Srovnání spotřeby Volkswagenů e-Golf, Golf GTE a Golf TSI
test

Srovnání spotřeby Volkswagenů e-Golf, Golf GTE a Golf TSI

Který pohon má ekonomičtější provoz?
11
  • K měření spotřeby jsme použili tři varianty Volkswagenu Golf s různými pohony: e-Golf, Golf GTE a Golf TSI
  • Testovací trasa měřila 91 kilometrů a obsahovala městské části, okresky i dálnice
  • Měření probíhalo podle dotankování a nabití na stejné čerpací i nabíjecí stanici

Na současném automobilovém trhu neexistuje snad jiný model vozu, u kterého je možné vybírat z tolika možností pohonu, jako je Volkswagen Golf. Ten již pár let nabízí hned pět derivátů: klasické TDI a TSI, dále TGI, tedy verzi na zemní plyn, a dvě možnosti elektrického pohonu, a sice čistě elektrický e-Golf, nebo plug-in hybrid Golf GTE. Rozhodli jsme se postavit tři z nich vedle sebe a změřit jejich hospodárnost na stejné trase a za stejných podmínek. K měření jsme použili metodu dotankování a nabití do plna, projetí testovací trasy a opět na stejné čerpací stanici a nabíjecí stanici dotankovat a nabít. Reálnou spotřebu pak ukázal stojan čerpací stanice, displej nabíjecí stanice a v případě plug-in hybridu kombinace obojího. Testovací trasa obsahovala městské úseky i okresky a část vedla také po dálnici. Měření probíhalo v provozu a za dodržováních platných rychlostních limitů.

Test spotřeby Volkswagenů Golf

testovací trasa test spotřeby

Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion

Koncern Volkswagen nedávno uvedl na trh novou generaci benzínového motoru TSI, který nahrazuje stávající koncernovou 1.4 TSI. Tento motor se nyní dostal také do Golfa, v naší testované verzi navíc s přívlastkem BlueMotion a slibovanou spotřebou 4,8 l / 100 km. Nová jednotka 1.5 TSI ACT BlueMotion poskytuje nejvyšší výkon 96 kW / 130 k. Označení BlueMotion pak znamená, že vůz obsahuje pomocné technologie ke snížení spotřeby v reálném provozu. Kdykoli je to možné, řídící jednotka aktivuje systém deaktivace válců – označovaný zkratkou ACT – dva vnitřní válce, a to ve všech situacích, kdy řidič požaduje nízký výkon. K deaktivaci dochází v rozsahu otáček od 1 400 do 4 000 za minutu a při rychlosti jízdy až 130 km/h. Řidiče upozorňuje na sotva vnímatelný přechod ze čtyř na dva válce oznámením „2válcový režim“ na displeji panelu přístrojů.

Pokud je vůz vybaven automatickou převodovkou DSG, což byl i náš případ, lze hovořit o mikro-hybridním systému. Jakmile řidič uvolní předvídavě pedál plynu nebo jede v mírném klesání, řídicí jednotka motor TSI vypne, odpojí jej rozepnutím spojky od hnacího řetězce a Volkswagen se pohybuje setrvačností. V této fázi nedochází k brzdění motorem, takže lze optimálně využít kinetickou energii vozidla. Golf při setrvačné jízdě neprodukuje žádné emise. Přechodné vypínání motoru při setrvačné jízdě snižuje v reálném provozu spotřebu paliva až o 0,4 l / 100 km.

Mikro-hybridní systém používá elektrickou síť s napětím 12 V a kompaktní lithium-iontový akumulátor, aby byly i ve fázích s vypnutým spalovacím motorem zásobovány elektrickou energií všechny důležité systémy.

Shrnutí jízdy vozem VW Golf 1.5 TSI BlueMotion
Ujeto 91 kilometrů
Průměrná rychlost 56 km/h
Čas 1:26 hodin
Počítačem hlášená spotřeba 5.0 l / 100 km
Dotankováno 5,02 l za 155 Kč
Náklady na 1 km 1,70 Kč

Volkswagen Golf GTE

Volkswagen Golf GTE, který nedávno prošel naším redakčním testem, má pod kapotou 1,4litrový motor TSI s výkonem 150 koní a točivým momentem 250 Nm, který se přenáší na přední kola. A v útrobách má hned tři spojky. K dispozici zde máte elektromotor, který se nachází pod přední kapotou, a baterie o kapacitě 8,7 kWh, jež papírově stačí na ujetí až 50 kilometrů v elektrickém režimu. Baterie najdete u zadní nápravy. Celkový výkon obou motorů činí 204 koní a točivý moment 350 Nm v kombinaci s šestistupňovou převodovkou DSG. Využívat zde můžete celkem tři jízdní režimy: čistě elektrický, hybridní a nabíjení elektromotoru pomocí spalovacího motoru.

Designová stránka se oproti sourozencům prakticky neliší. Golf GTE poznáte podle modré linky na vodorovných lamelách pod SPZkou, zatímco sourozenec GTD má místo lamel mřížku.

Technické parametry Volkswagen Golf GTE (2017) Golf GTE

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 270 × 1 799 × 1 457 mm, 1 599 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon204 (150 + 105) koní, toč. moment: 250 Nm
Baterie8,7 kWh, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 50 km
Infotainment9,2" dotykový displej
Cena1 024 900 Kč

Pohonné ústrojí, které musí rozhýbat 1 599 kilogramů, nemá s vozem žádný problém. Akcelerace při využití obou motorů je slušná, což oceníte při předjíždění. Čistě na elektrický mód se nám ukazoval dojezd okolo 40 kilometrů. Především v městské zástavbě, kde využíváte rekuperaci, se na toto číslo bez problému dostanete. V případě cesty z města do města či velkého převýšení je zapotřebí více energie a dojezd tak klesá.

Shrnutí jízdy vozem VW Golf GTE
Ujeto 91 kilometrů
Průměrná rychlost 62 km/h
Čas 1:27 hodin
Počítačem hlášená spotřeba 4,6 l / 100 km – 1,7 kWh / 100km
Dotankováno 2,57 l za 81 Kč
Nabito 2,17 kWh za 8,68 Kč
Průměrná cena kWh v ČR 4 Kč
Náklady na 1 km 0,98 Kč

Volkswagen e-Golf

Produkční verze Volkswagenu e-Golf se představila na ženevském autosalonu v roce 2013. Do prodeje se dostala začátkem roku následujícího a společně s elektrickou variantou modelu up! v roce 2017 prošel modernizací. Zvýšila se kapacita baterie na 35,8 kWh a tím i teoretický dojezd na 300 km. Elektromotor nyní produkuje 100 kW (136 koní) a točivý moment se vyšplhal na 290 Nm. I přes navýšení kapacity o více než 10 kWh jsme se nedočkali žádného omezení prostoru – vše nastalo díky zhuštění bateriových článků. Stejnou kapacitu má i zavazadlový prostor, který je s 341 litry jen o 40 litrů menší než u běžných spalovacích verzí a stejně velký ve srovnání se spalovacími čtyřkolkami. Vylepšená verze také prošla naším redakčním testem

136 koní a točivý moment 290 Nm je, jak tomu u elektromobilů bývá, dostupný od první otáčky motoru. e-Golf vystřelí na 60 km/h pod 4 vteřiny, na 100 km/h mu to z nuly trvá 9,6 vteřin. Pocitově je ale zrychlení mnohem vyšší a hlavně dostupné kdykoliv. Městské „stíhání oranžových“ tak není vůbec problém. Samozřejmě, není to žádný trhač asfaltu, ale Nissanu Leaf spolehlivě ujede. Pro běžné městské a příměstské ježdění je ale dynamiky dost a hlavně je dostupná okamžitě.

Technické parametry Volkswagen e-Golf (2017)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 254 × 1 799 × 1 453 mm, 1 615 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon136 koní, toč. moment: 290 Nm0
Baterie35,8 kWh, konektory: Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 12,7 kWh / 100 km, dojezd: 300 km
Infotainment9,2" dotykový displej
Cena969 900 Kč

Pro nabíjení je vhodné volit rychlonabíjecí stanice, které se v Česku objevují v poslední době čím dál častěji. Díky rychlonabíjecímu standardu CCS (Combo) se do 80 % auto nabije zhruba za 40 minut a plné nabití nastane zhruba za hodinu. Nabíjení skrze pomalejší nabíječky a Mennekes trvá zhruba 5 hodin, ale záleží na výkonu. Samozřejmě můžete nabíjet i z domácí zásuvky, ale to se připravte na zhruba 17hodinový maraton, abyste dobili do plna. Wallbox od Volkswagenu, který si můžete nainstalovat doma, pokud tam nabíjíte často, zkrátí dobu nabíjení asi na 12 hodin, ale stále je to hodně dlouho. Pokud ale domů nepřijedete pokaždé se zcela vybitým autem, přes noc jej lze do plna opět komfortně nabít vcelku bez problémů.

Shrnutí jízdy vozem VW e-Golf
Ujeto 92 kilometrů
Průměrná rychlost 57 km/h
Čas 1:37 hodin
Počítačem hlášená spotřeba 13,1 kWh
Nabito 13,10 kWh za 52,4 Kč
Průměrná cena kWh v ČR 4 Kč
Náklady na 1 km 0,57 Kč

Resumé

Při určování nákladů samozřejmě vždy záleží na profilu trasy. Elektromobil je vhodnější do města a naopak nevhodný pro dálniční přesuny. Ukazuje se, že nové benzinové motory se již spotřebou vyrovnávají dieselovým motorům, čímž roste jejich potenciál. Zde je také důležitým faktorem cena pohonných hmot, která se v době našeho měření pohybovala spíše v horní hranici dlouhodobého průměru. Plug in hybrid je zajímavou kombinací úspornosti elektromobilu a použitelnosti spalovacího motoru. Má ovšem deficit v podobě vyšší hmotnosti a také složitější techniky. Výsledek ukázal, že elektromobil je dle očekávání nejúspornější, avšak je zde potřeba vyšší počáteční investice. Pro ilustraci jsme v tabulce srovnali ceníkové ceny jednotlivých variant. Vyplývá z nich, že nejdražší je Golf GTE, a jako jediný také překračuje hranici jednoho milionu korun. Rozdíl mezi benzínovým Golfem a e-Golfem je 402 000 Kč. Rozdíl v nákladech na jeden kilometr je 1,13 Kč. Cenový rozdíl vstupní investice se pak teoreticky srovná po ujetí cca 350 000 kilometrů.

Pořizovací cena Náklady na ujetí 1 km
VW Golf 1.5 TSI BM DSG 567 000 Kč 1,70 Kč
VW Golf GTE 1 024 900 Kč 0,98 Kč
VW e-Golf 969 900 Kč 0,57 Kč
Diskuze ke článku
Honza
Dobry den,

do srovnání investice je započítán i pravidelný servis automobilu a výměna provozních kapalin?

Děkuji
SAM
To se normálnímzu člověku ani firmě nemůže vyplatit. Soukromě měním auto po 6 letech tj, po zhruba 100 000 km a služební po 240 00 km. A elektřina - jak se na internetu píše půjde zase nahoru díky solárům a větrnmíkům a dalším - jak nás informoval i p. Soukup v kauzách - televizi Barandov a nejen u nás.
Čupr
A jak je zhodnoceno zvýšené pojistné na elektrickou verzi z důvodu zvýšené požární nebezpečnosti a možnosti požáru obydlí majitele?
Lubomir
Zdar. A dik za vyborny a zaujimavy test.. hlavne porovnanie spotreby.. Honza sa pytal, ci v porovnani su zahrnute aj naklady za servis auta.. Ako vidno, neni o tom zmienka v clanku. Myslite, ze by ste mohli clanok doplnit o tieto udaje. Ako vsetci vieme, servis auta s benzinovym motorom je pomerne nakladna zalezitost a s dieslom je to este horsie..(DPF filter za 30000Kc a pod..) S hybridnym pohonom to bude evidentne este drahsie, no usetri sa na brzdovom oblozeni, nakolko sa opotrebuva menej vdaka rekuperacii. No pri cisto elektrickom aute odpadaju mnohe naklady za vymenu oleja, spotreba oleja, a zbytocne aj kontroly prevodovky, vyfukoveho systemu s filtrami.. Dik moc za odpovede a za zapocitanie do celkovej ceny pri predpoklade, ze autami najazdime 300tis. km.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze