Málokdo by podle pohledu na sportovní doplňky karoserie tipoval, že se vlastně dívá na klasickou hybridní Toyotu, která však umí dokonale maskovat to, že v jejích útrobách se kromě klasické spalovací jednotky nacházejí také baterie. Za vše přitom může letos uvedená výbava GR Sport, s jejímž zakoupením dostane každý zákazník ke svému modelu Corolla sportovní nástavce prahů a předního nárazníku. Přední maska nabídne novou mřížku v barvě matného chromu a vzadu si své místo našel difuzor v černé barvě. Vše podtrhuje dvojitá koncovka výfuku.
Technické parametry Toyota Corolla Touring Sports
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 650 × 1 790 × 1 435 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 132 kW, 180 koní, točivý moment: 200 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 684 900 Kč |
Aby byl dojem co nejlepší, testovaný vůz disponoval kontrastní černou střechou, černou boční lištou, černými rámečky oken, černými zpětnými zrcátky a vhod přišla příplatková 18palcová kola. Je zde zkrátka vidět, že v Toyotě nezapomněli na svou závodní historii a i tak obyčejný model, jako je právě aktuální Corolla, dokáží s pomocí několika prvků dokonale oživit. Důraz na sportovnost pak výrobce kladl taktéž v kabině. V rámci testované specifikace nás dostala skoro závodní sportovní sedadla, jejichž bočnice zasahovaly až k ramenům posádky. Díky tomu je takřka nemožné, abyste i v těch nejprudších zatáčkách v sedadlech jakkoliv „plavali“. Navíc jsou kontrastně prošívaná, což platí i pro hlavici řadící páky a také volant.
Za nás to bohatě stačí a třeba falešné imitace karbonu v tomto voze určitě nenajdete. Verze GR Sport je dostupná pro karoserie hatchback a kombi, které se označuje zkratkou TS. Díky tomu, že jsme zvolili druhou variantu, byl pro posádku v interiéru dostatek místa ve všech směrech. Za volant se s klidem vejde i 190 cm vysoký řidič, přičemž jeho pravé koleno má dostatek místa a neutlačuje jej na první pohled rozměrnější středový tunel. I v rámci přepravy zavazadel se hodí základní objem kufru s 581 litry. V případě sklopení zadní řady sedadel lze tento prostor zvětšit až na 1 591 litrů. To nejdůležitější, proč jsme tento vůz testovali, je však jeho nový dvoulitrový motor.
Jednotka s označením M20A-FXS má přímé i nepřímé vstřikování paliva, vyšší kompresní poměr a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Tento motor je navíc podporován elektromotorem, což má za následek kombinovaný výkon pohonné soustavy 135 kW (184 koní). Je tak jasné, že na první pohled sportovní kombi od Toyoty nebude žádný šnek, což dokazuje i zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy. Kvůli hybridní technice však platí už zaběhlé pravidlo, že v rámci ochrany celého ústrojí je elektronicky omezena maximální rychlost na 180 km/h.
Motor pak spolupracuje s hybridní planetovou převodovkou se šesti virtuálními stupni, což má za následek otravný hukot při větším sešlápnutí plynového pedálu. S touto převodovkou je nutné se naučit zacházet, a tak není od věci na ní tolik netlačit a nechtít po ní extrémní sportovní výkony. Řidič také nemá možnost využít možnost manuálního řazení pod volantem, jelikož ani v této nejvyšší specifikaci nejde dokoupit řadící pádla pod volantem. Na extrémní dynamickou jízdu je prostě v nabídce Toyoty jiná sekce vozů a Corolla se snaží být takovým příjemným mixem mezi úspornou jízdou a slušnějším svezením. Hybridní systém zde určitě není na škodu, protože v případě nabitých baterií umí až do rychlosti 115 km/h využívat čistě elektrickou energii. I přes výkon 184 koní tak není problém mnohdy dosáhnout průměrné spotřeby 5,7 litru na 100 km, přičemž ve voze nemusí cestovat pouze řidič se spolujezdcem.
Podvozek s vlastní inteligencí
Pokud uvážíme, že před námi stojí vůz, se kterým se může měřit i třeba tuzemská Škoda Octavia RS, pak je Toyota Corolla TS GR Sport vynikajícím autem, jehož vyšší výkon nemusí nutně znamenat častější návštěvy u čerpacích stanic. Bohužel se však i testovaná Toyota nevyvarovala některým nedostatkům. Jedním z nich je fakt, že právě provedení GR Sport s dvoulitrovým motorem může být jako jediné vybaveno prvkem zvaným AVS. Tato zkratka v sobě ukrývá variabilní zavěšení kol a stojí 26 tisíc Kč, a to jen v rámci volby paketu Dynamic. Japonská cenová politika je neúprosná a kdo chce sportovně vypadající Corollu v kombíku s lepším podvozkem a nejsilnějším motorem, automaticky musí volit i paket Dynamic, který není zadarmo.
V rámci použité techniky se však tento prvek rozhodně vyplatí zakoupit. Podvozek je totiž díky tomu vybaven speciálními G senzory na obou nápravách, které posílají informace do inteligentní řídící jednotky. Ta v závislosti na získaných informacích precizně upravuje nastavení tlumičů, k čemuž využívá 650 různých nastavení. Musíme sami uznat, že tohle funguje a i na 18" kolech se jízda po českých okreskách stala poměrně příjemným zážitkem. Řidič má navíc možnost volit jeden ze šesti jízdních režimů (Eco, Normal, Comfort, Sport, Sport + a Custom) a v každém z nich bylo jasně cítit, že se povaha testované Corolly GR Sport trošku změnila. Řidič to pozná především na odezvě plynového pedálu, síle posilovače a v poslední řadě na tom, jak moc je automobil ochotný zrychlovat a jak odebírá nasbíraná procenta elektrické energie z baterií.
V rámci příplatkových větších kol jsme ale zaznamenali větší ruch v kabině, a to hlavně při vyšších dálničních rychlostech. Automobil má sám o sobě dost dobré odhlučnění kabiny od okolního světa, jenže co se týče podběhů, tam jsme našli slabé místo. Stačí zvolit větší kola, zimní pneumatiky a rázem máte z příkladně tiché Toyoty hlučného kamaráda, v němž bude mít problém na delší dálniční trase usnout nejenom malé dítě. Stejně tak nás překvapilo, že navzdory BiLED hlavním světlometům se jejich sklon stále ovládá skrze speciální kolečko nalevo pod volantem. Takový systém bychom pochopili u halogenových světlometů, ovšem zde nad tím zůstává trošku rozum stát. S podivem jsme se dívali také na inteligenci dešťového senzoru, který častokrát stíral čelní okno i v případě, že venku bylo sucho a po dešti ani památky.
Evropská konkurence, měj respekt
Jinak je ale nová Toyota Corolla GR Sport TS s dvoulitrovým atmosférickým motorem a hybridní technikou dobře navrženým vozem, který nabídne od všeho něco. Potěší sportovněji naladěné řidiče, ale na druhou stranu umí v případě potřeby nabídnout i nízkou spotřebu, stejně jako bezemisní jízdu na úseku dlouhém přibližně pět kilometrů. Díky karoserii kombi pak spolkne i větší počet zavazadel a v kabině auta se bude cítit dostatečně pohodlně čtveřice dospělých. Škoda jen, že lepší podvozek lze pořídit jen s paketem Dynamic, čímž narůstá i výsledná cena vozu. Jinak ale nelze testované Toyotě nic moc vyčíst a evropská konkurence by z ní měla mít oprávněný respekt.
Nemám však AVS, ale i tak je podvozek o dost lepší, než u Aurise. V mém modelu pádla řazení pod volantem jsou, přijde mi to však vcelku k ničemu, Je to opravdu jen pro nějaký falešný pocit. V přímém srovnání je motor 2.0 o dost živější než 1.8 (a vězte, že i motor 1.8 v nové Corolle je vylepšený oproti tomu v Aurisu) a velmi kvituji posunutí limitu "elektrojízdy" až někam přes 100 km/h, při běžné jízdě na okreskách se dá, podobně jako ve městě, jet i na lektřinu.