K testu se nám podařilo sehnat o něco praktičtější provedení s označením Shooting Brake. To nabízí více prostoru nad hlavami cestujících vzadu a o dva litry vetší objem kufru oproti verzi liftback. Vůz vypadá podle mého názoru s karoserií kombi podstatně elegantněji a nedávný facelift přinesl některé nové prvky výbavy, respektive i retuše, co se týče vizuální stránky. Byl jsem například moc rád, že vůz měl na zádi dvě klasické chromované koncovky výfuku, které navzdory svému falešnému původu nedávají okolí najevo, o jakou verzi se vlastně jedná.
Technické parametry Volkswagen Arteon eHybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 862 × 1 871 × 1 442 mm, 1 809 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 13 kWh (10,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,8 l / 100 km |
Cena od | 949 900 Kč |
Design: nápaditý elegán
Také absence klasických nabíjecích dvířek na karoserii přispívá k větší anonymitě ve smyslu zvoleného pohonu. Nabíjecí port je totiž důmyslně schován v přední mřížce masky chladiče a kdo to neví, může i několik desítek minut běhat kolem vozu a marně pátrat, kam že se to vlastně ta nabíječka zapojuje. Toto řešení má ale jedno velké negativum. Při potřebě nabíjení musíte vždy k nabíjecí stanici zajet popředu, což je někdy opravdu obtížné, zejména ve chvíli, kdy je volný nabíjecí stojan uprostřed dalších již obsazených nabíječek.
Technika: doba dotyková
Vše má své ale a Volkswagenu toto řešení určitě nelze vytýkat. Je potřeba si na něj zvyknout a naučit se s ním pracovat. Co se týče kabiny, ve standardu dostanete s volbou Arteona eHybrid digitální 10,25" přístrojový štít, dotykové ovládání klimatizace a také 8" displej infotainmentu s navigačním systémem a SIM kartou pro online připojení. Hlavně dotykové ovládání klimatizace mi přišlo zprvu dost nepraktické a jako uživatel staršího vozu Volkswagen jsem si na něj musel pár dní zvykat. Ve výsledku si ale nemohu na kabinu Arteonu nikterak stěžovat, protože chyb se zde dá najít minimum. Ačkoliv se jedná „jen“ o Volkswagen, pocit luxusu je zde dorovnán na úroveň Audi – klobouk dolů. Co bych si ale nezvolil, to jsou přítomná kožená sedadla se světlým čalouněním. Náchylnosti na nečistoty by se tak nějak dalo přejít, ovšem umělá kůže, která již jevila známky vytahání, to bych jako potenciální majitel auta jen těžko zkousl.
Motor: výkonu je zde tak akorát
Nyní se ale pojďme věnovat tomu nejhlavnějšímu – pohonné jednotce. Pod kapotou najdeme v rámci verze eHybrid benzinový čtyřválec 1.4 TSI, který je doplněn o elektromotor. Kombinovaný výkon 218 koní pak vzhledem k velikosti a váze automobilu pak znamená slabší průměr. Při plně nabitých bateriích o kapacitě 13 kWh se z vozu dá dostat i nějaká ta slušnější dynamika, ale jakmile se baterie dostanou ke kritickému bodu vyčerpání a ve voze jede více pasažérů, je znát, že dynamika uvadá a sportovněji naladění řidiči začnou pociťovat nejistotu.
Dle mého měření se baterie nabijí z 1 na 100 % za 3 hodiny a 45 minut. V rámci jízdních podmínek, které zahrnovaly teploty okolo 10 °C, pak vůz ujel na čistě elektřinu 48 km. To je celkem solidní hodnota a postačí to na každodenní běžné popojíždění po městě. Jakmile Arteon eHybrid navštívil dálnici, do rychlosti 140 km/h mu nedělalo problém jet stále na elektřinu. Nicméně energie z baterii pak mizí celkem závratnou rychlostí a během 26 km se baterie úplně vybila. Do hry se tak zapojil spalovací motor, u něhož bych do budoucna uvítal lepší sladění s elektrickým ústrojím, které by vymazalo drobné „kopance“ při přepnutí z elektřiny na benzin.
Jízdní vlastnosti: pohon všech kol zde nečekejte
Po celou dobu testu jsem jezdil za 3,1 litru benzinu na 100 km, kdy je však nutné uznat, že jsem se úplně nesnažil o ekonomické přesuny. Snaživější řidiči by se tak dle mého názoru mohli dostat na spotřebu začínající dvojkou. Ani po vybití baterie se z Arteonu eHybrid ale nestal nenažraný otesánek, což dokazuje průměrná spotřeba 7,2 litru na 100 km. Kdo by pak z vozu ždímal posledního koně výkonu a často jezdil po dálnicích, může počítat s 9 litry na 100 km, což stále není žádná tragédie. Někoho ale může zamrzet, že v nabídce je jen jedna motorizace, která se páruje výhradně s pohonem přední nápravy. Náročnější zákazníci, kteří by od Arteonu eHybrid požadovali vyšší výkon a lepší trakci, tak mají smůlu.
Při lehce dynamičtější jízdě je pak cítit vyšší hmotnost vozu, která se projevuje hlavně při nájezdu do ostřejších zatáček. Dalo by se říct, že Arteon eHybrid je stále dálničním křižníkem, kterému dělá dobře delší ustálená jízda. Ostatně, to největší od Volkswagenu (vynecháme-li Touareg), se úplně nehodí do města. Auto samozřejmě umí spolupracovat s navigačním systémem, a tím šetří cenná procenta elektrické energie. Bohužel ale jako u většiny plug-in hybridů na trhu chybí rychlé nabíjení, a tak je potřeba často využívat rekuperaci skrze volič automatické převodovky. Ta je celkem silná, nabídne jeden stupeň, avšak na jednopedálové ovládání zapomeňte.
Závěr: To nejlepší nejen pro podnikatele
Závěrečné hodnocení Volkswagenu Arteon eHybrid Shooting Brake je vcelku pozitivní. Je ale znát, že má Arteon stále prostor ke zlepšování. Sladění pohonné jednotky s elektromotorem by mohlo být do budoucna hladší, pohon přední nápravy by vlivem vysoké hmotnosti vozu nemusel stačit v případě zhoršených jízdních podmínek a dotykové ovládání klimatizace nepadne každému do oka. Po stránce spotřeby a jízdního komfortu ale automobilu nejde vyčíst prakticky nic a nejostřejší jízdní režim GTE potěší milovníky falešného zvuku výfuků v kabině a prkenného podvozku. Ve výsledku plug-in hybridní Arteon obhájil pozici pomyslného krále nabídky Volkswagenu. Ti, kteří milují dostatek prostoru, luxus, ale přitom vyžadují přijatelné provozní náklady, s jeho volbou neudělají chybu.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz