Za zapůjčení auta do testu děkujeme Teslička.cz.
Tesla Model X Performance
Rozměry | 5 036 × 2 017 × 1 684 mm, 2 572 kg |
---|---|
Výkon | 580 kW |
Baterie | 102,4 kWh, NACS, Mennekes |
Dojezd | 548 km (WLTP) |
V rámci našeho pravidelného testování rychlosti nabíjení jsme se tentokrát zaměřili na Tesly a po Modelu 3 Performance, který jsme otestovali již minule, jsme si nyní vzali do parády tu vůbec největší Teslu, kterou si můžete koupit, rovnou v její nejvýkonnější konfiguraci. Jde o Teslu Model X Performance Ludicrous s rokem výroby 2020 (tedy v nejnovější verzi Raven) s výkonem necelých 800 koní, zrychlením z 0 na 100 km/h za 2,8 vteřiny a udávaným dojezdem 548 km dle WLTP. Auto má baterii s kapacitou 102,4 kWh a využitelnou kapacitu 93,7 kWh. Test nabíjení probíhal na Superchargeru v2 s maximálním výkonem 138 kW, a to po téměř tříhodinové jízdě z Prahy po dálnici a při teplotě 6 °C. Naměřená spotřeba dle spotřebované energie v rámci našeho testu na trase Praha – Olomouc i zpět činila 28,1 kWh/100 km a dle této spotřeby jsme také propočítali hodnoty reálného dojezdu v tabulce níže.
Tesla Model X Performance na Superchargeru. Jak rychle se nabíjí?
Ačkoliv je Tesla Model X na trhu již delší dobu, stále patří co do výkonnosti nabíjení k nejlepším vozům, i když na špičku ztrácí a lepší je také mladší a levnější stájová kolegyně Tesla Model 3. Z 10 na 50 %, což znamená dojezd na dálnici kolem 150 kilometrů, jsme se dostali za necelých 14 minut, což je velmi slušná hodnota. Dosáhli jsme maximálního výkonu 130 kW, který začal ale padat už při 40 %. Při 50 % se pak Tesla nabíjela už jen výkonem 94 kW. Na 80 % jsme se pak dostali za 40 minut. Pro srovnání – Tesle Model 3 to na stejnou hodnotu trvá o 10 minut méně a zároveň má delší dojezd. Nabíjecí výkon při 80 % činí 55 kW, což je srovnatelné s běžnou rychlonabíjecí stanicí. V tento moment bude mít ale Tesla Model X Performance dálniční dojezd necelých 270 km. Pokud potřebujete jet bez nabíjení dále, budete muset ještě počkat. Při 90 %, což znamená dálniční dojezd 300 kilometrů, však doporučuji Teslu odpojit a pokračovat v jízdě. V tento moment se totiž nabíjení dále výrazně zpomalí a čekání na zbývající procenta je zbytečné, časově mnohem efektivnější je o 300 kilometrů dále Teslu nabít a využít výrazně vyššího nabíjecího výkonu při nižší úrovni nabití. Pakliže samozřejmě jedete tak daleko, že musíte znovu nabíjet. Pro ilustraci – při 90 % je nabíjecí výkon 36 kW, při 95 % už jen 21 kW a při 97 % jen 12 kW. Nabíjení jsme ukončili po 80 minutách při nabití na 99 %. Jak celé nabíjení probíhalo ukazuje naše video, graf a tabulka v článku.
Délka nabíjení a dojezd
Z 10 % do | Délka nabíjení | Reálný dálniční dojezd při naměřené spotřebě |
---|---|---|
30 % | 9 minut | 100 km |
50 % | 19 minut | 166 km |
70 % | 31 minut | 233 km |
80 % | 40 minut | 266 km |
90 % | 51 minut | 300 km |
95 % | 62 minut | 316 km |
99 % | 80 minut | 330 km |