Honda ukázala koncept elektrické motorky, která má ambici být víc než jen náhradou

Honda ukázala koncept elektrické motorky, která má ambici být víc než jen náhradou
Fotografie: Honda
  • Honda na Japan Mobility Show 2025 představila EV Outlier Concept jako manifest nové generace elektrických motocyklů
  • Nejde o elektrickou náhradu spalovacího stroje, ale o zcela nový způsob uvažování o jízdě
  • Koncept vznikl bez tradičních omezení a staví na hodnotách, které umožňuje výhradně elektrický pohon

Na veletrhu Japan Mobility Show 2025 společnost Honda místo postupné elektrifikace známých modelů představila EV Outlier Concept – motocykl, který nemá ambici nahradit spalovací stroje, ale vytvořit zcela novou kategorii. Pod vedením projektového manažera Yuya Tsutsumiho vznikl koncept, jenž přehodnocuje samotnou podstatu motocyklového zážitku. „Slovo ‚outlier‘ označuje něco, co není svázáno hranicemi,“ vysvětluje Tsutsumi-san. „Chtěli jsme ukázat, že společnost Honda nevnímá elektrické motocykly jako pouhou náhradu spalovacích motorů elektrickým pohonem. Jde o evoluci směrem ke zcela nové kategorii.

Na rozdíl od běžné praxe, kdy se koncepty postupně přizpůsobují sériové výrobě, měl Tsutsumi-san na EV Outlieru dohled nad celým procesem – od první skici až po finální model. To umožnilo týmu „resetovat“ tradiční hodnoty motocyklového designu a položit si zásadní otázku: jaké vlastnosti lze realizovat pouze díky elektrickému pohonu?

Honda EV Outlier Concept

Odpovědi vznikaly v rámci interního kreativního procesu Waigaya – otevřených, neformálních diskusí, do nichž se zapojili designéři z Japonska i zahraničí. Výsledkem byla kombinace rozdílných kulturních i odborných pohledů, které vedly ke konceptu, jenž by při tradičních postupech nikdy nevznikl.

EV Outlier Concept každopádně vychází z designového tématu Hondy označovaného jako „Přesnost skutečného designu“, ale zároveň jej výrazně posouvá dál. Tým definoval tři klíčové prvky, které mají charakterizovat budoucí elektrické motocykly:

  • Gliding představuje plynulost a ticho typické pro elektrický pohon. Veškeré pohyby – zrychlení, zpomalení i průjezd zatáčkou – mají působit přirozeně a hladce, jako klouzání těsně nad povrchem vozovky.
  • Ecstasy je jeho protipólem. Okamžitá odezva elektromotoru, vysoký točivý moment a intenzivní propojení jezdce se strojem vytvářejí emocionální zážitek, který je podle Hondy možný pouze u elektrických motocyklů.
  • Low pak definuje zcela novou jízdní pozici. Extrémně nízké sedlo a snížená úroveň očí mění vnímání rychlosti i okolí. Zvýrazněná přední část motocyklu podporuje jedinečné proporce a umocňuje pocit nízkého těžiště.

Součástí konceptu je také skořepinová zádová opěrka, která pomáhá absorbovat síly při akceleraci a umožňuje řízení stroje pomocí pohybu boků. Tento prvek zásadně mění způsob interakce jezdce s motocyklem a přibližuje jej spíše intuitivnímu ovládání než klasickému řízení. Kamerová zrcátka jsou pak integrována do širokého přístrojového panelu, který zajišťuje mimořádně dobrý výhled. Digitální rozhraní v reálném čase zobrazuje náklon motocyklu i aktuální výkon motoru.

Honda EV Outlier Concept

Vývoj EV Outlieru ale nebyl bez kompromisů. „Zápasili jsme s proporcemi,“ přiznává Tsutsumi-san. „U modelů se spalovacím motorem existují zavedené principy krásy. Outlier tyto konvence porušuje. Museli jsme hledat novou rovnováhu a kritérium, aby se přednosti elektrického pohonu staly atraktivními.

Elektrifikace motocyklů je teprve v začátcích. Neexistují žádná kritéria. A právě tato nejistota je místem, kde se přednosti značky Honda mohou naplno projevit,“ dodává Tsutsumi-san. „Věříme, že tento mezioborový, hranice překračující přístup se stane hybnou silou formování nové generace elektrických motocyklů.

Honda EV Outlier Concept
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze