Už jen při pohledu na exteriér testované verze se může zdát, že to je spíše Tiguan GTE než klasické provedení. Za vše mohou značné příplatky, v jejichž čele stojí exteriérový paket R-Line. Na výběr je pak i o něco méně nápadná výbava Elegance, která sází na luxusnější dojem. V našem případě ale byl vůz dále vybaven „lepším“ paketem R-Line Black Style, jenž s bílým perleťovým lakem Oryx dokáže vykouzlit nevídanou podívanou. Součástí paketu jsou 19" litá kola Valencia Black v černé barvě, ale jelikož se díváte na novinářský kus, konfigurace zahrnuje větší 20" litá kola Suzuka Black. V rámci lepšího dosvitu může být Tiguan vybaven i hlavními světlomety IQ.Light LED Matrix, které ale nejspíše postrádaly dodatečné vyladění. Jakmile jsem totiž s vozem jezdil v noci, často se stalo, že protijedoucí vozidla problikla a vyžadovala ztlumení osvětlení z naší strany.
Technické parametry Volkswagen Tiguan eHybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 511 × 1 859 × 1 634 mm, 1 879 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 180 kW, 245 koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 13 kWh (10,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,6 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 109 900 Kč |
Co se týče kabiny, po usednutí do vozu je znát, že Volkswagen se snažil o co největší luxus a kvalitní zpracování. Hodně chválíme například volič šestistupňové převodovky DSG, který na rozdíl od jiných koncernových sourozenců vypadá jako normální řadící páka – není tak problém s ním rychle a jednoduše manipulovat. I když byla výbava nadmíru bohatá, přítomný head-up displej bych snad raději ani nedokupoval. Nejenže jeho technická dokonalost není na špičce, ale i zobrazení nepatří k tomu nejlepšímu na trhu a po celou dobu testu jsem ho nechal raději deaktivovaný. Bohaté zobrazení všech potřebných údajů totiž nabízí i digitální palubní deska s možností úprav zobrazení dle preferencí řidiče. S tímto prvkem výbavy se dá rychle a jednoduše sžít a nikdy se mi nestalo, že bych se v zobrazovaných údajích ztratil.
Stejně jako u nedávno testovaného Arteonu eHybrid, i v tomto případě nechybělo dotykové ovládání klimatizace. Tomuto řešení jsem zatím nepřišel na chuť. Navíc, kdo má starší vůz koncernu VW, překvapí jej fakt, že u nového Tiguanu nejde současně navolit čelní ofuk společně s ofukem oken. Takovou možnost vám systém zkrátka nedovolí. Pryč je tak doba, kdy se vše volilo skrze pevná tlačítka, která umožnila osobní konfiguraci klimatizace. Zvláštní jsou i dotykové plochy na multifunkčním volantu, které se deaktivují, jakmile vypnete zapalování. Volant pak připomíná spíše jeden kus černého plastu, který nepříjemně cvaká. Zpětná vazba dotykových ploch je navíc nepřesná a hlavně, často se mi stalo, že za jízdy jsem omylem přepnul zobrazení palubní desky kvůli velké náchylnosti na dotek a hlavně titěrnosti jednotlivých ploch, které jsou na sebe namáčknuté.
To vše je ale problém snad všech posledních modelů z koncernu Volkswagen, a tak to Tiguanu nelze úplně vyčítat. Mnohem důležitějším faktorem je použitá technika. Benzinový 1,4litrový čtyřválec TSI nabízí nejvyšší výkon 110 kW a maximální točivý moment 250 Nm. V automatické převodovce je ale ještě zabudovaný elektromotor o nejvyšším výkonu 85 kW a točivém momentu 330 Nm. Výsledkem je 180 kW a 400 Nm točivého momentu – to už jsou hodně pěkná čísla. Bohužel je ale poháněna jen přední náprava. Kombinovaný výkon je navíc poskytován jen na chvíli. Podle výrobce je totiž maximální výkon elektromotoru dostupný jen po dobu 30 minut. Následně klesne na přibližně 55 kW a vůz přestane nabízet tak dobrou dynamiku.
Může za to pohotovostní hmotnost, která dosahuje takřka 1,9 tuny. Pokud je ve voze více osob a zavazadel, najednou se zdá být i 245 koní tak akorát a na žádné sportovní výkony to rozhodně není. Od toho má Volkswagen v nabídce ještě silnější Tiguan R, který však postrádá jakoukoliv hybridní techniku. S volbou Tiguanu eHybrid tak vlastně neuděláte chybu a lze o něm uvažovat jako o zlatém středu nabídky. Tato verze totiž nepatří k nejpomalejším, nabízí pohodlné svezení a v případě plně nabitých baterií i obstojnou dynamiku. Zároveň se nejedná o vyloženě terénní náčiní, stejně jako o okruhového sportovce. Plug-in hybridní Tiguan navzdory své hmotnosti a výkonu předvedl, že umí jezdit za málo a je mu vlastně jedno, kde se pohybuje.
Důkazem je průměr 2,9 litru spotřebovaného benzinu na 100 km. Pokud se vám pak baterie náhodou za jízdy vybijí a nebudete z vozu ždímat maximum, dokážete se stále udržet na hodnotách okolo 6 až 7 litrů na 100 km. Kdo si pak bude hrát na závodníka, nejenže baterky vozu nevydrží déle jak 30 km, ale i spotřeba benzinu se následně dostane klidně na 12 litrů na 100 km. Je tak na každém, jak bude s Tiguanem eHybrid jezdit. Sluší se dodat, že lithium-iontová baterie disponuje maximální kapacitou 13 kWh (využitelných je 10,4 kWh), což v zimním období vystačí na přibližně 40 km elektrické jízdy. Doba nabíjení trvá 3,5 hodiny skrze 3,6 kW nabíječku typu AC.
A jak se tedy máte dívat na nový Volkswagen Tiguan eHybrid? Ačkoliv je to vůbec poprvé, co tento model prošel elektrifikací, kromě zoufale malého zavazadelníku nebudete nikterak ochuzeni oproti ostatním, kteří mají Tiguan s čistě spalovacím ústrojím. Pohonný systém funguje naprosto bez potíží, vůz umí jezdit za málo i po dálnici a svou posádku dokáže hýčkat díky záplavě příplatkové výbavy. Chybějící pohon všech kol nebo plně dotykové ovládání prakticky všeho na palubě jsou asi největší mínusy. Vyšší cenu si ale i tak dokáže Tiguan eHybrid plně obhájit, je však otázkou, jak si elektrifikované provedení poradí s tvrdou konkurencí, která toho také nenabízí málo.
Foto: Roman Havlín