Projeli jsme zcela nový Citroën C5 Aircross v plně elektrické verzi
test

Projeli jsme zcela nový Citroën C5 Aircross v plně elektrické verzi

První jízdní dojmy

Před pár dny dorazila na český trh druhá generace modelu C5 Aircross a my jsme u toho samozřejmě nemohli chybět. V rámci prvních testovacích jízd jsme krátce prozkoumali plně elektrickou verzi s výkonem 210 koní, která měla baterii s využitelnou kapacitou 73,7 kWh. Jaká je?

Druhé vydání Citroënu C5 Aircross používá novou platformu Stellantis, která nese označení STLA Medium. Ta vám může být povědomá z jiných modelů, jako je Opel Grandland či Peugeot 3008. Jenže oproti nim nabízí Citroën zcela jiný design a jízdní komfort. O tom ale až o několik řádků později. Sériová verze si dokonce vypůjčila některé prvky z konceptu C5 Aircross, jenž byl představen loni na podzim. Vozidlo přináší výrazný design, ještě lepší aerodynamiku a my jsme si na krátkou jízdu vypůjčili nejvyšší výbavu Max. Ta byla dále vyšperkována o některé příplatkové prvky, většinou v kabině. Jediným příplatkem zvenčí byl šedý lak karoserie, který dle nás autu sluší.

Technické parametry Citroën C5 Aircross (2025) Electric 210k Standard range

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 652 × 1 902 × 1 688 mm, 2 184 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon157 (100 + 21) kW, 213 (136 + 29) koní, točivý moment: 343 Nm / 1 750 ot/min
Baterie79,9 kWh (73,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 160 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17 kWh / 100 km, dojezd: 520 km
Cena od925 000 Kč

Nový C5 Aircross zvyšuje bezpečí díky asistenčním systémům řízení. Jedná se například o světlomety Citroën Matrix LED nebo Pack Drive Assist 2.0. Ve výbavě taktéž nechybí tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy a inovativní sedadla Advanced Comfort. Naopak tepelné čerpadlo pro elektrickou verzi nikdy není standardem, a to ani ve výbavě Max. Je potřeba si za něj připlatit 17 tisíc korun. Po usednutí do vozu se nám líbil design palubní desky, snadno ovladatelný vertikálně členěný 13" infotainment a plus posíláme do Francie za fyzická tlačítka na středovém tunelu, skrze která se ovládá hlasitost audiosystému a částečně i klimatizace. Výrobce tím z velké části omezil zdlouhavé klikání na dotykovou obrazovku během jízdy. Moc logiky ale nemají držáky na nápoje vpředu, které jsou utopené pod plovoucím středovým tunelem.

Menší řidiči na ně dosáhnou bez problémů, ale ti, co budou sedět dále od volantu, to budou mít mnohem těžší. V kabině je každopádně dostatek místa a nechybí četné odkládací plochy, středová loketní opěrka pak skrývá objemný úložný prostor s chlazením. Bez problému do něj dáte litrovou PET láhev či hromadu drobností. Příjemně nás překvapila měkoučká sedadla, která opravdu fungují jako pomyslný tlumič nerovností. Navíc jsou celkem rozměrná, nechybělo jim plně elektrické ovládání a za příplatek mohou mít ve výbavě Max nejen výhřev, ale i odvětrávání a masážní program. O tom, že je ve voze mnohem více místa, svědčí i technická data. Rozvor náprav nyní dosahuje 2 784 mm, což je o 60 mm více než u předchozí generace. Atmosféru v kabině pak vylepšuje ambientní osvětlení, které nabízí na výběr z osmi barev. To je u Citroën další premiéra, což platí taktéž pro přední výškové reproduktory, jež jsou nezvykle tvarované a vypadají jako malá „ouška“ v rozích palubní desky.

Citroën C5 Aircross je také vybaven největší centrální HD dotykovou obrazovkou, jakou kdy vozy skupiny Stellantis nabízely. Ta se vznáší před palubní deskou, má rychlý palubní systém a přehledné ikony. Líbila se nám taktéž grafika navigačního systému a v noci přijde vhod úplná deaktivace obrazovky, k čemuž slouží ikona „noční mód“. Integrace chytrých telefonů je zcela bezproblémová díky bezdrátovému připojení služeb Apple CarPlay a Android Auto. Přes Bluetooth pak lze připojit dva telefony současně. Do středové konzoly je navíc zabudovaná v šikmé poloze, 15W bezdrátová nabíječka, které nechybí odvětrávání. Opět palec nahoru. Nová generace modelu C5 Aircross dále nabízí ChatGPT, který vyvinula organizace OpenAI a který je součástí infotainmentu.

ChatGPT představuje nový nástroj generativní umělé inteligence, který umožňuje přirozenější hlasové ovládání a obohacuje zážitek na palubě o inteligentního a interaktivního asistenta, jenž pomáhá s každodenními úkoly. A s jakými motorizacemi lze novinku koupit? Výrobce myslel skoro na všechny skupiny zákazníků. V nabídce se tak objevuje mild-hybridní benzinové provedení s výkonem 145 koní, dále je tu plug-in hybrid s výkonem 195 koní a vrcholem je elektrická verze. Ta může mít 210 či 230 koní. Naopak naftový motor nečekejte, což bohužel platí taktéž pro pohon všech čtyř kol. Z nějakého důvodu jej Citroën nechce nabízet, ale přitom sesterský Peugeot E-3008 s tím problém nemá. To je škoda a nejsme si jisti, zda se podaří výrobci dostatečně konkurovat soupeřům, kam se řadí například Hyundai Tucson. A jaká je plně elektrická verze, se kterou jsme ujeli první testovací kilometry?

Vůz disponoval předním pohonem, baterií o využitelné kapacitě 73,7 kWh a výkonem 210 koní. Z našeho pohledu bychom ale volili raději silnější 230koňové provedení. To bude lépe akcelerovat z místa a na dálnici se mnohem snadněji připojí mezi ostatní účastníky silničního provozu. Navíc, zatímco verze s 210 koňmi může být spárována výhradně s menší baterií, výkonnější specifikace nese označení Long Range a nabízí baterii s kapacitou 97 kWh. Během jízdy jsme zkusili i rekuperaci, která má tři stupně a její intenzitu lze ovládat skrze pádla pod volantem. Kdo by ale náhodou čekal funkci plachtění, bude zklamaný. Nabíjení pak lze realizovat na rychlonabíjecí stanici výkonem až 160 kW a v případě třífázového wallboxu 11 kW. Od roku 2026 pak budou verze ë-C5 Aircross vybaveny obousměrnou palubní nabíječkou o výkonu 11 kW nebo 22 kW, přičemž se spustí možnost využívat technologii V2L. Ta umožňuje elektromobilu dodávat elektrickou energii externím zařízením.

Podvozek je příkladně plavný, dokáže filtrovat i mnohé ostřejší nerovnosti a z vozu je dobrý výhled vpřed i do stran. Jízda proběhla ve dvou lidech, aktivovaný byl jízdní režim Eco a venkovní teplota činila 6 °C. Možná i proto C5 Aircross ujel celou trasu, která se skládala z okresek a města, za celkem vysokých 20,6 kWh na 100 km. Ceníme ale snadné řízení, hromadu místa ve všech směrech a neotřelý design, který dostatečně odlišuje druhou generaci modelu C5 Aircross od zbytku nabídky koncernu Stellantis. Na podrobnější dojmy, včetně testu spotřeby a dojezdu, si budete ještě muset počkat. První velká várka vozidel totiž na český trh dorazí až začátkem příštího roku.

Foto: fDrive.cz

citron-c5-aircross-2025
Klady
  • bohatý vnitřní prostor
  • komfortní sedadla
  • neotřelý design
  • bohatá nabídka motorizací
  • dobře naladěný podvozek
Zápory
  • držáky na nápoje vpředu
  • vyšší spotřeba u elektrické verze
  • nelze mít s pohonem obou náprav
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze