Renault Twizy
test

Renault Twizy

Kterak se stát středem pozornosti
1
  • Elektrické Twizy nabijete skrze klasickou domácí zásuvku zhruba za 3,5 hodiny
  • Na konstrukci se podíleli odborníci z divize Renaultsport
  • Po městě lze na jedno nabití ujet 70 až 80 kilometrů

Na test unikátního Renaultu Twizy jsem se dlouho těšil a při pohledu na design tohoto vehiklu vám jistě dojde proč. Nejedná se totiž o tradiční elektromobil, nýbrž o jakýsi hybrid, který tak trochu netradičně propojil dva odlišné světy motocyklů a automobilů a navrch vše okořenil stále populárnějším elektrickým pohonem. Jak se mi v tomto výstředním quadricyklu jezdilo a komu by podle mého názoru mohl jeho nákup dávat smysl, vám rád prozradím na následujících řádcích.

Technické parametry Renault Twizy

Kompletní specifikace
Konstrukcekupé, 2 338 × 1 × 1 454 mm, 474 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon8 kW, 11 koní, točivý moment: 57 Nm
Baterie6,1 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 6,3 kWh / 100 km, dojezd: 80 km
Cena od319 900 Kč

První dojmy a design

Při prvním kontaktu s Renaultem Twizy mě ihned zaujalo, že vozítko nemá žádné zámky dveří, takže jej otevře každý, a to prostrčením ruky „okýnkem“ a potažením za plastovou kliku. Poté následuje jeden z prvních wow momentů, neboť se dveře vyklopí nahoru ve stylu drahých sportovních vozů a Twizy vás pozve do svého interiéru.

Usednutí do vozu je poměrně bezproblémové a prostor mezi vysunutými racčími dveřmi a karoserií je dostatečný i pro urostlejší řidiče. Po usazení do interiéru, který zůstává de facto permanentně otevřený, neboť ve dveřích nenajdete žádná okna, se ocitnete v obklopení plastů. Interiér tvoří palubní deska, volant, v němž se ukrývá airbag, několik základních ovládacích prvků, menší monochromaticky modře podsvícený displej a dva kastlíky, z nichž ten na pravé straně je uzamykatelný a má objem 5 litrů.

Na levé straně je menší kastlík, který již uzamykatelný není, zato však nabízí 12V zásuvku a také USB-A kabel (samice), do kterého si můžete připojit například nabíjecí kabel ke smartphonu. Na levé straně se rovněž nachází tlačítko k zapnutí výstražných světel a oválné tlačítko s písmeny D/N/R, kterými se uvede Twizy do chodu/zůstane v neutrálu/zapne zpátečku. Pod ním se nachází již jen červená dioda, která signalizuje, když na vozidle spustíte alarm, jenž je v jistém ohledu jediným zabezpečením.

Sedět v sedadle déle než jednu hodinu by pravděpodobně bylo pro většinu řidičů značně nekomfortní.

Celoplastový interiér pochopitelně nepůsobí nijak prémiově a jediným zajímavějším prvkem jsou dvířka kastlíků, která se chlubí imitací karbonu. Plasty však mají svůj praktický účel, a to odolání různým podmínkám. S permanentně otevřenými okny musí interiér odolat i nepřízni počasí, a tak rozhodnutí Renaultu chápu. U některých prvků, jako například u opravdu obyčejně vypadajících plastových klik dveří, bych si však dovolil tvrdit, že mohli návrháři dát trochu větší prostor fantazii a přijít s něčím nápaditějším a líbivějším.

Plastové je ostatně i sedadlo s odvodem deště a na krátké jízdy je relativně pohodlné, neboť se jedná o měkčený typ plastu. Sedět v něm však déle než jednu hodinu by již pravděpodobně bylo pro většinu řidičů značně nekomfortní. Naštěstí toto vozítko ani není k delším jízdám konstruováno, takže na tom tolik nesejde. Přestože se jedná o poměrně malý vůz, mysleli konstruktéři hodně na bezpečnost, která se kromě již zmíněného airbagu projevila také na čtyřbodovém bezpečnostním páse. Rovněž konstrukce vozidla byla navržena tak, aby poskytovala dostatečnou ochranu při nárazu z boku, kdy vystrčená kola poslouží jako deformační zóna.

Renault Twizy

Racčí dveře tvoří z poloviny tmavé plexisklo, takže můžete z kokpitu Twizyho sledovat, co se děje nejen kolem vás, ale i pod vámi. Jak je na tom Twizy, pokud vás zastihne déšť, jsem „bohužel“ neměl příležitost během několika posledních pěkných dnů tohoto léta šanci otestovat. Co jsem však mohl vyzkoušet „na vlastní nos“ je diskomfort, který přináší delší cesta tunelem, když se ve vaší blízkosti prohánějí spalovací automobily, často staršího data výroby. Pokud se pohybujete ve městech na skútru či motorce a často využíváte tunely, možná to pro vás nebude nic nového. Pokud jste však zvyklí na interiér klasického automobilu, rychle si uvědomíte výhodu uzavřeného okruhu větrání klimatizace.

Specifikace a jízdní dojmy

Renault Twizy se vyznačuje živým projevem, a je tedy pro pohyb ve městě jako stvořený. Vozítku i přes svůj poměrně nízký výkon 8 kW (11 koní) nechybí slušný odpich při přebliknutí zelené na semaforu, ani potřebná rychlost (při většině situací) během předjíždění v městě. Z Twizyho jsem vymáčkl maximální rychlost přibližně 70 km/h při jízdě na rovince, což by odpovídalo tomu, co udává výrobce. Z technických údajů můžeme zmínit rovněž maximální točivý moment 57 Nm či prozradit, že Twizy disponuje náhonem zadních kol, která jsou, stejně jako ta přední, 13palcová a mají kotoučové brzdy.

Renault Twizy
Brzdy by mohly být značně lepší.

U brzd bych bohužel očekával trochu větší razanci a rychlejší nástup brzdného účinku. Z počátku jsem si tak musel dávat poměrně dost pozor na to, abych dobrzdil, pokud přede mnou v koloně někdo více šlápl na brzdu. Vzhledem k tomu, že se na vývoji Twizyho podíleli odborníci z divize Renaultsport, očekával bych, že budou brzdy zkrátka o něco lepší. K brzdnému efektu naštěstí přidává také defaultně přítomná rekuperace, během níž se nabíjí baterie, jejíž stav lze sledovat na displeji před volantem.

Automobil se bez řidiče chlubí hmotností pouhých 474 kilogramů a není se čemu divit, neboť má na délku pouhých 2 388 centimetrů a na šířku 1 238 centimetrů. Jeho velkou výhodou je tak možnost s ním zaparkovat téměř kdekoliv. Na projíždění většiny kolon, jako byste seděli na motorce či skútru, však zapomeňte. Až tak malý zase Twizy není.

Nabíjení probíhá pomocí integrovaného kabelu, který zasunete do standardní domácí 230V zásuvky. Kabel je v přední části vozu, kde máte rovněž přístup k doplnění tekutiny do odstřikovače umístěného přímo ve stěrači. Ten je poměrně malý a jeho využívání bych doporučil pouze v nouzových situacích, jinak si přední sklo spíše zbytečně ušpiníte. Zpátky však k nabíjení, které ve spojení s menší kapacitou baterie umístěné v zadní části vozidla, umožní doplnění energie do plna za pouhé tři a půl hodiny. Plně nabitá baterie přitom ve většině případů vystačí přibližně na 70 až 80 kilometrů po městě podle vašeho jízdního stylu a terénu.

Renault Twizy

Jízda v Twizym je co do komfortu velmi subjektivní. Záleží totiž, na co jste zvyklí. Pokud vlastníte skútr a uvažujete o Twizym jako o alternativě, může být pro vás jízda v tomto vozítku pohodlnější. V případě, že přesedláte z klasického automobilu, pravděpodobně moc nadšeni nebudete. Při jízdě na horší vozovce občas mírně vyskočíte ze sedačky a o komfortní zážitek se tedy rozhodně nejedná. Na druhou stranu vám v takovýchto situacích vše vynahradí pocit z řízení této čtyřkolky. Pokud jste již někdy usedli na terénní čtyřkolku, asi mi dáte za pravdu, že řídit takovýto vehikl je zábava a něco pro většinu smrtelníků nevšedního. A to stejné platí i u Twizyho. Pohledy kolemjdoucích a dalších účastníků dopravy vám navíc zaručeně vykouzlí úsměv na tváři (a jim často také). Lidé se s vámi budou chtít o Twizym bavit, zavalí vás spoustou otázek, s Twizym se budou chtít vyfotit, a to vše patří k vlastnění tohoto vozítka a osobně to považuji za jednu z přidaných hodnot. Twizy vzbuzuje mnohem větší zájem než luxusní drahé automobily a každá projížďka s ním je zábava.

Závěr

Na Renault Twizy se dá nahlížet z více úhlů a jiný názor bude mít pravděpodobně někdo, kdo běžně jezdí na motorce či skútru, než ten, kdo je zvyklý řídit automobil se vším komfortem, na který jsme běžně zvyklí. Renault Twizy tedy rozhodně není pro každého, přestože mně osobně se líbil.

Koupě tohoto vozítka může dávat smysl movitějším rodičům, kteří chtějí svým nezletilým potomkům zajistit mobilitu po městě, ale skútr pro ně nepřichází v úvahu. Zároveň se domnívám, že je Renault Twizy, podobně jako Tesla, jakýmsi vyjádřením image a životního stylu majitele, takže si může najít zalíbení u mnoha mladších uživatelů, kteří fandí elektromobilitě a pohybují se převážně po městě.

Renault Twizy může být podle mě také vhodným prostředkem do carsharingové flotily vozidel. Problém spatřuji až ve vyšší pořizovací ceně přesahující 300 tisíc korun, která bohužel není příliš vzdálena částce, za kterou si můžete pořídit nedávno představenou elektrickou Škodu Citigo iV. Ta sice nenabídne tolik zábavy při řízení, ale zato je podstatně praktičtější a vejdou se do ní až čtyři osoby. Renault Twizy tak zůstane zajímavou volbou především pro ty, kteří sympatizují se značkou Renault a nedokážou odolat nezpochybnitelnému kouzlu Twizyho.

renault-twizy
Klady
  • unikátní design
  • slušný dojezd
Zápory
  • místy až příliš strohý interiér
  • slabší brzdy
Diskuze ke článku
Radovan
Koukám, že jste testoval Cargo verzi na rozvozy, protože tam chybí zadní druhé sedadlo a je tam kufřík přístupný zezadu z kapoty. Největší prča totiž je, když dojedete, lidi se k Vám nahrnou, vystoupíte, posunete sedadlo k volantu a zezadu vyskočí další dvoumetrový chlap. :-)

V rámci seznámení se vozítko doporučuje pro sbalení slečen v minisukni, protože sedíce vzadu musíte - stejně jako na motorce - setsakra roztáhnout nohy, mezi něž Vám řidič sedadlem najede. A pak je máte celou cestu kolem něj.

Co se skel týče, tak ty samozřejmě v příplatkové nabídce jsou také=, nasunovací a jistí se dvěma šrouby s plastovým úchytem.

Jinak je Twizy pro zpovykanou francouzskou mládež, která si ho užívá bez spodní části dveří a bez střechy, zůstává jen ochranný rám. Blatníky zahazuje a kola nahrazuje tlustými podhuštěnými bantamy. Pak s Twizym řádí na písečných dunách francouzského středomořského pobřeží .

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze