Talaria Sting Pro
test

Talaria Sting Pro

Nová kapitola elektrických krosek přichází

Odpověď Talarie na nový model Sur-Ronu na sebe nenechala dlouho čekat, i když se jedná o motocykl z jiné kategorie. Já jsem nový model Sting Pro, který je navržen jako kladivo na Ultra Bee, už otestoval a první kusy jsou na cestě do České republiky. Na předprodukční verzi jsem se mohl projet, protože už dorazila.

O firmách Talaria a Sur-Ron jste už určitě slyšeli, jestli ne, tak bych na úvod jen krátce a velice stručně zmínil jejich historii. Firma Sur-Ron vstoupila na trh v roce 2014 a představila světu novou kategorii lehkých kompaktních motocyklů, které velice rychle získávaly na oblibě a na trhu se dodnes objevují desítky strojů, jež jsou jejich věrnou kopií. Jednou z firem, která přišla s podobnými stroji, je i Talaria. Ta se velice rychle etablovala a zaujala společně se Sur-Ronem pozici lídra na trhu, protože vedení firmy bylo složeno z bývalých manažerů společnosti Sur-Ron, kteří chtěli dělat věci po svém a jinak. Proto v roce 2020 spatřily světlo světa první motocykly Talaria.

Přichází Talaria Sting Pro – Nová kapitola elektrických krosek.

Technické parametry Talaria Sting Pro

Maximální rychlost ≥ 95 km/h
Zrychlení 0–50 km/h ≥ 2,2 s
Maximální dojezd 120 km
Maximální výkon 13,4 kW
Hmotnost 76 kg
Doba nabíjení 4 h
Kapacita baterie 3,36 kWh 84 V 40 Ah
Cena ≥ 150 000 Kč
Za zapůjčení elektrické motorky Talaria Sting Pro děkujeme společnosti Talaria.cz, kde si ji můžete pořídit za 150 000 Kč. Talaria.cz dále nabízí autorizovaný servis, náhradní a příplatkové díly a mnoho dalších elektrických dopravních prostředků.

Pokud bychom hledali na trhu nějaký dominantní stroj, tak je to v současné době jednoznačně Talaria Sting R. Už v loňském roce se podařilo Talarii poodskočit o malý krůček před Sur-Ronem s modelem Sting R, který nabízí ve stejném balení jako doposud o 2 kW výkonu navíc, a to za téměř totožnou cenu. A nyní Talaria opět nastavuje laťku o pořádný kus výše s představením modelu Sting Pro. Společnost naslouchala svým zákazníkům, prozatím odsunula realizaci a produkci modelu Dragon, který jsme si představili na veletrhu Eicma v Miláně, a přišla s něčím nečekaným. Sting Pro je bezesporu průlom na trhu a zatopí i dosavadnímu králi kategorie, kterým je Ultra Bee od Sur-Ronu.

U Talarie Sting Pro se poprvé setkáváme s parametry, kterých bylo doposud možné dosáhnout pouze za pomoci aftermarket dílů a komponent, tyto úpravy navíc nebyly žádnou lacinou legrací. Samotné kontrolery, které tvoří pomyslný mozek motocyklu, se prodávají za cca 20 tisíc korun a více, dále je nutné při navýšení výkonu myslet i na účinnější brzdy, za které si také připlatíte mezi 4 až 10 tisíci korun a s navýšením výkonu vás často nemine ani investice do lepších tlumičů a jiných podpůrných komponent rámu, převodovky nebo odpružení, pevnější ráfky, výplet, náboje a ve chvíli, kdy myslíte na větší baterii, tak se váš bankovní účet odlehčí klidně až o 80 tisíc korun. Zkrátka a dobře, když se pustíte do přestavby, tak jste schopni z Light Bee nebo Stingu R vymáčknout až 28 kW výkonu, ale aby při takovém výkonu byla motorka použitelná, tak vás s tím spojené investice dostanou až do cenové kategorie, kde si můžete dovolit klidně i Stark Varg.

Poprvé se setkáváme s parametry, kterých bylo doposud možné dosáhnout pouze za pomoci aftermarket dílů a komponent.

Na základě těchto informací byste asi čekali, že Sting Pro musí být nutně o třídu dražší, protože oproti Stingu R má celou řadu vylepšení, o kterých si povíme podrobněji za chvíli. Až vám ale povím, za kolik se plánuje prodávat, tak se posadíte na zadek.

Nejprve si povíme něco o designu. Sting Pro se na první pohled nijak zvlášť neliší od Stingu R. Zatímco Sting R je polepen fólií s decentním vzorem, Sting Pro zvolil agresivní tmavý design v kombinaci s červenou barvou, jenž je doplněný o podobizny naštvaného draka a hned je vám jasné, že půjde o pořádně zlobivou bestii. Motorka bude minimálně do přelomu roku dostupná pouze v terénní verzi, takže nemá zrcátka a blinkry. S homologovanou verzí si budete moci vybrat mezi velkým LCD displejem přímo před vámi, nebo si budete moci ponechat současný maličký na řídítkách, který už není digitální, ale také plně barevný a typu TFT. Výška sedla se nezměnila, pořád je 840 mm nad zemí, o 20 mm se však zvedla světlá výška na 280 mm, rozvor zůstal stejný, takže činí 1 250 mm.

Teď už si ale pojďme říci o nejzásadnějších změnách, které verzi Pro posouvají do jiné kategorie. Motorka má silnější ráfky, tlustší dráty výpletu a zesílený náboj 19" kol. Stupačky jsou vyfrézované na CNC a mají správně ostré piny. Brzdy mají kotouč stejného průměru 220 mm, ale nyní je o 1 mm širší. Brzdiče jsou dvoupístkové, ale jsou dvakrát větší oproti modelu Sting R. Dovolím si pochválit chránič zadního kotouče už v základu, vepředu by se také hodil, ale asi se šetřilo na hmotnosti. Brzdy dostaly také nové silnější hadičky plus nové, nyní už konečně vlastní, pumpy, ne dodávané externím dodavatelem. Rozeta v zadním kole má hliníkový střed, na který jsou nanýtované ocelové zuby, tento typ rozety je v současnosti nejpokročilejší, vydrží až třikrát déle, je lehčí a nabízí širší možnosti barevných kombinací než standardní hliníkové a železné rozety.

Řetěz zesílil z 4 na 4,8 mm a dostal vodící drážku, která zabrání větším průvěsům, při kterých by mohl přeskakovat. Tento komponent je potřeba při opravdu vysokých výkonech motoru, o kterých vám konečně povím za chvíli. S vyšším výkonem a kroutícím momentem souvisí i zesílení stěn převodovky. Dále tu máme vzpěru pod baterií, aby unesla větší baterii i při pořádném skákání, a hliníkovou vzpěru nově dostal i kryt baterie, aby se nestalo, že praskne, když například špatně dopadnete a narazíte se o rám. Teď vám sice nepraskne kryt, ale k újmě mohou přijít jisté partie vašeho těla, takže opatrně! Přední vidlice má stále zdvih 200 mm, ale dostala silnější pružinu. Zadní tlumič zůstal stejný, má zdvih 85 mm a pružinu s nastavitelným předpětím. Verze Pro s tímto odpružením unese 100 kg živé váhy. Na řídítkách jsem vůbec poprvé viděl páčku rekuperační brzdy, což je vynikající věc a funguje perfektně. Dále tu je pevný vypínač předního světla, který dříve chyběl a zákazníci si ho vyprosili. Ufff, to je pořádný výčet novinek, a to jsme se teprve dostali k tomu hlavnímu, což je výkon motoru a kapacita baterie.

Motor je nově naladěn na nominální výkon 5,5 kW a v peaku se vyšplhá až na 13,4 kW! To je téměř o 1 kW více, než má Ultra Bee. Zatímco Ultra Bee z motoru vymáčkne 440 Nm kroutícího momentu, u Stingu Pro je to 500 Nm. Zrychlení z 0 na 50 km/h pak bude v rukách šikovného motorkáře těsně nad hranicí 2 sekund. Maximální rychlost je nastavena na něco málo přes 95 km/h, což je také více, než zvládne Ultra Bee. Úhel stoupání zvládne klidně více než 45 stupňů. Vyjímatelná baterie má nově napětí 84 V a kapacitu 40 Ah, z toho využitelných 72 V a 38 Ah, což odpovídá 3,36 kWh. Nabíjení trvá 2 hodiny na 80 %, maximálně pak 4 hodiny na 100 % z úplného vybití. Výrobce uvádí, že dojezd při průměrné rychlosti 25 km/h může dosáhnout až 120 km, takže reálně se při pořádném nakládání pohybujete mezi 45 a 70 km. Všechny komponenty zůstávají nadále vzduchem chlazené. A jestli si po tom všem říkáte, že Sting Pro musí být nutně těžký skoro jako Ultra Bee, tak se budete divit, ale všechny tyto změny si vyžádaly pouhých 10 kg navíc oproti modelu Sting R, takže Pro s baterkou váží pouhých 76 kg!

Jelikož jsem na Sting Pro nasedl poté, co jsem byl zvyklý na svoji Ultra Bee, přišel mi na první pohled hrozně malý. Ti, kteří jsou ale zvyklí na Sting nebo Light Bee, se budou cítit jako doma. Rychle jsem si na nový motocykl zvykl a mohl jsem se zaměřit na jízdu. Pro uvedení do chodu je nutné po otočení klíčku v zapalování zvednout stojánek a zmáčknout tlačítko „Start“. Oproti jiným motorkám z této kategorie je ale dobré si pamatovat, že poté, co motorku uvedete do pohotovostního režimu, při spuštění stojánku plynová rukojeť nereaguje. Jakmile však stojánek zvednete, není nutné znovu mačkat tlačítko „Start“, a motorka je stále v pohotovostním režimu. Buďte opatrní, abyste si nevzali nechtěně za plyn. Teď už ale k samotné jízdě.

Sting Pro nabízí 3 jízdní režimy: Eco, Sport a Hypersport, což mi přijde originální. Tady prostě nemáme režim Urban, Drive nebo Rain – zde se jedou bomby Sport a Hypersport. Nebudu lhát, režim Eco jsem využil jen asi v prvních dvou minutách, kdy jsem si motorku osahával. Jelikož jsem neměl baterii vybitou pod 90 %, tak zatím nefungovala ani rekuperace. Pak jsem přepnul na chvíli na Sport, aby se neřeklo, a poté přišel Hypersport, ze kterého jsem už, pochopitelně, nikam nepřepínal. Moc jsem se těšil, jak se lehká motorka s takovým výkonem bude chovat. Měl jsem respekt a nechtěl jsem, aby mi při prvním zabrání za plyn utekla. Naklonil jsem se nad řídítka, vzal jsem za plyn a byl jsem překvapený, jak kultivovaně se motorka rozjíždí. Samozřejmě Hypersport není pro nezkušené jezdce, ale divil jsem se, že nástup točivého momentu udělali takto rozumný. Poté, co dosáhnete třeba 30 km/h, motorka ještě zostří, až do 80 km/h vám přijde, že snad nikdy nepřestanete zrychlovat. Bláznivá střela! Ovladatelnost, díky rozměrům a nízké hmotnosti, je jedním z největších benefitů Stingu Pro, přišel jsem si jak na kole a měl jsem pocit, že kdybych zkusil bunny hop, tak s motorkou normálně vyskočím.

Čtvrtá úroveň rekuperace se chová jako opravdu slušné brzdy, na nezpevněném povrchu má zadní kolo tendenci se zadrhávat a smykovat.

Poté, co jsem si párkrát potáhl za plyn a vybil trošku baterku, uklidnil jsem se z adrenalinového návalu a vyzkoušel čtyři rekuperační stupně. Hlavně jsem se zaměřil na rekuperační páčku na pravém palci. Její poloha je o zvyku, ale jakmile ji používáte, nedosáhnete na páčku přední brzdy. Zároveň jsem si cukal do plynu, což nebylo ideální při takovém výkonu, ale jak říkám, je to o zvyku. Rekuperace funguje tak, jak byste předpokládali. První úroveň je nejslabší, čtvrtá nejsilnější. Čtvrtá úroveň se chová jako opravdu slušné brzdy, na nezpevněném povrchu má zadní kolo tendenci se zadrhávat a smykovat. Rekuperace téměř funguje až do úplného zastavení, ale pro dokonalé zastavení je nutné použít brzdy. Rekuperační páčka má naprosto čistý a postupný chod. Při jemném stisknutí brzdí pozvolna. Když jsem zrychlil na maximum a postupně stlačoval páčku až na doraz, nebylo cítit žádné přecházení mezi úrovněmi. Bylo to opravdu jako stisknutí brzdové páčky. Brilantní! Po nějaké době ježdění bych určitě přešel převážně na tento způsob brzdění.

Po nějaké té zábavě na poli a polních cestách jsem se přesunul na chvíli i na trať. Bohužel ten den pršelo a odpoledne bylo 32 °C, takže trať nestihla vyschnout, lepivý jíl mi navíc nedovolil projet trať celou. Zůstal jsem tedy na jednom vysušenějším kousku na slunci, kde byly dva skoky a pěkná táhlá klopenka. První skok byl dlouhý a táhlý, měl odhadem 10 až 12 metrů a před dopadem se trošku zvedal do mírného protisvahu. Snažil jsem se ho postupně natahovat, ale ani jednou jsem ho nedoletěl čistě, podvozek dostával pořádně zabrat. I když jsme nastavili pružiny na co nejtvrdší, zadní tlumič občas šel na doraz – a ještě aby ne, když mám 93 kg a motorka unese 100 kg. Kdybych pořizoval Sting Pro, zadní tlumič by byl bezpochyby první věc, kterou bych měnil. Nicméně druhý skok byl dlouhý 8 až 10 metrů a když jsem správně vyjel z klopenky a minul bahno, lítal jsem krásně do dopadu. Kvůli podmínkám na trati jsem bohužel nevyzkoušel, jestli brzdy při ostřejším zacházení nezměknou. Také jsem zkoušel, jestli lze na trati používat rekuperační páčku, ale ta se na trať moc nehodí – brzdný účinek z rekuperace neumí nahradit tvrdou přední brzdu. Pláště, které jsou na motorce použité, jsou celkem prima a pěkně podrží. Nevýhodou ovšem je, že směs není příliš tvrdá, kolíky se hodně rychle opotřebovávají. Na jednom místě mi motorka sklouzla po bahně v malé rychlosti a jen jsem ji lehce odložil na zem. Nebyl to žádný pád, ale i tak se aktivoval senzor pádu a odpojil plyn.

Na závěr tu mám menší bonus. Byl jsem velice zvědavý, jak velký rozdíl bude mezi Sting Pro a Ultra Bee. Vzal jsem svoji motorku s sebou a uspořádali jsme závod ve sprintu na polní cestě s nezpevněným povrchem. Hned jak jsem sesedl ze Sting Pro a usedl na svoje Ultra Bee, byl jsem si téměř jistý, že Sting Pro nemá šanci mě porazit. Srovnali jsme se na startu, vypnul jsem kontrolu trakce a vyrazili jsme. Sám vážím 93 kilogramů a řidič na Stingu Pro také. Projeli jsme pomyslným cílem kolo na kolo, přičemž nebyl jasný vítěz. Ta malá mrška se mi držela bez jakýchkoliv obtíží! Nechtěl jsem tomu věřit, tak jsme jízdu zopakovali aspoň osmkrát a já si v průběhu zkoušel hrát s nastavením kontroly trakce a odezvy na plynu. Pokaždé jsme dojeli těsně vedle sebe, aniž by někdo měl jasnou převahu. Všechno se určitě odvíjí od řidiče a toho, jak se zvládne poprat s přenesením výkonu. Možná mohu zmínit, že mám na Ultra Bee pláště all-terrain s dost hladkým povrchem, zatímco Sting Pro měl aspoň trošku off-roadové. Na závody na silnici si ale ještě musíte počkat. Každopádně, pokud bych to měl srovnat pohledem žurnalisty, je překvapivé, jak moc jsou stroje Ultra Bee a Sting Pro rozdílné. Na Ultra Bee funguje úplně jinak podvozek a množství softwarových nastavení je také obrovským benefitem. V této oblasti má Talaria ještě co dohánět. Co se ale týče ovladatelnosti a výkonu Stingu Pro, je pozoruhodné, kam svůj stroj vypracovali. Rozhodně nelze jednoznačně říct „ano, tohle je lepší, protože...“ Každý si musí nejprve určit, na co bude motorku používat, až podle toho pak vybírat a ideálně obě motorky vyzkoušet.

Na Stingu Pro jsem si prožil naprosto nejlepší a vysilující den, posouvá opět hranice této kategorie a otevírá dveře pro tisíce jezdců, kterým do teď nestačil výkon dřívějších modelů. Zároveň je neodmyslitelným přínosem, že s téměř nulovou údržbou a levnými provozními náklady bude více a více využíván jako odrazový můstek k přechodu na větší stroje, jsem ale přesvědčen, že jsme na začátku, možná už pár kroků v revoluci, kdy elektrické krosky zažijí obrovský boom, a přesně takové stroje jako Sting Pro to budou mít na svědomí, protože cena pro český trh se bude pohybovat okolo 150 tisíc korun v závislosti na kurzu dolaru, převozních clech a ceně dopravy. Co je ale jasné, do budoucna bude ještě zlevňovat. Po výčtu tolika úprav a navýšení výkonu, potom jak se mi na motorce jezdilo a kolik výhod přináší, si myslím, že Sting Pro bude na nejbližší období naprostým bestsellerem. Předpokládaný příchod homologované verze je na přelomu roku, takže sledujte novinky a jestli chcete pro své dospívající děti nebo klidně sebe dárek, který bez pochyb neudělá radost jen při předání, ale bude dělat radost pokaždé, když se na něj klidně jenom podíváte, natož když se půjdete projet, tak Sting Pro je jasná volba.

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • špičkový výkon
  • nízká hmotnost
  • perfektní ovladatelnost
  • maximální zábava
  • příznivá cena
Zápory
  • poddimenzovaný zadní tlumič
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze