Peugeot e-308 GT (2024)
test

Peugeot e-308 GT (2024)

Stylovka nejen do města

Zájemci o středně velký hatchback od Peugeotu mají nově možnost pořídit elektrickou variantu modelu 308. Do testu jsme si zapůjčili provedení ve vrcholné výbavě GT a zjistili, jestli je to správná volba.

Možná se to nezdá, ale současná generace Peugeotu 308 je na trhu již třetím rokem. Není proto divu, že postupně přichází drobná vylepšení a nabídka se obohatila o plně elektrickou verzi. Ta je dostupná jako hatchback či kombi a ti nejnáročnější musí automaticky sáhnout po testované výbavě GT. Na rozdíl od sesterského Opelu Astra Electric hraje Peugeot na emoce a nabízí mnohem dravější design než německý soupeř z vlastní stáje. Karoserie nové generace Peugeotu 308 nabízí různé záhyby a ostře řezané přední a zadní LED osvětlení. Naopak falešné stříbrné koncovky výfuků vypadají nevzhledně a něco takového si Peugeot mohl u ladně vypadající 308 odpustit.

Technické parametry Peugeot e-308 (2023) Hatchback

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 367 × 1 852 × 1 441 mm, 1 759 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 kW, 156 koní, točivý moment: 270 Nm
Baterie54 kWh (51 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 7,4 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 400 km
Cena od1 055 000 Kč

Kdo si potrpí na velká kola, maximem se v tomto případě stanou disky o velikosti 19". Mně osobně se aktuální vydání Peugeotu 308 líbí, ačkoliv třeba v kabině už tak nadšený nejsem. Je sice pravda, že si Peugeot pořádně pohrál s ovládacími prvky a interiér od základu překopal, ale třeba roky používaný koncept palubní desky zvaný i-Cockpit ve mě pokaždé vyvolá negativní emoce. Alespoň, že místa je v kabině dostatek a dokonce i na nezvykle vypadající ovladač automatické převodovky v podobě malé páčky se dá po čase zvyknout. Jedničku dávám za plně elektricky ovládané sedadlo řidiče. Stejně jako to spolujezdce (manuálně stavitelné) nabízí solidní boční vedení a masážní funkci s osmi programy. Naopak odvětrávání zde již možné není, a to hlavně kvůli absenci perforované kůže. Ta byla dříve v nabídce za příplatek, avšak dnes již lze pořídit sedadla potažena pouze látkou či alcantarou.

Peugeot bude muset zapracovat na nastavování teploty klimatizace. Stačí totiž, aby někdo v kabině chtěl změnit teplotu nebo rychlost ofuku, a rázem je problém. Tento úkon vyžaduje aktivaci speciálního tlačítka pod středovým displejem a následně je potřeba pečlivě hledat, kde se na dotykové obrazovce nachází jednotlivé ikony směru ofuku a jeho rychlosti. Několikrát jsem to chtěl zvládnout po slepu a ani jednou se mi to nepovedlo. Řidič je tak nucen oči směřovat k obrazovce a nesledovat provoz. A aby toho nebylo málo, tlačítko pro vyhřívání čelního skla se nachází vlevo pod volantem. Tady by se dalo říci – vítejte ve Francii.

Kritiky ovšem bylo dost a elektrický Peugeot je potřeba také pochválit. Líbí se mi například systém i-Toggles, což je další dotykový displej pod tím hlavním. Umístit na něj lze až šest zkratek, které lze takřka libovolně nastavit. Během mžiku tak lze vypnout jednoho z mnoha bezpečnostních asistentů, popřípadě se rychle dostat do nastavení vozu. Poměrně rychlé byly i reakce na dotek, s čímž měly problém kusy vyrobené v prvním roce produkce. Trošku omezující je šíře středového tunelu, který mě občas dokázal tlačit do pravého kolene. Jinak si ale na kabinu nemohu stěžovat. To platí i pro pohonné ústrojí, které je zde typicky „stellantovské“. To znamená, že je zde přítomen jeden elektromotor s výkonem 115 kW a točivým momentem 270 Nm. Řidič má možnost jednostupňové rekuperace (velká škoda) a z 0 na 100 km/h dokáže model e-308 zrychlit za 9,8 sekundy.

Maximálně se elektrická varianta rozjede na 170 km/h, což je stejně, jako umí právě elektrický Opel Astra Electric. Baterie vozu měla hrubou kapacitu 54 kWh a bylo pro mě velkým překvapením, že i na okresních silnicích jsem dokázal jezdit v letním žhavém počasí se spotřebou okolo 19 kWh na 100 km. Horší to bylo s dálnicemi, kde stačí jet rychlostí 135 km/h a rázem se spotřeba začne dostávat přes 21 kWh na 100 km. V takovém případě neujedete ani 300 km a jediným řešením by mohla být o něco větší kapacita baterie. Stačilo by ji navýšit na 60 kWh a třístovka na počítadle ujetých kilometrů by byla reálná. I když je v názvu modelu zkratka GT, rozhodně se nejedná o sportovní náčiní. Pasivní podvozek uměl žehlit jen některé typy nerovností a na 19" discích se každá ostřejší nerovnost v zatáčce ozvala tak, že záď vozu lehce uskočila do strany.

A tady se dostáváme k trošku nepříjemnému faktu. Ceník výrobce je nekompromisní a kdo si chce pořídit elektrický Peugeot e-308, v testované verzi zaplatí 1,1 milionu Kč. To není vůbec málo a přitom lze stále připlácet za některé prvky výbavy. Důkazem je příplatek 16 tisíc korun za výkonnější 7,4kW palubní jednofázovou nabíječku. Přední vyhřívané čelní okno stojí 5 tisíc Kč a volant vyjde na dalších 7 tisíc Kč. Možnost přikoupit adaptivní podvozek pak vůbec neexistuje. Přitom právě ten by se zde určitě vyplatil, i kdyby stál dalších 50 tisíc Kč. Nečekaným příplatkem je pak bezdrátová nabíječka mobilních telefonů, která není ani ve výbavě GT standardem a vyjde na další 4 tisíce Kč.

Otázkou proto je, zda bude zákazník ochoten zaplatit celkem vysokou částku za vůz, který vypadá velmi hezky, ale má své mouchy. Konkurenční Astra doplácí na záplavu tvrdých plastů v kabině, ale třeba ovládání klimatizace má skrze fyzická tlačítka. Peugeot však hraje na luxusnější notu a v jeho kabině to vypadá vskutku velmi dobře. S lehčí nohou umí ujet na jeden nabíjecí cyklus okolo 350 km, má zábavné řízení a výkon Matrix LED světlometů taktéž není vůbec špatný. Horší to bude se spotřebou na dálnici a nabíjením, kde stejně jako v případě jiných modelů Stellantis, je dostupných maximálně 100 kW.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

peugeot-e-308-2023
Klady
  • dravý vzhled karoserie
  • luxusně vypadající kabina
  • spotřeba ve městě a na okresních silnících
  • výkon Matrix LED světlometů
Zápory
  • pomalé DC nabíjení
  • cena s výbavou GT 1,1 milionu Kč
  • nemožnost mít adaptivní podvozek
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze