Na motocrossové trati u Slaného se konal premiérový ročník akce Totální bzukot – jedinečného srazu zaměřeného na testovací jízdy elektrických motorek, zejména těch teréních. Tentokrát místo tradičního reportéra z elektrické jedné stopy, Jirky Paroubka, který akci organizoval, se jsem se podíval na akci já. Jednak proto, že Jirka měl starosti s organizací, a taky proto, abych přinesl pohled „více z nadhledu“ na tuto zajímavou akci.
Totální bzukot se oproti plánům rozrostl
Přes původní plán uspořádat komorní testování pro dvacítku účastníků se akce nakonec rozrostla do plnohodnotného moto festivalu s bohatým programem, partnery, občerstvením a dětskou zónou. Dorazily stovky lidí a účast byla rozmanitá – od zkušených jezdců přes rodiny s dětmi až po úplné nováčky.
Když elektrické motorky bzučí všude kolem – Jaké to bylo na akci Totální bzukot?
„Nevěřil bych, že když nás před 6 týdny napadlo uspořádat testovací jízdy pro 20 lidí s pěti testovacími motocykly, že budeme schopní nakonec uspořádat akci takového formátu,“ říká Surabron, známý influencer v oblasti elektrických motorek a spolupořadatel akce, a dodává: „Opravdu jsme makali na 120 % a teď dobře víme, co příště zlepšit a udělat jinak. Nasbírali jsme hromadu zkušeností. Jsme rádi, kolik lidí dorazilo a že se sešla tak pohodová parta – lidi se chovali ohleduplně jak k sobě, tak ke strojům, a až na jeden menší pád jsme nemuseli řešit žádné zranění. Díky všem!“Rozmanitá nabídka elektrických strojů
Akce nabídla skutečně pestrou paletu elektrických motocyklů. Návštěvníci si mohli vyzkoušet čtyři desítky různých strojů, od těch určených pro začátečníky až po výkonné enduro motorky pro zkušené jezdce. K dispozici byla také dětská zóna s malými stroji pro nejmenší nadšence.
Nejvýznamnější značky na akci
Návštěvníci si mohli vyzkoušet téměř 40 elektrických motorek, což z akce činí největší přehlídku svého druhu u nás. Velký zájem vzbudila kategorie tzv. funbiků – lehkých enduro strojů do 90 kg s výkonem až 25 kW. Mezi nejoblíbenější patřily modely značek Sur-Ron, Talaria, RFN, Rawrr, E RIDE PRO, které nabízejí výborný poměr výkonu a zábavy. Nechyběly ani elektro krosky pro dospělé, především Stark VARG a Zero FX, které patří ke špičce světového trhu.
Od funbiků přes elektro krosky až po silniční bestie
Velký ohlas vzbudily i novinky od Can-Am, včetně silniční verze s akcelerací z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Akce se zúčastnily také značky jako ELS Moto, Electric Motion, Rieju, DYNO, Energy Adventure, Vmoto a další. Třešničkou na dortu pak byly extrémě výkonné enduro koloběžky Hugo Bike.
Inovativní využití V2L technologie
Jedním z nejvíce fascinujících aspektů akce bylo praktické využití technologie V2L (Vehicle-to-Load) v praxi. Jelikož areál neměl k dispozici elektrickou přípojku, sloužily elektromobily jako mobilní powerbanky:
- Hyundai Ioniq 5 – napájení pódia s aparaturou
- Hyundai Ioniq 6 – nabíjení motocyklů
- Radar RD6 – pohon kompresoru dětského skákacího hradu
- Radar RD6 – nabíjení motocyklů
- Ford e-Transit – pouze přeprava (zapůjčený model neměl V2L funkci)
Toto řešení ukázalo, jak mohou elektromobily fungovat jako energetické zdroje bez nutnosti dieselových agregátů. „Ani já, ani nikdo z nás pořadatelů, není žádný fanatický zastánce elektromobility. Ale přesto jsme si řekli, že celou akci zvládneme bez jediného spalovacího agregátu – a opravdu jsme ji napájeli jen z elektrických vozů. Šlo to bez problémů, a hlavně to ukázalo, že když se chce, tak to jde,“ říká organizátor akce Jiří Paroubek.
„Zároveň se kolem elektrických motorek tvoří komunita, která nemá potřebu se vymezovat vůči spalovacím motorům nebo tlačit ekologické poselství. Tihle lidi nerozlišují, jestli motorka jede na benzín, naftu, uhlí nebo páru – hlavně že to má krouťák a je na tom sranda. Elektromotorky dávají vzniknout novým kategoriím, které tu předtím nebyly, a popularita těchto strojů roste každým dnem,“ dodává hlavní organizátor.
Dětská zóna i profesionální jezdci
Silnou stránkou akce byl i program pro děti, který zahrnoval již zmíněnou dětskou zónu se skákacím hradem, cukrovou vatou a především širokou nabídku elektromotorek, kol a čtyřkolek pro nejmenší. Rodiče zde měli jedinečnou možnost nejen sledovat své ratolesti v akci, ale zároveň se poradit a vybrat pro ně vhodný první stroj.
Velkým tahákem byl také účast Matěje Česáka, freestyle motokrosového jezdce, který reprezentuje Česko na největších akcích světa, jako jsou X Games nebo Masters of Dirt. Během akce se chopil několika motorek a i když prostor pro exhibici nebyl zcela ideální, i tak předvedl jezdecké schopnosti, které zaujaly každého přihlížejícího.
Osobní zážitky z testování
Na akci jsem si sám vyzkoušel některé stroje a pojďme se tedy podívat na moje první dojmy z nich.
Suron Ultra B – ideální pro začátečníky
Jako první jsem si vyzkoušel Sur-Ron Ultra B, který mi Jirka doporučil jako vhodný stroj pro „svátečního motorkáře“. Motorka se ukázala jako:
- Lehce ovladatelná a přívětivá
- Dostatečně výkonná, ale ne přehnaně agresivní
- Ideální pro první zkušenost s motocrossovou tratí
Stark VARG – síla pro pokročilé
Druhým testovaným strojem byl Starg Varg EX EX Enduro s výkonem 80 kW, testovaný v nejnižším režimu (20 kW). I v tomto nastavení byla patrná obrovská síla motorky. Podle organizátorů je to:
- Nejlepší elektrická enduro motorka současnosti
- Stroj, který často předčí spalovací konkurenci
- Motorka vyloučená z některých závodů kvůli „neférové“ výhodě
Mimořádní nadšenci
Akce přilákala i skutečné nadšence z daleka. Jeden z nich přijel až z Opavy na 335 kilometrů dlouhé cestě na starém elektrickém Super Soco motocyklu, přičemž musel po cestě čtyřikrát nabíjet. Takové příklady ukazují rostoucí komunitu elektrických motocyklistů.
Závěrečné hodnocení
První ročník Totálního bzukotu se rozhodně povedl. Akce ukázala, že kategorie elektrických crossových motocyklů je již skutečně pestrá a zábavná. Pro milovníky jedné stopy, kteří se zajímají o elektrickou mobilitu, představuje taková akce jedinečnou příležitost vyzkoušet si různé stroje na jednom místě.
Z ohlasů partnerů i návštěvníků je jasné, že Totální bzukot bude mít pokračování. Organizátoři již nyní jednají o propojení s profesionálním závodním podnikem a dalším posunu akce směrem k celostátní sérii. Pokud se záměr podaří, mohla by se z Totální bzukot stát stěžejní událost elektrické moto scény v regionu.
