Přechod na čistě elektrické modely myslí Švédi vážně, proto se za pár let Volvo stane zcela elektrickou značkou. Mnou otestovaný model XC90 B6 byl takřka v plné možné výbavě a nestává se tak často, že bych měl po celý test z vozu úsměv na tváři a nechtělo se mi z něj vystupovat. Mohly za to obecné kvality vozu a také paket Polestar Engineered, který je dostupný hned pro několik motorizací.Nejedná se ale o vizuální vylepšení, které by bylo v běžném životě nefunkční. Sám výrobce říká, že filozofií Polestar Engineered je vytvořit vůz rychlejší a vyváženější. Tato optimalizace totiž kombinuje zvýšení výkonu a točivého momentu motoru s úpravou celé pohonné jednotky.
Technické parametry Volvo XC90 (2023) B6
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 950 × 2 008 × 1 776 mm, 2 195 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 220 kW, 300 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 179 900 Kč |
300koňové SUV tak vlastně na první pohled vypadá jako klasický „mamabus“, jenže běda tomu, kdo se rozhodne jeho řidiče nějak provokovat. V palubním menu vozu je ukryta ikona jízdních režimů. Na výběr byly tři možnosti nastavení (Comfort, Offroad, Polestar). Mohu říci, že Volvo XC90 je s tímto paketem autem tří tváří. Zatímco v komfortním nastavení se uvnitř celá posádka cítí, jako by jela v nějaké luxusní jachtě, v opačném režimu Polestar je mnohdy nutné hledat různá madla po kabině, aby se posádka udržela na svých místech. V kabině je pak tolik místa, že ani v druhé řadě sedadel nebudou mít problém s místem rozměrnější postavy s výškou okolo 190 cm. Teprve třetí řada sedadel je pak určena výhradně pro malé děti.
Tak jako u dříve testovaných vozů Volvo, i zde mě potěšila skladba luxusních materiálů v interiéru. Nikde nic nevrzalo, neodstávalo a snad jen rozměrná panoramatická střecha by byla něčím, co bych si osobně do Volva XC90 nepořizoval. Na první pohled je to krásný prvek výbavy a věřím, že i užitečný. Ale málokdo myslí na horší akustický komfort v kabině. Prosklená část je zkrátka propustnější než pevná plechová střecha, nehledě na to, že odolnost proti kroucení karoserie bude v budoucích letech také lehce narušena. A zatímco prosklená střecha je pouze volbou, digitální palubní štít před řidičem je nutností. Ten sice nabízí krásné rozlišení a pěknou vizualizaci, ale chybí mu jakékoliv formy personalizace zobrazení. Mezi dvěma budíky lze aktivovat pouze režim mapy, tím to končí.
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
To vyřeší nástupce, kterým bude Volvo EX90. To má být technologickou bombou na kolech a dá se dopředu počítat s tím, že v jeho případě se možnosti individualizace rozhodně rozšíří. To je ale jediná výtka ke kabině aktuálně největšího SUV od Volva. V rámci většího soukromí nabízí výrobce možnost využít manuálně výsuvné roletky v bočních oknech u druhé řady sedadel. Opět musím pochválit rozměr a rozsah nastavení předních sedadel. Kromě vozidel typu Range Rover a Range Rover Sport se mi v ničem lépe ještě nesedělo. Kromě skvělého posezu je ale nutná taktéž zábavná pohonná jednotka. Ta mě v tomto případě velmi mile překvapila a možná i trošku vyrazila dech.
Verze B6 využívá stejně jako ostatní provedení dvoulitrový benzinový čtyřválec. Ten je vybaven mild-hybridní technologií a v tomto případě činí jeho výkon 300 koní. O přeplňovaní se stará kombinace jednoho turbodmychadla a kompresoru. Jenže v případě výše zmíněného paketu se věci tak trošku mění. Od středního pásma otáček motoru má řidič k dispozici vyšší výkon a točivý moment. V režimu Polestar se pak vůz přepne do dalšího nastavení. Pokud je vybaven adaptivním vzduchovým podvozkem, sníží se výška vozu o další dva centimetry. K tomu se adaptivní odpružení lehce přitvrdí a motor si vyžádá další porci koní a točivého momentu navíc. Při maximálním využití dynamiky vozu v nastavení Polestar má řidič k dispozici 321 koní, které jsou dostupné až v 6 000 ot/min. Točivý moment se díky Polestar Engineered navýší na 450 Nm. Za pomoci pohonu všech kol tak jde o velmi zábavné svezení, kterého jsem se nemohl nabažit.
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Volvo XC90 B6 Polestar Engineered](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Ovšem pozor. Nejedná se o zvýšení výkonu „na pořád“. Kromě změny odpružení a světlé výšky je navýšený maximální výkon a točivý moment dostupný jen po dobu 20 sekund. To bohatě stačí k tomu, abyste předjeli delší kolonu vozidel nebo poodjeli řidiči, který se ustavičně a nebezpečně lepí na záď vozu. A co spotřeba? Po ujetí 850 km jsem aktivoval ukazatel průměrné spotřeby a vyskočila na mě hodnota 8,8 litrů na 100 km. Je to málo, nebo hodně, co myslíte? Za mě tak akorát, jelikož s XC90 B6 jsem často jezdil po dálnicích společně se spolujezdcem a středně velkým nákladem v zavazadlovém prostoru. Svůj podíl na tom měla zcela jistě i mild-hybridní technika, která vypomáhala při rozjezdech a ve vyšších rychlostech.
Ačkoliv XC90 nabízí i terénní režim, na jízdu v bahně či sněhu bohužel nedošlo. I tak pevně věřím, že v těchto podmínkách by se Volvo nenechalo zahanbit. Problém vidím snad jen v nastavení elektronického stabilizačního systému (ESP). Ten ve spojení se systémem protiprokluzu kol (ASR) nejde jakkoliv omezit či deaktivovat. A tak mě napadá otázka, co by se stalo, kdyby čistě teoreticky auto zapadlo. Na voze sice byly prémiové zimní pneumatiky od společnosti Michelin, avšak ani ty nejsou mnohdy spásou a zárukou toho, že se vůz dostane z čehokoliv. To je ale vlastně jen moje takové malé šťouchnutí do výrobce, zda s tím počítá u nástupnického Volva EX90.
Celkový dojem z testovaného auta je vynikající a vlastně jsem měl poměrně velké problémy s tím, abych našel významnější negativa. Vůči konkurenci si tento model nevede špatně a myslím, že v mnoha ohledech ji i stále překonává. Navíc ani cenová politika Volva není zrovna špatná a za testovanou verzi by dal zájemce lehce přes 2,3 milionu Kč.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz