Do rukou jsem dostal provedení Combi nejen s nejvyšší výbavou Style, ale také snad se všemi možnými příplatky. Výsledkem byla Octavie s cenou olizující hranici jednoho milionu korun, která však s motorem 1.5 TSI e-Tec najednou fungovala úplně jinak než její nedávno testovaný sourozenec. Může za to nejen fakt, že benzinová „jednapětka“ má čtyři válce, ale také vyšší výkon, točivý moment a hlavně tišší a hladší projev. S touto pohonnou jednotkou je Octavia Combi konečně kultivovaným rodinným vozem, se kterým se nemusíte bát v plném obsazení vyrazit na zahraniční dovolenou. A právě v tom tkví hlavní přednost oproti základu v podobě motoru 1.0 TSI e-Tec.
Technické parametry Škoda Octavia 1.5 TSI e-Tec
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 689 × 1 829 × 1 505 mm, 1 416 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 110 kW, 150 koní, točivý moment: 250 Nm / 1 500 ot/min |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 745 900 Kč |
Díky maximální nejvyšší výbavě to v kabině vozu vypadalo opravdu hezky a člověk by až neřekl, že sedí „pouze“ v Octavii. I tak se ale interiér vozu neubránil několika přešlapům, které tak trošku souvisí s konstrukcí. Opět mě štvaly nelogicky umístěné výdechy klimatizace a nepodsvícená dotyková lišta pod hlavní obrazovkou infotainmentu je také za trest. Moc jsem neocenil ani masážní funkci řidičova sedadla. Zatímco příplatkové sedačky s výrazným bočním vedením dokázaly moje tělo v naprostém pohodlí udržet i několik stovek kilometrů naráz, masážní funkce zde rozhodně nepatří ke špičce a její účinnost je minimální.
Asi pak nemá smysl rozebírat prostor v kabině, který je díky karoserii kombi královský a i 190 cm vysoké postavy nebudou mít problém usednout dozadu. K tomu si přidejte obří kufr, síťový program a rázem můžete Octavii čtvrté generace vyčíst snad jen občas zmatkující palubní systém. Jinak je to dokonalý vůz a s každou generací se jeho kvality posouvají nahoru. Hodně však dělá volba motoru – kdo jej zvolí špatně, může mít z Octavie hodně nezáživné a nudné auto. S benzinovým mild-hybridním čtyřválcem TSI ale rozhodně nikdo chybu neudělá. Jeho výkon 150 koní je dostačující pro většinu situací a šetřivější povahy ocení, že pohonná jednotka se umí za jízdy úplně vypnout až do rychlosti 160 km/h. Taková drobnost často pomáhá snížit průměrnou spotřebu.
V této kombinaci totiž nádrž Octavie Combi pojme jen 45 litrů paliva, což je na dnešní dobu trošku bída. Možná i proto se ve Škoda Auto zamysleli a celý pohonný systém dopracovali téměř k dokonalosti. Automatická převodovka sice chvílemi nevěděla, který rychlostní stupeň má právě použít, ale jinak benzinová Octavie fungovala jako celek náramně. Za dobu testování jsem ujel skoro tisíc kilometrů a na konci testu vůz ukázal průměrnou spotřebu 5,8 litru na 100 km. Ve voze jsem často necestoval sám, využíval vždy klimatizaci a v provozu jsem patřil mezi ty středně rychlé. Kdo tak bude s mild-hybridní Octavií častým návštěvníkem dálnic, ani ve vyšších rychlostech se nemusí bát, že by jej vůz „odměnil“ spotřebou okolo 10 litrů na 100 km. K takové hranici jsem se ani zdaleka nepřiblížil.
Ocenit musím odhlučnění motorové části, kdy o motoru posádka prakticky vůbec neví. Pokud zrovna řidič nechce z Octavie 1.5 TSI e-Tec ždímat všech 150 koní, auto umí být příkladně tiché. Určitě bych pak doporučil příplatek za technicky vyspělejší adaptivní tlumiče se čtyřmi režimy nastavení. V rámci tohoto prvku výbavy lze Octavii provozovat v nastavení Normal, Comfort a Sport. Čtvrtým „bonusovým“ nastavením je režim Individual, ve kterém lze určité části vozu nastavit přesně dle vlastních preferencí, ale dále lze dodatečně změkčit/přitvrdit tuhost tlumičů. Na nejměkčí režim se ale s vozem prakticky nedalo jet po dálnici, protože jízda ve vyšších rychlostech již připomínala zaoceánskou loď na rozbouřeném moři. Dodatečné nastavení se tak hodí spíše do města na extra rozbité silnice, kdy najednou Octavie umí vyžehlit i velmi ostré nerovnosti.
Jak moc je tedy odlišná Octavia s motorem 1.5 TSI oproti slabšímu provedení 1.0 TSI? Dalo by se říct, že jde o nebe a dudy. Zatímco z předešlého provedení se slaboučkým tříválcem jsem si odnášel hodně rozporuplné dojmy, aktuální vydání vozu mě hodně okouzlilo. Co na tom, že testovaná specifikace stála skoro milion korun. Ano, je to celkem hodně a za tuto částku můžete pořídit o něco větší a možná i lépe jezdící Superb, jenže ten nenabídne takovou techniku a vlastně i výbavu. To vše přijde až s jeho novou generací.
Mild-hybridní techniku se povedlo s motorem 1.5 TSI dokonale spárovat a jeho přítomnost je znát skoro za každé situace. Náročnější zájemci, kteří myslí také tak trošku na ekologii provozu, by tak měli pokukovat právě po této variantě. Nedostatků má jen minimum a svými vlastnostmi dokáže být věrným sluhou skoro za každé situace.
Foto: Roman Havlín