Novější a levnější. Projeli jsme faceliftovaný Volkswagen ID.3 v Česku
test

Novější a levnější. Projeli jsme faceliftovaný Volkswagen ID.3 v Česku

První jízdní dojmy

Volkswagen svou novou rodinou elektromobilů ID. zahájil zcela novou dobu. Premiérovým modelem bylo před čtyřmi lety nové ID.3, které svou důležitostí výrobce tehdy přirovnával k legendárnímu Brouku. Po čtyřech letech tržního působení si i nadčasové ID.3 zasloužilo mírný facelift. V čem spočívá, co přináší nového, jak se s ním jezdí a kolik stojí? Na to vše vám dnes odpovíme.

Volkswagen ID.3 byl v koncernu revolucí. Je to první auto na čistě elektrické a zbrusu nové platformě MEB. První auto s OTA updaty, první auto s úplně novým infotainmentem, konceptem interiéru a vůbec mnoha dalšími novinkami. A ne všechny nové věci se povedly perfektně. Volkswagen se tak v rámci (nutno říct velmi mírného) faceliftu snaží adresovat výtky vůči původní ID.3 a připravit auto na druhou polovinu jeho produktového života.

Projeli jsme Volkswagen ID.3 po faceliftu a slevě. V čem je lepší?

My jsme se měli na inovovanou ID.3 možnost podrobně podívat už ve Wolfsburgu, odkud jsme vám přinesli podrobný první pohled, nyní jsme měli možnost projet první kilometry s vozem i v Česku.

Zvenku stále svěží

Designový sloh uvedený Volkswagenem ID.3 je stále natolik čerstvý, že při faceliftu nebylo třeba velkých zásahů. Základní styl se nezměnil, avšak finiš dospěl a odložil některé parádičky, jejich odstranění prospělo čistotě a „autovosti“ designu plus ušetřilo pár cenných centů na každém autě. A to se bude více než hodit, protože Volkswagen čeká vstup do cenové války. Ostatně její první výsledek tu už máme; ceník se historicky poprvé odvrátil od dosavadního rychlého zdražování a přinesl reálné auto pod milion korun. O tom ale až dále.

Auto jsme si mohli prohlédnout jak v modré, tak ve zbrusu nové olivové barvě, která naživo vypadá mnohem lépe a oproti fotografiím méně „vojensky“. Tuto variantu jsme měli možnost v Česku také projet. Vnější vzhled se změnil jen minimálně, nejvýraznějším prvkem je odstranění plastového pruhu na kapotě, což stále velmi krátkou příď činí čistší a elegantnější. Mírně se změnil styling nárazníků v duchu lepší aerodynamiky, předek auta je ale i díky roztomilému tvaru světel usměvavý a pozitivní. Mírně se odlišuje také grafika zadních světel, záď ale zůstala více méně stejná, což je určitě dobře, protože je co do vzhledu povedená. Jinak se změnily skutečně drobnosti, například odstranění výbavových štítků z boku vozu. ID.3 tak zvenku působí stále mladistvě, svěže, neotřele a vesele.

Hodnotnější interiér

Volkswagen zapracoval hlavně na interiéru, kde reagoval na kritiku zákazníků vůči příliš velkému používání obyčejných tvrdých plastů. Je pravda, že auto za milion korun si zasloužilo lepší zpracování, a to nyní přišlo. Vrchní část dveří je nově měkčená, stejně jako u ID.4 a ID.5, novinkou je pak také měkčená spodní část přístrojové desky včetně elegantního prošívání. Paradoxní je, že vyšší ID.4 a ID.5 mají v těchto místech jen obyčejný tvrdý plast, ID.3 tak má lepší zpracování než vyšší SUV. Lze tak očekávat, že v rámci faceliftu dostanou i tyto modely tato vylepšení.

Na druhou stranu Volkswagen setrval u dotykového ovládání na volantu, stále zde zůstala nepodsvícená dotyková lišta pro ovládání klimatizace pod displejem a nepřibyly ani individuální výduchy klimatizace v zadní části vozu. Potěšující je naopak větší displej v základní výbavě, protože ID.3 se nadobro zbavila menšího 10" displeje a i u nejlevnější verze dostanete rovnou 12".

Volkswagen ID.3 po faceliftu láká interiérem, ale cena vás zaskočí

ID.3 startuje se softwarem ID 3.5. Ten se postupně formou bezdrátových bezplatných updatů dostane i na stávající vozy rodiny ID., nicméně my se můžeme v předstihu podívat, co nového přinese. Změn je málo a nejviditelnější, kterou jsem odhalil, je zbrusu nová sekce Her, kde se nachází 10 jednoduchých titulů, jež zabaví děti i dospělé. Tato sekce je prozatím k dispozici jen v německých vozech, v českém testovacím autě jsem na ni nenarazil a je možné, že do Česka aplikace dorazí později.

ID software 3.5 přináší mimo jiné hry, nicméně zatím ne v Česku

Zatím jen jako zadokolka a se dvěma bateriemi

Volkswagen zatím ID.3 nabízí jen jedné v motorizaci, vždy tak dostanete výkon 150 kW a pohon zadních kol. Silnější verze, čtyřkolka nebo verze s menší 45kWh baterií zatím k dispozici nejsou. Je zároveň potřeba mít na paměti, že verze s větší baterií (77 kWh) je z důvodu omezení užitné hmotnosti stále pouze čtyřmístná, kdežto ostatní verze jsou standardně pětimístné. V rámci faceliftu došlo také ke zlepšení parametrů nabíjení. Verze s 58kWh baterií tak zvládne maximální nabíjecí výkon 120 kW (oproti původním 100 kW) a verze s větší baterií dokonce až 170 kW.

Poprvé pod milion korun

Když Volkswagen v Česku představoval facelift ID.3, ukázal ceny o poznání vyšší, než byly ty německé. Nyní však nabídku upravil a výrazně se k nižším německým cenám přiblížil. Vůbec poprvé se tak ID.3 dostává pod magický milion korun. Ono to vlastně není úplně poprvé; už v roce 2020 byla v nabídce základní verze Life s oholenou výbavou, pomalejším nabíjením (50/7 kW) a především malou 45kWh baterií (netto). Jenže Volkswagenu se nikdy nepodařilo výrobu této baterie zajistit v odpovídajícím množství a tuto verzi naceněnou pod 900 tisíc Kč si bylo možno koupit jen po omezenou dobu a z nabídky posléze zmizela.

K mání byla jen prostřední (58kWh) a později i velká (77kWh) baterie, přičemž základní cena té druhé to během dvou let dotáhla z 1 014 900 na 1 194 900 Kč. Volkswagen ale nyní obrací a výrazně zlevňuje. Varianta se střední baterií se tak skutečně dostává poprvé pod milion korun včetně DPH. Cenový odskok od neustále zdražujícího se Golfu s podobnou výbavou už tak je zhruba 150 tisíc Kč.

Nově můžeme v oficiálním konfigurátoru na volkswagen.cz najít hned čtyři verze s označením Life Pro, Pro, Life Pro S a Pro S, přičemž poslední dvě zmíněné jsou osazeny 77kWh baterií, zatímco dvě předešlé nabídnou základní kapacitu 58 kWh. Pro všechny čtyři provedení pak zůstává identický výkon 150 kW a pohon zadních kol.

Aktuální cena Původní cena
Life Pro 999 900 Kč 1 110 900 Kč
Pro 1 110 900 Kč
Life Pro S 1 139 900 Kč 1 270 900 Kč
Pro S 1 270 900 Kč

Je nutné zdůraznit, že verze označené jako Life Pro a Pro, stejně jako Life Pro S a Pro S, mají navzdory rozdílným označením a na první pohled mírně odlišnému seznamu výbavy v konfigurátoru identickou výbavu.

U základního provedení ID.3 s 58kWh baterií lze počítat s papírovým dojezdem až 426 kilometrů, tepelným čerpadlem i rychlostmi nabíjení 11 kW AC, až 120 kW DC, ale také s 12" displejem infotainmentu, bezdrátovým nabíjením telefonu, LED předními i zadními světly či dvouzónovou klimatizací. Stejně tak se zákazníci mohou těšit na kožený volant s vyhříváním i standardní příslušenství v podobě nabíjecí kabeláže pro domácí i veřejné nabíjení. Bezpříplatkové šedočerné barevné provedení pak doplňují ocelová kola, což bylo standardem i u dubnového zlevnění. Identická je pak situace u Life Pro S a Pro S, které nabídnou papírový dojezd až 556 kilometrů díky větší baterii.

Radost řídit

S novou ID.3 jsme měli po českých silnicích možnost najet několik desítek kilometrů a jízdně se podle všeho nic nezměnilo. A je to dobře. ID.3 je stále velmi jednoduché na řízení. Posez je příjemný, z auta je díky velké prosklené ploše včetně skla v A sloupku výborný rozhled a díky krátkým převisům a malé kapotě je ve městě jako ryba ve vodě, snadnému manévrování pomáhá i velmi malý poloměr otáčení. Řízení je lehké, ale ne gumové a s dobrou odezvou. Nejen ženy toto auto budou milovat, řídí se skutečně dobře.

Podvozek je průměrně tvrdý. Není to ani francouzsky plavný kočár, ovšem ani tvrdá Tesla. ID.3 stojí přesně mezi, dobře tlumí české výtluky, zároveň je ale agilní, ochotně reaguje na změnu směru jízdy, nenaklání se a je radost s ním jezdit. Chybí mi však pádla pod volantem pro volbu rekuperace, ale to je spíše individuální záležitost, více lidí by ale určitě ocenilo jednopedálové ovládání s brzděním do zastavení bez použití brzdy, což některá konkurence nabízí.

Při řízení pomáhá pokročilý asistent řízení, který auto dobře drží v pruzích, dokáže i samočinně zaparkovat a k dispozici je i 360stupňová parkovací kamera (za příplatek). Stále poměrně unikátní funkcí v dané cenové relaci je rozšířená realita v head-up displeji, která vám přímo na čelní sklo promítá v kontextu okolního prostoru šipky v rámci navigace nebo další indikátory.

Dojezd obou verzí se nezměnil a verze se střední 58kWh baterií nabídne reálný dojezd kolem 350 km (nebo 250 km na dálnici). Kdo potřebuje často jezdit delší trasy, může za celkem nízký příplatek zvolit největší 77kWh baterii, která nabídne dojezd reálně přes 500 kilometrů, případně 400 kilometrů po dálnici. I tam se ID.3 cítí dobře a ve vyšších rychlostech je stabilní, nabídne dobré odhlučnění a cestování na dlouhé vzdálenosti je s ní úplně v pohodě.

Volkswagen na faceliftovanou ID.3 hodně sází. Je dobře, že vyslyšel některé výtky k úvodní verzi, zejména interiér nyní působí lépe. Vhod přijde také větší displej, zvýšený výkon nabíjení a další vylepšení. Zároveň je dobrou zprávou, že ID.3 se stále výborně řídí a je to velmi přátelské auto, které se hodí do města, ale díky velmi dobrému dojezdu i mimo něj. Skvělou zprávou také je výrazně snížení ceny, za kterou ID.3 dává smysl.

Technické parametry Volkswagen ID.3 facelift (2023) PRO (58 kWh)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 261 × 1 809 × 1 562 mm, 1 817 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie62 kWh (58 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 120 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 426 km
Cena od1 036 900 Kč

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

volkswagen-id3-facelift-2023
Klady
  • hodnotnější interiér
  • výborná agilita nejen ve městě
  • tichý pohon
  • dobrý dojezd
  • větší displej infotainmentu v základu
  • hodně místa na zadních sedadlech bez středového tunelu
  • systém OTA updatů
Zápory
  • absence předního kufru
  • chybí výduchy klimatizace vzadu
  • horší mobilní aplikace jen se základními funkcemi
Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 11. 7. 2023 10:47
Vyduchy pro zadní sedadla nechybí zcela, jsou pod předními sedadlami. Ano nejsou polohovatelná, a pro chlazení to není nejlepší poloha.
Dojezd je sice ok, ale je na úrovni Tesly model Y RWD, což je podstatně větší auto se stejně velkou baterii. Počkame na nový motor od VW snad dokažou vylepšit efektivitu pohonu. Přitom Tesla není jediná kdo má lepší efektivitu pohonu, MG4 a vozy od BMW vykazují lepší hodnoty. Takže já nechci od VW žadne zázraky.
Pak "absence frunku" - jaký kompaktní vůz ma frunk? TM3 se nepočítá - je větší. MG4 nemá. To že vůz je maly má své výhody, uvidíme jestli Tesla dokáže nabidnout frunk u "TM2".
Kuba Veselý
Kuba Veselý
Takže si to shrňme. Skoro nic nezlepšili :-) Nabíjení AŽ 120kw ? :D Tam by mělo být nabíjení je bohužel maximálně stále jen 120kw. Vždyť je to tragédie. Tesla, Kia, Hyundai, BMW, já nevím kdo ještě zvládají 200kw a tady budeme slavit 120kw ? Nedávno jsem s EV6 nabíjel cestou z Vídně na Ionity 234kw a to byla palba. Tomu říkam opravdu výhoda. 120 ? Takže reálně tak 80 ? To je zastávka minimálně na oběd. K tomu maximálka stále omezená na 160kmh.
A ta cena ? Tesla 3 stojí to samé a dostanete za to o kus lepší auto. Prostě za mě je toto marnost. Nechápu lidi, co si tohle auto koupěj. To musí být obří fanoušci do VW.
babatko
babatko
4-mistne auto za 1.3 milionu ...

tak aj prve BMW X6 bolo take ... iba drahsie

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze