Peugeot už pár let tlačí na to, aby do roku 2030 měl nabídku složenou výhradně z elektrických modelů. Tento plán se mu daří postupně plnit a aktuální vydání modelu 3008 je k zatím k dispozici ve dvou elektrických variantách. Pro příznivce spalovacích motorů pak v nabídce ponechal alespoň mild-hybridní provedení, které je ale dopředu určeno pro méně náročné. Jak je to možné? Předně za to může výkon 136 koní a točivý moment 230 Nm, který je pro toto SUV nutným minimem. Od vozu nelze čekat oslnivou dynamiku a při těžší noze na pedálu plynu se nepříjemně dere nahoru spotřeba. O tom ale až později.
Technické parametry Peugeot 3008 GT Hybrid 136
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 542 × 1 895 × 1 641 mm, 1 648 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 230 Nm |
Nádrž | 55 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 790 000 Kč |
Nový Peugeot 3008 dorazil do testu v nejvyšší výbavě GT, která je už v základu velmi bohatá. Počítat lze s 19" litými koly, jež nazouvají pneumatiky o rozměru 235/50. Potěší taktéž světlomety Pixel LED, středová obrazovka spojená s displejem řidiče o velikosti 21" a systém Visiopark 1. Zadní část vozu má v nové generaci výrazně klesající linii střechy a poměrně vysokou spodní část. Dynamicky laděné linie vypadají moc hezky a průkopníkem tohoto stylu karoserie byl Pontiac Aztec, jenž se v USA nabízel na začátku roku 2000. Tento tvar karoserie sice vypadá sexy a dokáže zaujmout, ale nesmíte zapomenout na to, že dozadu řidič takřka nic nevidí a při dešti (či sněhu) nepomůže ani fakt, že nová generace modelu 3008 postrádá zadní stěrač. Ten nejde přikoupit ani za příplatek, což je škoda.
Po usednutí do nově vytvarované kabiny jsem pochopil, že Peugeot se snaží vstoupit do vod luxusních výrobců vozidel. V interiéru je totiž záplava kvalitních materiálů, nový volant a robustní středový tunel s fyzickými tlačítky. Vše je podřízeno řidiči a snad jen objemný úložný box na cennosti je nepochopitelně schován na druhé straně středového tunelu u spolujezdce. Za jízdy je celkem těžké se do něj poslepu dostat a jako řidič jsem se musel často hodně naklánět, jelikož je slušně hluboký. Naštěstí podobně velký prostor je i pod loketní opěrkou, kde nechybí ani další výdech klimatizace. Ten neustále pouští ledový vzduch do útrob vozu a lze zvolit ze dvou intenzit. Naopak úplné ztlumení ofuku vnitřku úložné schránky možné není.
Pod středovou obrazovkou je panel programovatelných ovladačů i-Toggles, na který je možné nastavit až 10 nejpoužívanějších funkcí. Toto řešení se mi moc líbí a je to velmi užitečná věc na cesty. Řidič nemusí zdlouhavě pátrat v palubním menu a jednu z deseti funkcí má doslova po ruce. Pod touto lištou se nachází bezdrátové nabíjení telefonů o výkonu 15 W. Nabíjecí podložka nemá větrací otvory, ale ani není potřeba – telefon se na ní nezahříval. Celkově je nová palubní deska určitě hezčí a přehlednější, palubní systém je mnohem rychlejší a pracoval na jedničku. Trošku mě ale zarazilo, že zatímco posádka vpředu má k dispozici měkčené materiály různého typu, cestujícím na druhé řadě sedadel již budou vadit převážně tvrdé plasty ve dveřích, které jsou úplně všude.
Přitom místa bylo v novém Peugeotu 3008 požehnaně. Pro osoby s výškou 190 cm je zde dostatek prostoru na obou řadách i v oblasti hlavy. Naopak pro kolena je to horší hlavně na druhé řadě a dá se počítat s tím, že tento problém vyřeší nedávno příchozí model 5008. Pod kapotou pak pracoval motor 1.2 PureTech, který doplňuje elektromotor a skromná baterie s hrubou kapacitou 890Wh. Kombinovaný výkon je 136 koní, točivý moment dosahuje 230 Nm a poháněna je vždy přední náprava. Součástí ústrojí je automatická převodovka se šesti stupni a pádly pod volantem pro manuální řazení. S lehkou nohou se dá s tímto motorem jezdit za 6 l na 100 km v kombinovaném režimu, ale jakmile budete chtít po vozidle maximální možné dovednosti, spotřeba začne velmi rychle stoupat.
Byl jsem svědkem toho, jak po ujeti 110 km v mixu dálnice/okresky vůz vyžadoval jen 6,3 l na 100 km, ale stačilo jedno delší předjíždění na okresní silnici a do minuty se průměr zvedl na 6,7 l na 100 km. Palivová nádrž má naštěstí objem 55 litrů, takže i s vyšší apetitem půjde ujet alespoň 600 km na jedno natankování. Problémem tohoto motoru je ale požadavek na sportovnější jízdu. Když jsem se snažil u verze Hybrid 136 tzv. „tlačit na pilu“, bylo znát, že něco takového je pro motor hodně nepříjemné. On se totiž celkem nerad vytáčí a když už, tak 136 koní není na takto velké auto nic moc. Ve vyšších otáčkách se umí i ozvat, do kabiny tak proniká nejen ruch od okolního světa. Hybridní verze má na rozdíl od plně elektrické varianty vzadu jen tuhou nápravu, což je znát na celkovém komfortu jízdy.
Obecně je nový Peugeot 3008 celkem tuhé auto a vzhledem k tomu, že ani za příplatek nejde zakoupit adaptivní odpružení, jediným řešením pro plavnější jízdu jsou menší disky. Peugeot 3008 je s tímto motorem ideální volbou pro ty, kteří nemají rádi spěch a sportovnější tempo na okreskách jim nic neříká. Tady se hraje na spotřebu a na menší potřebu zátahu. Oproti plně elektrické variantě je hybrid o 535 kg lehčí, což se rozhodně počítá. Je škoda, že Peugeot již nenabízí více spalovacích motorizací pro své základní osobní modely. Elektrifikace je ale pro tuto značku hlavním bodem programu na příštích pár let a i nová generace 3008 je nabízena hlavně jako elektromobil. Osobně bych si hybridní verzi s výkonem 136 nepořídil, ale méně náročné by tato motorizace potěšit mohla. Předností je i cena, která dle platného ceníku startuje na částce 790 tisíc Kč za základní výbavu Allure.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz