Peugeot 3008 Hybrid 225 e-EAT8
test

Peugeot 3008 Hybrid 225 e-EAT8

Jeho hlavní výhoda není pro každého
1

V druhé polovině letošního roku představil Peugeot model 3008 ve dvou plug-in hybridních verzích. Ty trošku netradičně označuje jako Hybrid a slabší z nich, která disponovala výkonem 225 koní, se stala dalším účastníkem našeho testu. Rovnou vám můžeme prozradit, že tohle pohledné francouzské SUV nabízí nesporné kvality.

Musím na začátku poznamenat, že Peugeot 3008 Hybrid 225 e-EAT8 není vůz úplně pro každého, za což může jak jeho cenovka atakující jeden milion Kč, tak i fakt, že po úplném vybití baterií se z této verze stane „nenažraný Otesánek“. S volbou slabšího provedení Hybrid 225 pak zákazník dostane výhradně pohon přední nápravy, takže zájemci o čtyřkolku musí automaticky volit ještě dražší a výkonnější provedení Hybrid 300. Není tomu tak dávno, co se právě aktuální generace modelu 3008 dočkala faceliftu. Nám se však do rukou dostala „starší“ verze před ním. Ale nebojte, technicky se jedná o to samé auto. Stále se tak díváte na pohledný plug-in hybrid, který k nám dorazil v nejvyšší výbavě Allure. Ta zahrnovala například Full LED hlavní světlomety s dynamickými blinkry, zatmavená boční okna anebo 18" litá kola s pohledným designem. Zda se vám 3008 před faceliftem líbí, to nevíme, ale za nás se tento Peugeot povedl a minimálně po vizuální stránce si od nás zaslouží jedničku. Mnohem důležitější je však interiér a technika. Hlavně v interiéru jsme ale nějaké větší chyby hledali marně.

Technické parametry Peugeot 3008 HYBRID 225 Allure Pack

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 447 × 1 906 × 1 624 mm, 1 835 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon165 kW, 225 koní, točivý moment: 300 Nm
Nádrž43 l
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od1 005 000 Kč

Hybridní technika si vyžádala menší daň

V kabině Peugeotu 3008 je místa více než dostatek i pro vyšší pasažéry a snad jen rozměrný středový tunel může způsobovat lehký pocit stísněnosti. Velmi nás potěšila také příjemná řidičská pozice za malým a sportovně tvarovaným volantem. Naopak výtku máme k digitální palubní desce i-Cockpit. Ta si moc nerozumí s celkovým nastavením volantu a pokud to řidič nevychytá, pak zcela jistě vždy uvidí jen polovinu údajů na digitálním přístrojovém štítu. Ten přitom nabídne hned pět nastavení zobrazení a je prostě škoda, že takřka pokaždé překáží ve výhledu část volantu. Posádce vpředu pak ve výhledu do stran brání i masivnější A sloupky, které jsou však na druhou stranu zárukou vysoké pasivní bezpečnosti. Zde doslova platí heslo „něco za něco“. Tím ale veškerá negativa modelu 3008 před faceliftem končí. S vozem jsme celkově najeli 1 200 km a díky tomu jsme měli dostatek času prozkoumat kvality celokožených sedadel.

Ta postrádala elektrické ovládání, ale díky za to. Řidič tím pádem sedí o něco níže a automobil zbytečně nenabírá další kila, která jsou tak důležitá i třeba při snaze o co nejúspornější jízdu. Přední sedačky chválíme také za dostatečně širokou možnost nastavení, pořádné boční vedení a dostatečně dlouhý sedák. O něco horší to ale bude s převozem zavazadel, jelikož verze 3008 Hybrid nabízí jen 395 litrů objemu. To je o 125 litrů méně, než má jeho spalovací verze. Až při sklopení zadních sedaček se zjeví prostor s objemem 1 357 litrů. Tato hodnota však započítává celkový prostor až po strop, a to včetně dalších dvou úložných prostorů pod platem. Tím nejdůležitějším, proč jsme vlastně tento vůz vzali do testu, je ale pohonná soustava.

Slušný výkon se pere s vysokou hmotností

Pohonnou sestavu tvoří turbodmychadlem přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru, který sám o sobě poskytuje maximální výkon 133 kW v 5 500 ot./min. K tomu se přidává nejvyšší točivý moment 300 Nm v 3 000 ot./min a také synchronní třífázový elektromotor, který přináší dalších 80 kW výkonu. Ten je integrovaný do nově vyvinuté samočinné osmistupňové převodovky a od spalovacího agregátu ho odděluje další spojka. Kombinovaný výkon pak dosahuje hodnoty 165 kW a 360 Nm točivého momentu. Není tedy divu, že třeba rozjezd na mokré silnici do kopce je často doprovázen hrabáním přední nápravy. Výkon 225 koní je již slušná porce i na 1 835 kg těžký Peugeot. Ano, čtete správně. Tohle je hmotnost slabší varianty 3008 Hybrid, a to v ní není započítána maximální výbava a také další členové posádky.

Ekologie si zde zkrátka vybírá daň v podobě vyšší hmotnosti, možná právě proto je v nabídce provedení Hybrid 300, které s podobnou hmotností mnohem lépe přenese celkový výkon na silnici. Pojďme však na bližší technické informace k samotnému hybridnímu ústrojí. U modelu 3008 vždy počítejme s baterií o kapacitě 13,2 kWh a podle výrobce by měl být vůz schopen ujet s plně nabitými bateriemi až 56 km. Co si budeme povídat, je to říše snů a ani při těch nejlepších jízdních podmínkách jsme se s plně nabitými bateriemi nedostali přes 40 km na jedno nabití. Už sám ukazatel stavu nabití baterie prozrazoval, že Peugeot si bude tak trošku v brožuře přilepšovat. Přesně v polovině ukazatele se totiž objevila číslovka 20 km. Doba nabíjení pak závisí na jeho způsobu. Z klasické zásuvky budete tohoto Francouze nabíjet skoro 8 hodin, z výkonnější nabíječky (nebo wallboxu s 6,6 kW, 32 A) se podaří baterie dobít za dvě hodiny.

A jak se nám s plug-in hybridní 3008 jezdilo? Musíme uznat, že jakmile byly nabité baterie, auto se nejen ve městě umělo pohybovat s velkou lehkostí a nenuceností. Ani spotřeba elektrické energie nebyla zase tak velká a přechod z baterií na spalovací motor byl alespoň z kabiny naprosto neznatelný. Žádné cukání nebo zbytečné hlučné projevy, Peugeot si zde významně pohrál s celou pohonnou soustavou a nám se to moc líbí. Mimochodem, v čistě elektrickém režimu lze jet rychlostí až 135 km/h. V rámci jízdy jsou k dispozici hned tři jízdní režimy (Electric, Hybrid a Sport) a každý z nich má své kouzlo. V průběhu testu jsme z 80 % využívali nastavení Hybrid, ve kterém vůz sám volil, zda jet na elektřinu, či nikoliv. A jelikož se o hybridech říká, že nejsou vhodné na dálnice, jedna z testovacích tras vedla po dálnici D1 z Prahy až do Ostravy. Klidným tempem okolo 110 km/h jsme pak v polovičním obsazení vozu dosáhli průměrné spotřeby 5,7 litru benzinu a 1,5 kWh, díky čemuž se významně navýšil celkový dojezd.

A co se stane, když vůz před cestou takřka nenabijete a vyrazíte brzy ráno se studeným motorem na 30 km dlouho trasu? I to jsme pro vás vyzkoušeli. Výsledkem byly hodnoty 7,5 kWh a 6,4 litru na 100 km. Nutno však podotknout, že spalovací motor se po vybití baterií sám nepostará o jejich zpětné nabití, ani v režimu Sport. Prakticky jen zlehka posílá energii z brzdění do baterek, což postačí na pár sekundové odpojení spalovacího motoru a „plachtění na elektriku“. Pokud tedy někdo bude chtít baterie dobít během delší cesty, musí v palubním menu aktivovat rozsah energetické rezervy. Zde lze navolit tři hodnoty (10 km, 20 km a MAX), ale v ten okamžik počítejte s tím, že motor si řekne o slušnou porci paliva a není výjimkou, že i na okresce bude při klidné jízdě odebírat 9 litrů na 100 km. K tomu si připočtěte malou palivovou nádrž o objemu 43 litrů a rázem máte menší problém. Pokud se totiž rozhodnete jet právě jako my z Prahy do Ostravy, bez nabitých baterií se vám plug-in hybridní Peugeot 3008 odmění leda tak vysokou spotřebou a cestou zpět vás nemine minimálně jedna návštěva čerpací stanice.

Jeho koupě je volbou zdravého rozumu

Tohle zjištění samozřejmě není ničím překvapivým, jenže cena vozu přesahuje se slušnější výbavou jeden milion korun. Určitě zde neplatí, že hybrid = zaručená úspora. Před koupí musíte promyslet, zda se vám více nevyplatí klasická naftová verze, která bude s lehčí nohou na plynu jezdit za stejnou spotřebu a navíc se do její nádrže vejde i více litrů nafty. V případě testovaného Peugeotu pak také počítejte s tvrdším podvozkem, který doslova miluje jen hladké nové silnice. Na nich je vůz až neskutečně sebejistý, pevně se drží stopy a zarazilo nás, co vše si auto nechalo líbit. Ostré tempo? Není problém, pokud si pořád uvědomujete vyšší hmotnost vozu. Jedině tehdy se dokáže (se šikovným řidičem) stát z 3008 Hybrid 225 solidní dynamické SUV, které si dokáže na chleba namazat i stejně výkonné vozy s čistě spalovacím motorem. A co když nemáte ve svém okolí naprosto novou silnici? Rozbitá okreska je v ČR bohužel pořád častým jevem a s tímto typem pozemní komunikace si testovaný Peugeot takřka vůbec nerozumí.

Ostré rány od tlumičů a natřásání celé karoserie, tak přesně tímhle vám vůz dá vědět, že tahle silnice se mu nezamlouvá a chce co nejrychleji pryč. Naše závěrečné hodnocení? Peugeot 3008 je v hybridní verzi určitě skvělou volbou, jen je potřeba hodně přemýšlet dopředu. Případný majitel musí dopředu pečlivě uvažovat, na co bude tento vůz využívat, jaké trasy s ním bude chtít nejčastěji absolvovat a jaké má možnosti nabíjení. S vybitými bateriemi zde totiž příliš velké úspory nedosáhnete. Přes veškerá pozitiva je pak problémem i menší palivová nádrž a objem kufru, kam se v obou případech vejde podstatně méně než u spalovací verze. Tohle auto je dle našeho volbou rozumu a ten je zde opravdu hodně potřeba.

peugeot-3008
Klady
  • skvěle svítící Full LED hlavní světlomety
  • už v základu sportovněji naladěný podvozek
  • vnitřní prostor a bohatá výbava
  • dostatečný výkon za všech okolností
  • pohledný design
Zápory
  • malá palivová nádrž
  • u této verze výhradně pohon přední nápravy
  • vyšší pořizovací cena
Diskuze ke článku
karlos
karlos
Při používání P3008 jsem si zvykl na všechny nezvyklosti tohoto modelu velmi rychle. Až na jednu. Je to obrácený chod rafičky otáčkoměru.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze