Renault Megane Electric. Jak rychle se nabije?
test

Renault Megane Electric. Jak rychle se nabije?

Dlouhodobý test

V rámci dlouhodobého testu Renaultu Megane Electric jsme jako vždy otestovali také nabíjecí křivku. Byli jsme totiž zvědaví, zda vůz, který si tak dobře vede v efektivitě, zazáří i u nabíječky. Nejvyšší nabíjecí výkon 130 kW už je dnes v této třídě průměrný, ovšem o něj v první řadě nejde. Jak si tedy francouzský elektrický kompakt vedl?

Renault Megane Electric už prošel celou řadou dalších testů, v nichž jsme, kromě jiného, chválili velice dobrou spotřebu a také standardní AC nabíjení 22 kW, což je mezi elektrickými auty kolem milionu korun stále naprostý unikát a obrovská konkurenční výhoda. Znamená to totiž, že si můžete i za nižší tarif na veřejné dobíječce kompletně dobít baterii za méně než tři hodiny, tedy třeba během delšího nákupu. Jak je na tom ale Megane s rychlým dobíjením? To jsme se rozhodli také prověřit.

Jak rychle se reálně nabíjí Renault Megane?

Megane používá běžnou NMC baterii o kapacitě 65 kWh brutto, respektive 60 kWh netto. Nejvyšší nabíjecí výkon činí 130 kW, samozřejmě nechybí termomanagement, byť bez možnosti manuální aktivace předehřevu či předchlazení. Nabíjecí konektor je umístěn na nejlogičtějším místě vpravo vzadu, jeho dvířka se otevírají zamáčknutím a chybí jim kontrola otevření. Před zasunutím konektoru CCS2 je nutné odstranit gumovou krytku DC kontaktů. Ta drží na poměrně tenkém kousku gumy a můžeme doufat, že bude držet co nejdéle. Kolik by asi výrobce stálo navíc udělat zaklapávací dvířka, jako to má třeba BMW? Na druhou stranu tu nacházíme tlačítko přerušení nabíjení, které manipulaci u nabíječky výrazně zjednodušuje a které může většina konkurentů opět jen závidět. Znamená to totiž, že když chcete přestat nabíjet, nemusíte na stojanu obsluhovat menu a znovu autorizovat, stačí jediné zmáčknutí na autě.


Nabíjení jsme, jako vždy, testovali na stojanu PRE Alpitronic Hypercharger s výkonem přes 200 kW. Byl hezký, teplý den, baterie vybitá na 8 % SoC a zároveň optimálně zahřátá po více než 100km dálniční jízdě. Začínáme zhruba na 350 V, což znamená, že na starších, 50kW stojanech ABB s limitem 150 A, jaké jsou u nás velice rozšířené, bychom dosahovali nějakých 42 kW a teprve s postupně rostoucím napětím dospěli k plným 50 kW. Tady jsou ale, díky chlazenému kabelu, povolené proudy vyšší, takže startujeme kolem velice pěkných 126 kW. Zároveň to vypadá na proudové omezení auta, protože ampéry nikdy nepřesáhnou číslo 350. Vzhledem k tomu také nabíjecí rychlost s rostoucím napětím článků chvíli mírně stoupá a kulminuje kolem 15 % SoC hodnotou 127 kW. Na papírové maximum 130 kW jsme se tedy nedostali a zároveň už od 17 % začíná kilowattů zase ubývat.

Sestup pak pokračuje až na dvě místa, kdy se na chvíli zastaví. Což je podobná charakteristika jako u nedávno testovaného Scenicu s větší baterií, tam jsou ovšem propady a následná vyrovnání, tedy pomyslné schody, mnohem prudší. Už na 20 % tak odečítáme 119 kW, což je oproti konkurentům s podobně velkými bateriemi docela málo. A pokles i nadále pokračuje rychleji, než jsme zvyklí třeba od novějších modelů na platformě VW MEB. Rysku 100 kW shora prolamujeme někde kolem 33 %, na 50 % už padáme na 80 kW a na 55 % už pod 70 kW. Tady je ale třeba dodat, že Megane je docela efektivní auto a lze se na to dívat také tak, že tou dobou už máme energii na 200 km jízdy. Megane totiž umí za teplého počasí jezdit po městě za 13 kWh/100 km, celkový průměr udrží na 16 kWh na 100 km a dálniční stotřicítka stojí průměrně 20 kWh na 100 km.

Z 10 % do Délka nabíjení Nabíjecí výkon Nabito Dálniční dojezd Kombinovaný dojezd
15 % 1 minuta 127 kW 4 kWh 45 km 56 km
20 % 3 minuty 120 kW 6 kWh 60 km 75 km
30 % 6 minut 107 kW 12 kWh 90 km 113 km
40 % 10 minut 88 kW 19 kWh 120 km 150 km
50 % 15 minut 81 kW 25 kWh 150 km 188 km
60 % 20 minut 65 kW 32 kWh 180 km 225 km
70 % 26 minut 59 kW 38 kWh 210 km 263 km
80 % 33 minut 52 kW 44 kWh 240 km 300 km
90 % 42 minut 36 kW 51 kWh 270 km 338 km
100 % 61 minut 10 kW 57 kWh 300 km 375 km

Poznámka: Dálniční dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 20 kWh/100 km. Kombinovaný dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 16 kWh/100 km.

Po dosažení 70 % začne nabíjení zpomalovat prudčeji a velice rychle se dostane k 50 kW. To znamená, že pokud máte nabito na 70 %, nedává smysl hledat UFC nabíječku, stačí obyčejná 50kW. S nabitím na 30–40 % pak bohatě stačí 75kW Alpitronic s nižším nabíjecím tarifem. Oněch 50 kW ovšem vůz udrží přes rysku 80 % SoC a teprve potom se nabíjecí křivka vydá na zvolna zrychlující sestup. Tady si ovšem můžeme odečíst nabití 10–80 %, na které Megane potřeboval 33 minut, což je cca o 5 až 8 minut déle, než jsme zvyklí u 400V konkurence. Indikovaných 33 minut zbývajících do 100% nabití by znamenalo, že na naplnění z 10 % do plna by baterie potřebovala 66 minut, což je rovněž poměrně dlouho. Částečnou útěchou budiž, že 100 % se nakonec na nabíječce rozsvítilo o 5 minut dříve, i tak jsme ale nad hodinou, byť těsně.

Od nějakých 85 % výše je však už sešup docela rychlý a na delší cestě se časově nevyplatí baterii plnit až do 100 %, lepší je odpojit právě kolem 85 % a nabíjet vícekrát, ale rychleji. Palubní elektronika totiž baterii zjevně šetří více, než bychom očekávali při tak velkém horním bufferu. Na druhou stranu toto uspořádání slibuje šanci na delší životnost článků. Celkově tedy průběh nabíjecí křivky hodnotíme jako mírně podprůměrný, ovšem částečně kompenzovaný již zmíněnou úsporností auta a také možností nadprůměrného AC nabíjení.

Technické parametry Renault Mégane E-TECH EV60

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 200 × 1 768 × 1 505 mm, 1 636 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon160 kW, 218 koní, točivý moment: 300 Nm / 100 ot/min
Baterie65 kWh (60 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 450 km
Cena od990 000 Kč

Foto: Ladislav Čermák, fDrive.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze