Renault Megane Electric už prošel celou řadou dalších testů, v nichž jsme, kromě jiného, chválili velice dobrou spotřebu a také standardní AC nabíjení 22 kW, což je mezi elektrickými auty kolem milionu korun stále naprostý unikát a obrovská konkurenční výhoda. Znamená to totiž, že si můžete i za nižší tarif na veřejné dobíječce kompletně dobít baterii za méně než tři hodiny, tedy třeba během delšího nákupu. Jak je na tom ale Megane s rychlým dobíjením? To jsme se rozhodli také prověřit.
Jak rychle se reálně nabíjí Renault Megane?
Megane používá běžnou NMC baterii o kapacitě 65 kWh brutto, respektive 60 kWh netto. Nejvyšší nabíjecí výkon činí 130 kW, samozřejmě nechybí termomanagement, byť bez možnosti manuální aktivace předehřevu či předchlazení. Nabíjecí konektor je umístěn na nejlogičtějším místě vpravo vzadu, jeho dvířka se otevírají zamáčknutím a chybí jim kontrola otevření. Před zasunutím konektoru CCS2 je nutné odstranit gumovou krytku DC kontaktů. Ta drží na poměrně tenkém kousku gumy a můžeme doufat, že bude držet co nejdéle. Kolik by asi výrobce stálo navíc udělat zaklapávací dvířka, jako to má třeba BMW? Na druhou stranu tu nacházíme tlačítko přerušení nabíjení, které manipulaci u nabíječky výrazně zjednodušuje a které může většina konkurentů opět jen závidět. Znamená to totiž, že když chcete přestat nabíjet, nemusíte na stojanu obsluhovat menu a znovu autorizovat, stačí jediné zmáčknutí na autě.
Nabíjení jsme, jako vždy, testovali na stojanu PRE Alpitronic Hypercharger s výkonem přes 200 kW. Byl hezký, teplý den, baterie vybitá na 8 % SoC a zároveň optimálně zahřátá po více než 100km dálniční jízdě. Začínáme zhruba na 350 V, což znamená, že na starších, 50kW stojanech ABB s limitem 150 A, jaké jsou u nás velice rozšířené, bychom dosahovali nějakých 42 kW a teprve s postupně rostoucím napětím dospěli k plným 50 kW. Tady jsou ale, díky chlazenému kabelu, povolené proudy vyšší, takže startujeme kolem velice pěkných 126 kW. Zároveň to vypadá na proudové omezení auta, protože ampéry nikdy nepřesáhnou číslo 350. Vzhledem k tomu také nabíjecí rychlost s rostoucím napětím článků chvíli mírně stoupá a kulminuje kolem 15 % SoC hodnotou 127 kW. Na papírové maximum 130 kW jsme se tedy nedostali a zároveň už od 17 % začíná kilowattů zase ubývat.
Sestup pak pokračuje až na dvě místa, kdy se na chvíli zastaví. Což je podobná charakteristika jako u nedávno testovaného Scenicu s větší baterií, tam jsou ovšem propady a následná vyrovnání, tedy pomyslné schody, mnohem prudší. Už na 20 % tak odečítáme 119 kW, což je oproti konkurentům s podobně velkými bateriemi docela málo. A pokles i nadále pokračuje rychleji, než jsme zvyklí třeba od novějších modelů na platformě VW MEB. Rysku 100 kW shora prolamujeme někde kolem 33 %, na 50 % už padáme na 80 kW a na 55 % už pod 70 kW. Tady je ale třeba dodat, že Megane je docela efektivní auto a lze se na to dívat také tak, že tou dobou už máme energii na 200 km jízdy. Megane totiž umí za teplého počasí jezdit po městě za 13 kWh/100 km, celkový průměr udrží na 16 kWh na 100 km a dálniční stotřicítka stojí průměrně 20 kWh na 100 km.
Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon | Nabito | Dálniční dojezd | Kombinovaný dojezd |
---|---|---|---|---|---|
15 % | 1 minuta | 127 kW | 4 kWh | 45 km | 56 km |
20 % | 3 minuty | 120 kW | 6 kWh | 60 km | 75 km |
30 % | 6 minut | 107 kW | 12 kWh | 90 km | 113 km |
40 % | 10 minut | 88 kW | 19 kWh | 120 km | 150 km |
50 % | 15 minut | 81 kW | 25 kWh | 150 km | 188 km |
60 % | 20 minut | 65 kW | 32 kWh | 180 km | 225 km |
70 % | 26 minut | 59 kW | 38 kWh | 210 km | 263 km |
80 % | 33 minut | 52 kW | 44 kWh | 240 km | 300 km |
90 % | 42 minut | 36 kW | 51 kWh | 270 km | 338 km |
100 % | 61 minut | 10 kW | 57 kWh | 300 km | 375 km |
Poznámka: Dálniční dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 20 kWh/100 km. Kombinovaný dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 16 kWh/100 km.
Po dosažení 70 % začne nabíjení zpomalovat prudčeji a velice rychle se dostane k 50 kW. To znamená, že pokud máte nabito na 70 %, nedává smysl hledat UFC nabíječku, stačí obyčejná 50kW. S nabitím na 30–40 % pak bohatě stačí 75kW Alpitronic s nižším nabíjecím tarifem. Oněch 50 kW ovšem vůz udrží přes rysku 80 % SoC a teprve potom se nabíjecí křivka vydá na zvolna zrychlující sestup. Tady si ovšem můžeme odečíst nabití 10–80 %, na které Megane potřeboval 33 minut, což je cca o 5 až 8 minut déle, než jsme zvyklí u 400V konkurence. Indikovaných 33 minut zbývajících do 100% nabití by znamenalo, že na naplnění z 10 % do plna by baterie potřebovala 66 minut, což je rovněž poměrně dlouho. Částečnou útěchou budiž, že 100 % se nakonec na nabíječce rozsvítilo o 5 minut dříve, i tak jsme ale nad hodinou, byť těsně.
Od nějakých 85 % výše je však už sešup docela rychlý a na delší cestě se časově nevyplatí baterii plnit až do 100 %, lepší je odpojit právě kolem 85 % a nabíjet vícekrát, ale rychleji. Palubní elektronika totiž baterii zjevně šetří více, než bychom očekávali při tak velkém horním bufferu. Na druhou stranu toto uspořádání slibuje šanci na delší životnost článků. Celkově tedy průběh nabíjecí křivky hodnotíme jako mírně podprůměrný, ovšem částečně kompenzovaný již zmíněnou úsporností auta a také možností nadprůměrného AC nabíjení.
Technické parametry Renault Mégane E-TECH EV60
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 200 × 1 768 × 1 505 mm, 1 636 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 300 Nm / 100 ot/min |
Baterie | 65 kWh (60 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 450 km |
Cena od | 990 000 Kč |
Foto: Ladislav Čermák, fDrive.cz