Elektromobily se rozšiřují do všech segmentů a jednotlivé automobilky přidávají do své nabídky další a další modely. Aby tu rychlou ofenzivu stihly, častokrát volí řešení v podobě univerzální platformy, která dovoluje postavit stejné auto jako spalovací i jako čistě elektrické. A přesně to umožňuje nová platforma koncernu PSA, na které jsou postavené i další elektromobily, které jsme již testovali, například Opel Corsa-e, Peugeot e-208, DS 3 Crossback E-Tense, ale také budoucí Opel Mokka-e. Má to svoje výhody i nevýhody, jak si řekneme v testu.
Peugeot e-2008 – test
Technické parametry Peugeot e-2008
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 300 × 1 770 × 1 530 mm, 1 548 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm / 300 ot/min |
Baterie | 50 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 345 km |
Cena od | 910 000 Kč |
Elektrický Peugeot e-2008 začíná ve výbavě e-Alluare na ceně 875 tisíc Kč, což je o zhruba 200 tisíc Kč více než srovnatelně výkonná a vybavená spalovací verze. Vrcholná elektrická verze e-GT s přidanými příplatky se pak prodává za rovný milion, což už není vůbec málo.
Design a rozměry: švihák francouzský
Peugeot design zkrátka umí, zvlášť v poslední době, která začala designem elegantního modelu 508, alespoň to je můj osobní názor. Za málokterým autem v této cenové kategorii se otočím, u Peugeotů ale ano. Výrazná přední maska, zajímavá světla a svislé LED pásky, ostře řezané boky s trojúhelníkovými prolisy a skoro až sportovně vyhlížející záď s velmi hezky tvarovanými LED světly – to vše vytváří elegantní styl bez zbytečných příkras. My máme auto na test ve vrcholné verzi GT, což znamená také 18palcová kola, Full LED světla a černě lakovanou střechu, která vytváří hezký kontrast k bílé karoserii.
E-2008 vychází z klasického spalovacího 2008 a designově se prakticky neliší. Kromě ikonek „E“ a jiné přední masky žádný rozdíl v podstatě nenabízí a nezasvěcený nepozná, že se jedná o elektromobil. To může být pro některé velké plus. Velikostně Peugeot trochu klame tělem a označením. Ačkoliv název e-2008 může evokovat, že se jedná pouze o zvýšený Peugeot 208 v populárním provedení crossover, není tomu tak. Peugeot e-2008 je mnohem větší a s délkou 4,3 metry a vnitřním prostorem (včetně kufru) je srovnatelný s Kiou e-Niro, oproti které je ale se svými 1 548 kg díky menší baterii o téměř 300 kg lehčí. Peugeot je pak o poznání větší než třeba Hyundai Kona nebo sesterský DS 3 Crossback E-Tense.
Technika a výbava: Vše co chcete, můžete mít
Peugeot e-2008 je postaven na stejné platformě PSA nazvané e-CMP jako výše zmínění kolegové, se kterými sdílí motor i baterii. Elektromotor má tedy výkon 100 kW a okamžitě přístupný maximální točivý moment 260 Nm. A jen pro srovnání, nejvýkonnější spalovací verze 2008 má vznětový motor s objemem 1,5 litru a výkonem 96 kW. Pokud tedy chcete nejvýkonnější 2008, volte právě elektromobil.
Pod podlahou je pak uložena Li-Ion baterie s kapacitou 50 kWh, ze kterých je využitelných 45 kWh. E-2008 se tak řadí k elektromobilům spíše s menší baterií. Potěší ale podpora ultrarychlého nabíjení výkonem až 100 kW a aktivní tepelný management baterie kapalinou. Úspornější vytápění interiéru pak zajišťuje tepelné čerpadlo. Základní výbava e-Allure za 875 tisíc Kč nabídne celkem slušnou výbavu včetně automatické klimatizace, zadních parkovacích senzorů, bezklíčkové startování, tempomat i třífázovou nabíječku s výkonem 11 kW.
Za příplatek je 10 tisíc Kč navíc získáte ještě i-Cockpit 3D (o něm dále), přední LED mlhovky a bezpečnostní balíček zahrnující hlídání jízdního pruhu, čtení dopravních značek a další asistent. Tedy už pěkně vybavené auto. Ani u těchto nižších výbav nedělá Peugeot kompromisy v rychlosti nabíjení nebo jiných technických specifikacích.
Pokud si chcete dopřát to nejlepší, je k dispozici verze e-GT za 940 tisíc Kč, která zahrnuje Full LED světla, lepší 3D navigaci, lepší sedadla s výraznějším bočním vedením či sledování mrtvého úhlu. Vrchol nabídky pak tvoří varianta e-GT Pack za 980 tisíc Kč, která má navíc ještě bezklíčkové odemykání auta, 18palcová kola, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaná a sklopná zrcátka či adaptivní tempomat. Pokud chcete celokožené sedačky, zaplatíte si dalších 22 tisíc Kč, za panoramatické okno si zaplatíte 30 tisíc Kč. Vyhřívané čelní sklo ale stojí jen 3 000 Kč, což může být dobrá investice. Bezdrátové nabíjení telefonu pak stojí 4 tisíc Kč, automatické parkování 12 tisíc korun. Cena plně vybaveného auta tak atakuje částku 1,1 milionu korun, ale pak v něm máte skutečně téměř vše.
Interiér: ve znamení francouzského technicismu
Pozitivní dojem z designu pokračuje také v interiéru. Je stylový, dobře zpracovaný a přehledný. Velkou pochvalu si ode mě zaslouží za použití měkčených plastů na přístrojovce i dveřích. To je totiž u elektromobilů s cenovkou kolem milionu korun výjimka. Ty totiž často vychází z citelně levnějších spalovacích verzí a (ne)kvalita materiálů tomu pak odpovídá. Zde to ale neplatí. Líbí se mi měkčená imitace karbonu i decentní prošívání, i když plastové. Nechybí dokonce barevné ambientní osvětlení, u kterého si můžete vybrat z osmi barev.
Jako první mě zaujal malý a netypický zploštělý volant. Je to kvůli většímu prostoru pod ním a lepšímu výhledu na displej nad ním. A toto řešení mi nijak nevadilo. Překvapivě pohodlné jsou i sedačky, které mají solidní boční vedení a za příplatek 20 tisíc Kč mohou být také celokožené. Vhod přijde jejich vyhřívání. Posez za volantem jsem si našel rychle, a to už jsem hleděl na pravděpodobně největší zajímavost celého interiéru – iCockpit 3D.
To jsou dva displeje v jednom. Jeden standardní a jeden se, podobně jako head-up displej, odráží ve skle překrývající vzdálenější displej, vytváří se tak 3D efekt. Vypadá to dozajista zajímavě, s animacemi a grafikou si Peugeot vyhrál a musím vše hodně pochválit, valný praktický efekt to ale popravdě nemá. Je to spíš taková frajeřinka a snaha odlišit se.
K tomu směřují také stylové přepínače na středovém panelu, které jsou ale výrazné a dobře se ovládají. Horší to je už s dotykovými tlačítky za nimi, na která se vždy musíte podívat a ujistit se, že jste je zmáčkli. Oceňuji přítomnost jak USB-A, tak USB-C a nechybí ani bezdrátová nabíječka. Prostě příjemný, prostorný a dobře zpracovaný interiér. Tak to má být. Příjemným překvapením pro mě byl i prostor vzadu. Se svými 185 centimetry, když si sednu sám za sebe, mám dostatek prostoru na kolena i na hlavu. Posez je příjemný a Peugeot opět dokazuje, že e-2008 klame tělem a je to mnohem větší auto, než by se mohlo zdát. To dokazuje i kufr, který je s objemem 434 litrů (pokud se využijí obě patra až po okno) bez problémů srovnatelný právě s Kiou e-Niro. Potěšil mě velký prostor pod podlážkou na kabely, které se vám tak nemusí povalovat v kufru. Při naplnění až po strop je objem ještě o poznání větší. Čtyřčlenná rodina tak bez problémů s elektrickým Peugeotem může cestovat i na delší trasy.
Vzhledem k umístění motoru a dalších součástí pohonu pod přední kapotu bohužel nemá Peugeot přední kufr, na tuto výhodu některých elektromobilů si tak můžete nechat zajít chuť.
Chytré systémy a funkce: v elektromobilitě má co dohánět
Inovativní i-Cockpit 3D jsem již chválil. Je cool a má i kvalitní funkce, včetně možnosti zobrazení navigace, která je graficky povedená, i když minimalistická. V hezké grafice si pak můžete na displeji před řidičem nechat zobrazit i obrazovku s přehledem aktivních asistentů, statistiky spotřeby, stav pohonu nebo velký rychloměr.
Zatímco displej před řidičem musím za funkce a zpracování pochválit, hlavní 10palcový dotykový displej infotainmentu poskytne jen základní funkce a nastavení vozu. Je sice dobře přístupný, systém je rychlý a relativně přehledný, nic pokročilejšího ale neočekávejte. Systém se spojí s vaším telefonem, umožní volání, přehrávání hudby, základní nastavení auta, zobrazí spotřebu a tok energie, a to je vše. Navíc zklame evidentně nedodělaný software, kde části systému jsou v angličtině a při vstupu do nabídky on-line dokonce v Maďarštině.
Navigace vypadá a funguje dobře, bohužel ale zcela chybí přizpůsobení elektromobilitě. Databáze nabíjecích stanic je špatná, auto nezobrazuje úroveň nabití v cíli, a pokud jedete delší trasu, na kterou vám dojezd nestačí, zcela chybí automatické plánování trasy s vkládáním nabíjecích stanic. Na tomto by měl Peugeot ještě zapracovat.
Ostatně zarazí třeba fakt, že zcela chybí zobrazení stavu baterie v procentech. Můžete ho pouze odhadovat z grafického ukazatele na přístrojové desce. Při nabíjení není ani možné omezit nabíjecí výkon, dokonce ani procento, do kterého se má auto nabít. Vždy se tak nabíjí do 100 %. Jediné, co lze nastavit, je odložený čas začátku nabíjení, například kvůli výhodnějšímu nočnímu proudu.
Největší kuriozitou pak je softwarový bug, který odečítá spotřebu při nabíjení. K nabíječce přijedete s průměrnou spotřebou 15 kWh/100 km a odjedete zázračně pouze s 5 kWh/100 km. Stejná chyba se objevila i při mém testování Opelu Corsa-e před půl rokem. To si opravdu nemůže Peugeot na takto zásadní chybu pozor, případně se ptám, proč ji promptně neopraví? Nechybí Android Auto a Apple CarPlay, takže si auto snadno ochytříte, na výchozí infotainment se tak můžete vykašlat. Bohužel chybějící funkce pro elektromobilitu.
Peugeot e-2008 umí být díky vestavěné SIM kartě on-line a můžete ho ovládat skrze mobilní aplikaci My Peugeot, která je ale bohužel hodně základní. Například ve srovnání s o polovinu levnější elektrickou Škodou Citigo iV postrádá celou řadu funkcí, což zamrzí. Aplikace on-line ukazuje dojezd a procento nabití, také lze plánovat odložené nabíjení nebo aktivovat nezávislou klimatizaci či vytápění, případně jej naplánovat. Bohužel ale není možné zobrazit polohu vozidla dle GPS, dokonce ani auto zamknout/odemknout a chybí i další pokročilejší věci. Zde má také Peugeot co dohánět.
Jízdní dojmy: tiché a dynamické tak akorát
Peugeot e-2008 si nikdo nekupuje na dynamické ježdění, přesto potěší, že elektrická verze je zároveň nejsilnější 2008 vůbec. Se 150 koňmi to není žádný trhač asfaltu, ale díky elektromotoru působí svižným a příjemným dojmem. Zejména ve městě je dynamika nadprůměrná. Na stovku zrychlí za 8,5 vteřiny i nad ní zrychluje celkem ochotně a výkon elektrickému Peugeotu nechybí ani v táhlých dálničních stoupáních. Omezovač zrychlování utne přesně ve 153 km/h.
Podvozek je komfortní a dobře žehlí i české nerovnosti. Jízda je příjemně tichá, a to i ve vyšších rychlostech a celkově se v Peugeotu budete cítit jako v o třídu dražším či větším autě. Zvuk elektromotorů do interiéru prakticky neproniká a slyšet jsou jen při rekuperaci.
K dispozici jsou pouze dva režimy rekuperace. Na standardní „D“ plachtí, přepnutím na „B“ pak zpomaluje s rekuperací, ale nikoliv příliš silnou. Víc úrovní rekuperace k dispozici není a auto nemá ani pádla pod volantem, režim se volí ovladačem na středovém tunelu. Peugeot bohužel nenabízí jednopedálové ovládání a brzdu budete muset používat i při běžném provozu. Na „B“ auto zpomalí až do 10 km/h, pak je nutné dobrzdit brzdou.
Chování auta lze upravit přepnutím do jednoho ze tří režimů – Normal, Sport a Eco, ve kterých se hodně mění citlivost na plynový pedál a míra elektrického „kopance“, který ale ani na režim Sport není tak velký. V režimu Eco bylo auto na můj vkus až příliš „gumové“, nejčastěji jsem tak jezdil na režim Normal.
Peugeot stále vyžaduje zapínání a vypínání auta pomocí tlačítka, a to dost vehementně. Pokud zastavíte a chcete vystoupit bez toho, abyste auto vypnuli nebo manuálně zapnuli ruční brzdu, ozve se opravdu nepříjemný a hlučný alarm. Na můj vkus jsem ho poslouchal za dobu testu až moc často.
Spotřeba a dojezd: nemá rád zimu a dálnice
Teoretický dojezd dle cyklu WLTP, který Peugeot udává, je 310 kilometrů. Ten lze bez problémů dosáhnout při jízdách po městě, kdy nám spotřeba vyšla na hodnotu kolem 14 kWh na 100 km. Náš kombinovaný okruh s městem a okreskami vyšel na spotřebu 15 kWh na 100 km, tedy dojezd 300 kilometrů. To jsou na auto s takto relativně malou baterií pěkné hodnoty. Peugeot samozřejmě nedosahuje efektivity Ioniqu nebo Tesly Model 3, i tak je ale relativně úsporný na vyšší crossover.
Nepěkné hodnoty nás ale potkávají při jízdě po dálnici, kterou e-2008 nemá vůbec ráda. Při 130 km/h rychlosti vychází spotřeba zhruba na 23 kWh na 100 km, dojezd tak spadne někam k 200 kilometrům. Při teplotách kolem nuly, které také Peugeotu příliš nesvědčí, s kombinací dálnic a okresních silnic, jsem se pak dostal na spotřebu kolem 20 kWh na 100 km, to znamená dojezd zhruba 220 kilometrů. Podívejte se na můj podrobný test reálného dojezdu, kde jsem vše podrobně popsal. Z toho vyplývá, že na delších trasách bude opravdu potřeba to rychlé nabíjení, které Peugeot slibuje.
Nabíjení: 78 kW v zimě
Nová PSA platforma má v dané cenové relaci elektromobilů velkou výhodu v podobě rychlého nabíjení výkonem až 100 kW, což se blíží výkonu dražších aut. Jiné elektromobily kolem milionu Kč se takto rychle nabíjet nezvládnou. Například Kia e-Niro a Hyundai Kona se zvládnou nabíjet maximálně zhruba 75 kW, navíc tento výkon nezvládnou udržet tak dlouho.
A praxe? Zatímco v létě jsme se s Corsou-e na zmiňovaných 100 kW dostali, s Peugeotem, se kterým jsme jezdili při teplotách kolem nuly, už nikoliv. I když mělo auto za sebou 150 dálničních km, dosáhli jsme maximálního výkonu kolem 78 kW. Stejné to bylo na dalších dvou ultrarychlých nabíjecích stanicích. Z toho je zřejmé, že nová elektrická platforma PSA, nebo minimálně konkrétně Peugeot e-2008, budou mírně náchylní na takzvaný coldgate, tedy zpomalení nabíjení při nízkých teplotách. Není to ale nic signifikantního, protože maximální výkon 100 kW tato platforma dokáže držet jen do zhruba 20 %, pak výkon skokově spadne zhruba na 75 kW.
Od tohoto momentu se nabíjecí křivka téměř shodovala s tou u Corsy-e. Při 50 % nabíjecí výkon skokově klesne na 53 kW, kolem této hodnoty se ale drží až do 70 %, stále tak jde o lepší výkon, než má většina konkurenčních elektromobilů v této cenové hladině. Ze 13 % na 70 % jsme se dostali jen za 26 minut, což je stále velmi slušná hodnota. Se 70 % nabití se už dostanete o 200 kilometrů dál, na dálnici pak zhruba o 140 kilometrů. Právě do 70 % se Peugeot vyplatí nabíjet, poté totiž výkon výrazně klesá na 28 kW, na kterém se drží do 85 %, na něž se dostaneme ze 10 % za 41 minut. Poté výkon dále klesne na 11 KW, a pokud opravdu nepotřebujete plný dojezd, nemá smysl dál nabíjet.
Obecně tak lze říci, že s Peugeotem se na delších trasách vyplatí dělat častější a kratší 20minutové zastávky po zhruba 150 kilometrech, díky čemuž se maximalizuje využití nejvyššího výkonu nabíjení. Samozřejmě je podmínkou nabíjení na ultrarychlých nabíjecích stanicích s výkonem nad 50 kW.
Z 10% do | Délka nabíjení |
---|---|
50 % | 16 minut |
70 % | 26 minut |
85 % | 41 minut |
99 % | 73 minut |
Součástí základní výbavy je třífázová 11kW palubní nabíječka, díky které nabijete auto i z pomalých nabíjecích AC stanic nebo doma z třífázové zásuvky z 0 na 100 % za 4 hodiny. Celkově je Peugeot e-2008 po stránce nabíjení velmi příjemným překvapením a mezi elektromobily této cenové relace exceluje. Škoda, že celkový výborný dojem kazí zbytečné softwarové bugy jako odečítání spotřeby při nabíjení, které je ale velmi jednoduché odstranit. Pak bude Peugeot e-2008 společně se svými sourozenci z koncernu PSA v dané cenové relaci, co se nabíjení týče, bez konkurence.
Závěr a hodnocení: příjemný Francouz, který překvapí prostorem
Z Peugeotu e-2008 jsem měl v mnoha ohledech velmi dobrý pocit a je to příjemné, elegantní a dobře udělané auto v mnoha směrech. Bez chyby ale není a některé jsou doslova tristní. Začněme ale pozitivy. Design je skvělý, a to zvenku i zevnitř, kde vás obejme elegantní, přitom nápaditý a neotřelý interiér, u kterého musím hodně pochválit v dané elektromobilní třídě neobvykle kvalitní materiály a zpracování.
Líbí se mi zajímavý i-Cockpit s 3D zobrazením, dobře přístupný displej infotainmentu a celková ergonomie a hlavně prostornost interiéru. Auto je reálně mnohem větší než vypadá a bez problému může konkurovat třeba Kie e-Niro. I na zadních sedadlech je dostatek místa, v kufru vás čeká objem přes 400 litrů a z hlediska prostornosti tady nehledejte kompromisy, i když jde o stále relativně kompaktní crossover.
Negativem je rozhodně infotainment, který má softwarové problémy, mixuje češtinu, angličtinu a dokonce maďarštinu, navíc postrádá i základní funkce pro elektromobily, jako je omezení úrovně nabití. Zamrzí také omezené funkce mobilní aplikace a neomluvitelný je pak bug, který způsobuje odečítání průměrné spotřeby při nabíjení.
Nabíjení samotné je naopak velkou devizou Peugeotu. Rychlé nabíjení s výkonem přes 75 kW se v této cenové relaci nevidí, pozitivní je i třífázová 11kW nabíječka. S dojezdem 300 km se auto výborně hodí pro městský a příměstský provoz. Na dálnicích trpí kvůli horší aerodynamice vyšší spotřebou a dojezd se smrskne na hodnoty jen mírně převyšující 200 kilometrů. Pokud tedy často jezdíte delší trasy, nebude e-2008 tím ideálním nástrojem. Když už se ale někam dále vydáte, nevýhodu horšího dojezdu trochu kompenzuje v této třídě nejrychlejší nabíjení. Věřím, že Peugeot brzy vylepší softwarovou stánku auta i aplikaci a elegantní e-2008 pak bude velmi zajímavý elektrický crossover, který se hodí nejen jako druhé auto do rodiny, ale pokud nejezdíte často dlouhé trasy, poslouží i jako jediné auto v rodině.