Nabíjení elektromobilů patří pro mnohé ke každodenní činnosti, ačkoliv se jedná třeba jen o pouhé zapojení a vypojení kabelu z konektoru v pohodlí domova. Pokud jste však náročnější a vyžadujete například vzdálený přístup a ovládání nabíjecího kabelu skrze chytrou aplikaci, s dodávanou kabeláží si zpravidla nevystačíte. I proto existuje Moon POWER2Go, který cílí na to nejnáročnější publikum.
Technické parametry Moon POWER2Go
Rozměry pouzdra | 216 × 90 × 64 mm | |
---|---|---|
Max. výkon a další | 22 kW, podpora tří fází, až 32 A, frekvence 50 Hz | |
Ochrana | IP67 | |
Barevné provedení | černá a modrá | |
Provozní teplota | -40 až +70 °C | |
Datová konektivita | Wi-Fi a Bluetooth (BLE) |
Obsah balení: včetně pouzdra a několika adaptérů
Nabíjecí kabel dorazí v sympaticky vypadajícím pouzdru, které se standardně zavírá a otevírá pomocí suchého zipu. Kromě kabelu samotného obsahuje také několik adaptérů (viz dále) a návod k používání, nic důležitého tedy nechybí. Pouzdro je rovněž vybaveno příjemně tvarovanými madly pro pohodlnější přenášení.
Konstrukční zpracování: modrá je dobrá a taky elektrická
Výrobce vsadil na kombinaci modré a černé, přičemž modrá je často spojována s elektřinou, což je tedy logická volba. Designově kabelu sluší, jednotka v rámci kabelu má standardní rozměry a kabel samotný je „poctivé“ tloušťky. Pokud například nabíjíte skrze zavřené vstupní dveře (záleží pochopitelně také na seřízení samotných dveří) dodávaným nabíjecím kabelem do běžné zásuvky, s Moon POWER2Go zřejmě nepochodíte, protože kabel je relativně tlustý. Ostatně zvládá nabíjecí výkon až 22 kW, tudíž je to vcelku pochopitelné.
Moon POWER2Go výrobce nabízí v délkách 5, 7,5 a 10 m, přičemž nejčastěji narazíte právě na pětimetrové provedení, které by mělo běžnému uživateli zcela dostačovat. Celé zařízení pak působí patřičně robustně, což je patrné na již zmíněné tloušťce kabelu, ale také na hmotnosti, která činí necelé 4 kg. Také nepočítejte s tím, že byste pouzdro s kabelem i adaptéry odložili do podlážky zavazadlového prostoru – u průměrného elektromobilu to zkrátka nebude možné, protože je až příliš velké. Pouzdro tak zřejmě skončí přímo v zavazadlovém prostoru.
Co se týče zmiňovaného příslušenství, výrobce dodává redukci na CEE 16A (tzv. malý pětikolík), na CEE 32A (tzv. velký pětikolík) a také na karavanovou zásuvku (16A) modré barvy. Kromě toho samozřejmě nechybí ani již zmíněný konektor do obyčejné domácí zásuvky.
Konektivita a mobilní aplikace: kompletní přehled zblízka i na dálku
Velkou předností a chytrým prvkem tohoto kabelu je bezpochyby integrace Bluetooth (BLE) a Wi-Fi. To v praxi znamená, že můžete mít kontrolu nad kabelem nejen, když se nacházíte poblíž, ale i na dálku. Existuje dokonce i verze s datovou konektivitou řešenou pomocí SIM karty, tu jsem však netestoval.
K propojení kabelu s telefonem stačí stáhnout stejnojmennou aplikaci (POWER2go), která je dostupná pro Android i iOS, spárovat kabel a začít ji používat. Aplikace potěší širokými možnostmi a také tím, že funguje spolehlivě – bez zdlouhavého načítání, zamrzání či pádů. Z aplikace je rovněž patrné, že je zaměřená na uživatele, kteří chtějí mít vše pod kontrolou do posledního detailu, včetně firemních uživatelů, pro které je důležitá možnost exportu dat v podobě reportů ve formátech PDF či CSV.
Aplikace je dostupná pro iOS i Android.
V nastavení aplikace je podporována také česká měna, což umožňuje snadno zadat cenu za kWh a následně si nechat aplikací vypočítat veškeré náklady. Dále je možné zadat kapacitu baterie vašeho EV i průměrnou spotřebu, což vám umožní v reálném čase sledovat, jak různé nabíjecí výkony ovlivňují dojezd vašeho vozidla.
Kromě toho aplikace umožňuje sledovat informace týkající se jednotlivých fází, jako jsou proud, napětí a výkon. V reálném čase lze skrze aplikaci upravovat proud/výkon, což nabíjecí kabel potvrdí rychlým „pípnutím“. Uvítal bych možnost vypnout všechny zvuky spojené s nabíjecím kabelem (například při změně výkonu či po připojení), ale jinak nemám co vytknout.
Praktické dojmy: je na něj spolehnutí
Nabíjecí kabel jsem většinu času používal v kombinaci s Mazdou MX-30 a obyčejnou domácí zásuvkou. Zmíněný elektromobil přitom nedisponuje žádným závratným nabíjecím výkonem (při AC a DC nabíjení), nabíjecí kabel POWER2Go mi tak svým způsobem nahradil běžné nabíjení u AC sloupku či wallboxu. Pomocí zmíněné aplikace jsem mohl na dálku velmi snadno upravit hodnotu proudu, a tím i výkonu, čímž jsem podle potřeby zrychloval nebo zpomaloval nabíjení. V tomto ohledu oceňuji, že lze proud měnit po jednotkách ampérů, což umožňuje velmi přesnou kontrolu nad tím, jak rychle vůz nabíjíte.
Obecně hrála aplikace v komfortu používání tohoto kabelu zásadní roli, protože jsem si v ní mohl prohlédnout různé statistiky a sledovat, kolik kWh bylo do vozu již doplněno. Jelikož jsem nabíjel u rodinného domu, bezpečnost jsem nijak neřešil, ale potěší, že v případě odpojení kabelu ze zásuvky zůstane druhá strana stále uchycena v konektoru vozidla (vlastnost nabíjecího konektoru u vozidla). Zároveň je přítomen mechanismus pro ochranu proti zbytkovému proudu a při výskytu zbytkového proudu DC a rovněž AC se zařízení bezpečně odpojí. Také skrze dotykový panel na kabelu lze měnit proud pouze 20 sekund po zapojení kabelu do elektromobilu, poté již jen skrze aplikaci. Pokud by vás zajímalo, jak je to vlastně se zabezpečením kabelu, je to tedy vyřešeno dobře.
Musím také vyzdvihnout kvalitní dílenské zpracování i vysokou odolnost, jak ukazuje tabulka se specifikacemi. Výrobce se chlubí tím, že kabel byl navržen a vyroben v Rakousku, včetně doprovodné aplikace a cloudových služeb. To může hrát roli při výběru nabíjecího kabelu, zejména pokud patříte k těm, kteří raději podpoří lokální produkci, nebo alespoň produkci v blízkosti ČR.
Zhodnocení
Moon POWER2Go je povedeným nabíjecím kabelem, jehož „chytrost“ představuje velkou výhodu oproti běžným kabelům. Pochválit mohu dobře zpracovanou aplikaci, kvalitní kabel i množství přibalených adaptérů. Jedinou drobnou výtkou je nemožnost deaktivovat zvukové signály kabelu.
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz