Volvo Penta spustilo výrobu pohonu pro první elektrický hasičský speciál

Volvo Penta spustilo výrobu pohonu pro první elektrický hasičský speciál
Fotografie: Rosenbauer
  • Rosenbauer právě zahajuje výrobu prvního elektrického hasičského auta
  • Prototypy již slouží ve třech světových metropolích
  • Operační dobu zlepšuje prodlužovač dojezdu

Společnost Volvo Penta se už v roce 2019 dohodla s předním výrobcem hasičských speciálů Rosenbauer, které dobře známe i z ruzyňského letiště Václava Havla, na spolupráci při tvorbě vůbec prvního zásahového vozidla, poháněného elektřinou. Rosenbauer Revolutionary Technology (RT) je zcela nově koncipované vozidlo s vysokou dynamikou, průchodností i obratností a jako první bude poháněno elektřinou. Dodavatel pojezdů právě zahájil výrobu elektrického pohonu.

Rosenbauer RT nabídne nejen pohon, ale i řízení obou náprav. To umožňuje nejen vytočit se na malém prostoru, ale i tzv. krabí pohyb. Proměnná světlá výšku v rozsahu 300 mm zase umožňuje volit mezi dobrou silniční stabilitou a průchodností těžkým terénem. Vůz se také umí brodit. Vnitřní architektura by měla výrazně zjednodušit a zrychlit práci hasičů. Počínaje nově koncipovaným prostorem pro transport posádky, v němž vzadu sedí čtyři hasiči kolmo ke směru vozidla a čelem k sobě, přes snadno přístupné stojany na zásahovou techniku, žebříky a další vybavení. Nic z toho není na střeše, na vše lze pohodlně dosáhnout ze země. Nechybí ani rozsáhlá automatizace. Ta zahrnuje například kamery, nahrazující zpětná zrcátka, s velmi širokým zorným úhlem a výhledem i za vůz, či telematiku a dálkovou aktualizaci palubního softwaru. Ve vozidle nechybí velký displej, jehož prostřednictvím lze ovládat i hasičskou techniku a kontrolovat stav nádrží s hasivem. To umožňuje strojníkovi zůstat v teple a suchu i při zhoršeném počasí. O osvětlení vozu i jeho okolí se stará celá armáda LED světlometů včetně výsuvného modulu na střeše. O vůz už projevila zájem velká evropská města, první z nich by se měla dočkat ještě letos. V Berlíně, Amsterdamu a Dubaji už každopádně slouží tři testovací prototypy.

Dvojice elektromotorů dokáže poslat až 360 kW (490 k) a 50 000 Nm na všechna kola a zajistit vozidlu dynamiku, srovnatelnou s tisícikoňovými naftovými zásahovými speciály. Baterie se nabíjí stejnosměrným proudem až 150 kW, střídavým pak 11 nebo 22 kW. Měla by vydržet až na 90 minut plného nasazení, zvenčí na vozidle je dobře viditelný velký indikátor jejího nabití. Pro případ vyčerpání trakčních baterií, které pohánějí nejen kola, ale i čerpadla a další techniku, je na palubě záložní diesel BMW, sloužící jako prodlužovač dojezdu.

Hasičský speciál Rosenbauer RT pohání elektrický pojezd Volvo Penta
Související články