V testech aut DS7 Crossback E-tense 4x4 a Renault ZOE R135 jste možná zaznamenali zmínku o testu prostornosti pomocí nákladu krabic s Covmask. Většinu rozvozů realizovali elektromobilisté. Je to logické, protože právě oni díky nejnižším nákladům na ujetý kilometr měli ideální podmínky k této nezištné pomoci, kterou vykonávali jako dobrovolníci. Ale jak to vzniklo, že se informace o této potřebě dostala do komunity elektromobilistů? Stopa vede k Honzovi Semotamovi, aktivnímu členovi facebookové skupiny majitelů a fanoušků elektromobilů.
Pomoc s rozvozy totiž začal ve zmíněné skupině shánět právě on a sám nám také popsal, jak to všechno začalo. Jeho pohled pak doplnila koordinátorka rozvozů Monika Desenská. Začalo to ale u Honzy a úplně jiným projektem. Když přišla plošná karanténa, zastavilo se mu podnikání, které se točí okolo bezpilotní techniky. Jeho druhým oborem je dovoz elektromobilů ze zahraničí, který s nástupem karantény také skončil. Kvůli akutnímu nedostatku ochranných prostředků, který byl v Česku zcela evidentní, s kamarády řešili, jak by se dalo pomoci.
Díky Honzovým kontaktům v Číně se jim podařilo sehnat respirátory a roušky za dobrou cenu s cílem prodat je za cenu nákladů. Museli však dát dohromady potřebný finanční obnos v řádu několika desítek milionů Kč, což se jim podařilo, objednali tedy půl milionu respirátorů a tři miliony roušek. „Požádali jsme celní úřad o prominutí cla a DPH s tím, že to budeme prodávat bez zisku a doložíme to potřebnými doklady,“ říká Honza Semotam. Odpověď ale byla tvrdou ranou. „Když přišla odpověď, že až ta zásilka přijde, tak nám ji stát zabaví, měl jsem chuť se na všechno vykašlat a odjet na chalupu,“ dodává.
Události ale nabraly jiný směr, protože ještě ten den se mu ozvali lidé, kteří řešili projekty Covmask a 3D tisk štítů.„Když mi nezávisle na sobě zavolali Jan Pova a Pavel Koníř, že by potřebovali pomoc s logistikou, tak to byl první impuls. Začalo to rozvozem štítů, v klíčových městech jsme vytvořili logistická centra, kde se štíty i kompletovaly a odtud jsme je rozváželi elektromobily. Když jsem rozhodil sítě mezi elektromobilisty a během třech hodin se mi ozvalo 200 lidí, tak to bylo obrovské povzbuzení,“ popisuje Honza další vývoj událostí. Později začali rozvážet i obličejové masky Covmask.
„Na Honzu jsem dostala kontakt, když jsme potřebovali stáhnout obličejové masky ze všech poboček Decathlonu na Moravě. Psali jsme si, jestli by svezli masky z Decathlonu z Moravy,“ říká Monika Desenská, která měla na starosti koordinaci rozvozů a jednotlivým řidičům rozdělovala zakázky. „Sehnal jsem naftového Transportera a kamarád Pavel Josef Buchta s ním objel sklady a svezl masky ze všech Decathlonů na Moravě do Prahy. Najel při tom téměř 1 300 kilometrů,“ popisuje.
Okolo 80 % kurýrů byli elektromobilisté
Monice pak Honza poskytl i kontakty na řidiče z již vytvořené sítě, kteří tak začali vozit i Covmask. „Bez Honzy Semotama bych neměla 80 % kurýrů a byla ztracená,“ říká Monika Desenská a toto číslo přibližně ukazuje i na podíl elektromobilistů na rozvozech. Díky Jakubovi Kottovi se pak pro rozvážející elektromobilisty podařilo zajistit i nabíjení zdarma u společnosti E.ON.
Elektromobily tvořily i spojku mezi ČVUT a letištěm
„Později se rozběhla i letecká přeprava díky dobrovolným pilotům včetně Martina Šonky a o přepravu do Letňan se staral zejména Ondra Hunčovský se svoji malou Tesličkou (pozn. redakce: Škoda Citigo e iV v barvách Teslicka.cz), který jezdil mezi ČVUT v Dejvicích a letištěm,“ říká elektromobilista Honza. „Do Letňan jezdil i kurýr Pavel s běžným autem a taxikář Marian s Teslou, podle potřeby pak i další,“ doplňuje ho Monika.
Díky této spolupráci se podařilo v poměrně krátkém čase zásobit všechny nemocnice a nyní probíhá spíše distribuce jednotlivým lékařům přes lokální distribuční centra. Stát sice nebyl schopen dodat ochranné pomůcky zdravotníkům, tedy lidem v první linii, ale tím, že hodil vidle do zamýšlené pomoci (mimochodem ministerstva později objednávala respirátory za několikanásobně vyšší cenu a navíc od pochybných firem), nepřímo pomohl tomu, že se ke skvělému projektu Covmask.cz podařilo vytvořit i efektivní logistickou síť a dopravit ochranné pomůcky lidem v první linii, kterým za jejich nasazení patří největší dík.
„Touto cestou bych chtěl ještě jednou moc poděkovat všem, kteří nám pomohli tuto akci postavit na nohy. A doufám, že z toho mají tak dobrý pocit jako já. Protože karma je zdarma,” dodává Honza Semotam.