Dá se s elektromobilem fungovat na dálnici? Rozhodli jsme se to zjistit za volantem staršího Volkswagenu e-Golf, který v ideálních podmínkách urazí na jedno nabití 200 kilometrů.
Cílovou stanicí se staly Pardubice, přesněji nabíjecí stanice u jednoho z místních dealerů Volkswagenu. Jak cesta probíhala, jakou auto mělo spotřebu a dojeli jsme vůbec?
Cesta započala na Černém Mostě v IKEA, kde je nabíjecí stanice PRE. Připojit auto, nabít baterii do plné kapacity, zajít si na kávu a pak vyrazit – takový byl náš plán. Baterie byla za pár desítek minut plná a dojezd ukazoval při vypnutí klimatizace 179 kilometrů. Žádná sláva, když uvážíme, že dálnice D11 má zhruba 100 kilometrů, odběr energie z baterie na dálnici je velký a bez klimatizace to v těchto dnech jde jen obtížně.
Osobně volím strategii zvolnit začátek. Přidat blíže k cílovému místu můžete vždycky, ale energii do baterií jen tak v nějakém kanystru nepřinesete. Volím tedy na tempomatu 100 km/h a jedu. Nejenom dálnice D1, ale nyní už i D11 je poněkud „rozkopaná“, takže na spoustě míst se ani 130 km/h jet nesmí.
Auto jsem nastavil do režimu Comfort, kdy byla zapnutá klimatizace i rádio. Žádné odříkání. Cesta byla dlouhá, ale ne nemožná. Na nabíjecí stanici přijíždím s dojezdem 32 kilometrů. Ujel jsem 101 kilometrů při spotřebě 14 kWh / 100 km při průměrné rychlosti 89 km/h. I se slabším e-Golfem se cestovat dá, a to komfortně. Na dálnicích jen musíte počítat s častějším dobíjením. Problémem je ale infrastruktura. Zatímco třeba v IKEA si dáte aspoň kávu či nějaké jídlo, u zmíněného dealera v Pardubicích pouze koukáte do pole. Pokud poté potřebujete pokračovat například směr Litomyšl, tak musíte dvakrát po cestě nabíjet, a to už není nikterak produktivně trávený čas. Pokud podnikáte často delší cesty po dálnici, určitě zvolte elektromobily s dojezdem kolem 300 kilometrů a více. Příkladem může být novější e-Golf s teoretickým dojezdem až 300 kilometrů, případně Nissan Leaf či Renault Zoe taktéž s podobným dojezdem.
Technické parametry Volkswagen e-Golf (2015) e-Golf
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 270 × 1 799 × 1 450 mm, 1 585 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 85 kW, 115 koní, točivý moment: 270 Nm |
Baterie | 24,2 kWh (20,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 12,7 kWh / 100 km, dojezd: 190 km |
Cena od | 930 900 Kč |
Pro mě Auto znamená svobodu pohybu a ne plánování podle vozu. Pochopil bych auta pro zásobování, poštu a popřípadě pro hromadnou dopravu, ale proč se mě snaží každý trouba přesvědčit, že elektroauto je budoucnost netuším