Peugeot 3008 GT
test

Peugeot 3008 GT

Zaostřeno na technologie
  • Vůz byl vyhlášen autem roku 2017
  • Uvnitř najdete exkluzivní interiér
  • Vůbec poprvé byl použit také digitální štít i-Cockpit
  • Se spotřebou jsme se dlouhodobě nedostali pod 6 ani nad 7 litrů

Pokud nevíte, jak dnes zaujmout zákazníka a vyrobit úspěšné auto, je to docela prosté, protože umíchat takový drink vlastně nic není. Základ tvoří vždy zvýšený podvozek, aby se auto alespoň cítilo jako někdo, kdo se nemusí bát terénu. Aby měl drink správný říz, musíte přidat hodně, hodně stylu (jinak byste ho taky nemohli prodávat za takovou cenu). Nezapomeňte zmínit, že si do drinku můžete připlatit za velkou spoustu frajeřinek. Na závěr už stačí jen zapíchnout paraplíčko do olivy, což se krásně zvládne pomocí nějaké blázniviny jako třeba dvoubarevného lakování. Přesně takový drink se nám rozhodl umíchat Peugeot se svým stylovým crossoverem 3008 GT. A už při prvním pohledu zjistíte, že tenhle drink se na baru opravdu vyjímá a cenovka přitom může odpovídat „happy hours“. Nepřepil se nám ale drink po celém týdnu a objednali bychom si ho znovu?

Peugeot 3008 GT – Zaostřeno na technologie

Už při prvním pohledu vás praští do očí, jak moc dobře novinka vypadá. Tenhle lvíček je opravdovou modelkou na automobilovém safari, a to především v zadní části, která odkazuje na koncept z roku 2014. Ten se jmenoval Quartz a v životě by nás nenapadlo, že by si sériové auto vzalo tolik z extravagantní studie. Ta sice měla být elektrická, ale od nás putuje směrem do Francie velký palec nahoru už jen za to, jak futuristický vzhled Peugeot dokázal zakomponovat do aktuálního designového směru automobilky. Často se bohužel stává, že ze sexy konceptu vznikne něco co, původní návrh ani z dálky nepřipomene. Naposledy se nám to stalo u picku-pu Mercedes-Benz třídy X. To ale není případ našeho Peugeotu, který je zajímavý až po stěrače (jde o Magic Wash mechanismus, kde je ostřik součástí stěrače).

Z předního pohledu vás ihned napadne, že jde o Peugeot, a to díky specificky tvarovaným světlům. Ta nabídnou Full LED s automatickou výškovou regulací a dynamickým přisvětlováním do zatáček, kde vám ještě pomohou LED mlhovky. Nechybí ani frajeřinka blinkrů, které se rozsvěcují postupně a evokují tak směr zatočení. Světla se umí automaticky přepnout na dálková, bohužel ale neumí vystínit protijedoucí automobily a chodce, a tak se v případě protijedoucího vozidla pouze vypnou. LED technologii najdete také na mnohem zajímavější zadní části, která díky černému laku dostává unikátní nádech. Koncová světla jsou víceméně skryta a při rozsvícení mají prý připomínat tři drápy lva. S čistým svědomím můžu říct, že by mě to samotného nenapadlo, ale určitě se mi to líbí. Peugeot se ze světelných efektů snažil vykřesat co nejvíce, a tak na vás ta pravá show čeká v noci. Vůz má nejen kompletně podsvícené dveře a vevnitř nechybí ambientní osvětlení, ale umí třeba také promítat lví logo na chodník.

Peugeot 3008

Ještě větší překvapení vás ale čeká v interiéru, kde japonské automobilky budou muset smeknout a německé alespoň uznale pokývat hlavou. Kvalita je bez problému srovnatelná s prémiovkami a ještě se zde určitě nikdo nedržel při zemi. Krásné sedačky dobře obepínají tělo, jen jim chybí výraznější perforace a trochu tak v létě hrozí vaše přehřátí, především v námi testované černé kůži. Konečný dojem ale výrazně vylepší jejich masážní funkce, která funguje až překvapivě dobře. Jde o 8 masážních pneumatických kapes, které nabízí 5 masážních programů. Když ale vypnete rádio, tak je uslyšíte pracovat, což by mohlo někoho rušit. Kam se podíváte, tam najdete pěkné materiály (všimněte si například šedé imitace dřeva ve výplních dveří) a oku lahodící tvary. Jak je dnes zvykem, palubní deska nedisponuje přemírou tlačítek a většina funkcí se ovládá přes dotykovou obrazovku infotainmentu. S pozůstalými tlačítky si dala automobilka velkou práci, alespoň co se týče vzhledu. Nejstylovější jsou hlavní ovladače pod displejem připomínající spíše klavírové klávesy. Celá palubní deska je pak orientována na řidiče a připomíná spíše kokpit letadla. Krásným detailům ale trošku ubíral fakt, že tlačítka potřebovala dost stlačit a nereagovala úplně lehce.

Hlavním ovládacím prvkem je ale v konečném důsledku stejně osmipalcový dotykový displej. Tomu chybí jakýkoli otočný ovladač, a tak se musíte spolehnout pouze na své prstíky. Naštěstí ale podporuje všechny tři moderní technologie MirrorLink, Android Auto i Apple CarPlay. Francouzi si neodpustili spoustu zbytečností, jako třeba volba nálad pomocí barevných témat a dokonce i vůně, která lze do interiéru vypustit. Infotainment byl zkombinován s příplatkovým audiosystémem Focal s celkem devíti reproduktory, subwooferem a zesilovačem. Na mou duši a na lví uši hraje skutečně krásně, ale soustředí se spíš na kvalitu než kvantitu. Podle mého skromného úsudku by mohly hrát ještě o trochu hlasitěji, kdybyste si náhodou chvíli potřebovali hrát na vesnického hejska.

Téměř humorně působí podle Peugeotu 270stupňová kamera, která tvoří obraz shora pouze díky přední a zadní kameře. Musíte tedy chvíli jet, než pochopíte, jak to kolem vás vypadá. To už ale může být pozdě. Mnohem zajímavější je však 12,3palcový displej bdící nad volantem. Ne, Peugeot pořád neopustila myšlenka malého volantu a přístrojového štítu nad ním. Na displej je ale s mojí výškou (184 cm) vidět dobře a lze i z volantu rozumně ovládat. Digitální přístrojový štít nazval Peugeot i-Cockpitem a mezi jeho speciality patří především efektní animace. Všemu předchází různé točení a motání, což vypadá vážně skvěle. Bohužel se tak děje také před varováním (například brzdění vozu před vámi), kde by bylo určitě rozumnější informovat řidiče dříve bez zbytečných okolků. Displej se virtuálně dělí do tří částí a každý si podle svého gusta může do každé z nich promítnout zajímavé informace. Rozhodnout se můžete mezi navigací, jízdními asistenty, palubním počítačem, otáčkoměrem a nespočtem dalších, možná i trošku zbytečných informací jako přetížení. K dispozici máte také minimalistické zobrazení, kdy displej ztmavne a ukazuje jen základní info o rychlosti a kontrolky, což se hodí především v noci. Pokud si ale zvyknete na trošku nelogicky rozmístěné ovládání na volantu, jedná se o velmi šikovného pomocníčka.

Peugeot 3008

Peugeot se rozhodl nešetřit ani s asistenčními systémy. Hlavním stavebním kamenem je přední radar a kamera, díky čemuž vůz disponuje adaptivním tempomatem, umí upozornit na malý rozestup a nebojí se i pořádně stoupnout na brzdu v případě blížícího se neštěstí. Upozornění na auto před vámi funguje bezproblémově a vůz se i docela slušně umí držet v jízdním pruhu. Jen od něj nemůžete čekat, že se bude držet sám pěkně ve středu, jako to umí například nedávno testované BMW řady 5. Podobně jako v Tesle Modelu 3 na vás navíc při řízení dohlíží kamera, která mě několikrát upozornila, že nevypadám dost svěží, abych pokračoval v řízení.

Jízda: hravé lvíče, které si nechce umazat packy

Když už jsme u jízdy, auto nás vyprovokovalo otočným ovladačem Advanced Grip Control k jízdě mimo silnice. Jde však pouze o nastavení ESP, protože do žádné „tři-tisíce-osmičky“ nedostanete pohon všech kol. Díky vyššímu podvozku se tedy příjezdové cesty na chatu bát nemusíte, o moc dál ale nejezděte. Crossoveru stejně nejlépe sedne klasická cesta a ještě lépe hladký asfalt. Na nerovnostech a kanálech v zatáčkách lehce odskakuje a ujíždí do stran. Pokud narazíte na hladkou cestu, můžete si na vůz této kategorie dovolit docela dost. Pokud si zvyknete na malý volant a jeho zvláštní otáčení, nemusíte se bát podívat až za okraj limitů auta a začít se pomalinku unášet v zatáčce do lehkého smyku. Mysleli jsme, že vůz bude o dost více nedotáčivý, i když samozřejmě nejde o nějaký závoďák.

Nejvyšší výbava GT se dodává pouze s jednou motorizaci (horší výbavy jdou samozřejmě kombinovat se slabšími motory), a tak velký problém s výběrem motoru nebyl. Společnost nám tedy dělal dvoulitrový dieselový čtyřválec BlueHDi se 180 koníky a automatickou převodovkou. Auto by s ním mělo zvládnout stovku za 8,9 vteřiny a pokračovat až na 207 kilometrů za hodinu. Uvnitř najdete dokonce tlačítko Sport, které vám interiér zalije krví a mimo červeného podsvícení přiostří reakci na plyn a automatická převodovka vás nechá točit výše. Přiznám se, že jsem režim Sport zapnul všehovšudy dvakrát, protože mě závodit s 3008 GT moc nebavilo. Radši jsem se kochal krásným interiérem, kam procházelo světlo z panoramatického okna. Minimálně lepší reakci na plyn a ztuhnutí posilovače řízení poznáte hned. Vůz měl podle tabulek jezdit za 4,8 litrů nafty za každých 100 km. Reálně jsme se pohybovali v rozmezí 6 až 7 litrů, o moc výš ani níž spotřeba nešla, ani když jsme se snažili. Na 1 540 kg SUV určitě nejde o špatnou hodnotu, za tu bychom spíš označili hmotnost přesahující dvě tuny.

Peugeot 3008

Úplně jsem vám zapomněl říct, že Peugeot 3008 GT byl vyhlášen autem roku 2017. Jakkoli nemusíte být fanouškem podobných soutěží, tohle vítězství je bezesporu zasloužené. Jde o moc milé osvěžení automobilového trhu s mnoha neokoukanými a vtipnými řešeními. I ta hloupá vůně je důkazem toho, že jde o vlastně o prémiovku. Otázka je, jestli se GT od Peugeotu neoddělí a nestane se samostatnou značkou, podobně jako to bylo u Citroënu a DS. Výbava námi testovaného GT začíná na 895 tisících korunách a ve srovnání s nebohým základním holátkem za 510 tisíc jde o úplně jiné auto.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze