MINI Cooper zná spousta lidí i díky herci Rowanu Atkinsonovi, kterého velká část lidí zná jako pana Beana. Právě on ve svých komických dílech jezdil vozem z dílny britské automobilky. Čas jde ale dopředu. MINI se neustále zvětšuje a neubránilo se ani moderním technologiím. A v našem případě ani elektrifikaci.
Design: prostě MINI
Už na první pohled poznáte, že se jedná o klasické MINI. To, že jde o první plug-in hybridní model, ale na první pohled poznáte jen těžko. Typické světlomety i silueta karoserie je zachována. Každopádně MINI už není tak mini. Především to platí o variantě Countryman, která se dostala i do naší garáže.
Plug-in hybridní MINI jde rozeznat podle zdířky na levé přední straně. Stejná zdířka se nachází i na straně pravé, ale tam je falešná. Napovědět vám může i písmeno „E“ v názvu modelu, podobně jako emblém na víku zavazadlového prostoru. MINI je opravdu stylovka a líbí se mi, že s jeho konfigurací si můžete opravdu vyhrát. A je jedno, zda se bude jednat o námi testovaný model, nebo jakýkoli jiný, který má tato britská automobilka spadající pod BMW Group v nabídce.
Countryman už není tak roztomilý jako starší modely. Trend auta neustále zvyšovat zasáhl i tady, a tak mi auto přišlo trošku nafouknuté. Ani po několika dnech jsem si nebyl jistý, zda se mi Countryman líbí nebo ne. Od toho tady však nejsem. Znáte to, někdo má rád holky, někdo zase vdolky. A abych ctil stará pravidla gentlemanství, měl bych vám říci celý název. Jen upozorňuji, že napoprvé si ho jen těžko zapamatujete. Nuže, seznamte se: MINI Cooper S E Countryman ALL4.
Technika a výbava: tři válce
Pojďme hned k tomu nejdůležitějšímu, tedy srdci celého auta. Pod kapotou má elektrifikované MINI zážehový tříválec o obsahu 1,5 litrů. Při šlápnutí na plynový pedál spalovací motor nabídne 136 koní. Motor má zpočátku takový "jadrný" projev, podobně jako v BMW 225xe. BMW i tříválcům umí dát takový "hrubší" projev, ale později přijdete na to, že pod kapotou máte skutečně pouze tři válce. Škoda pouze šestistupňové převodovky. Pokud byste rádi cestovali na dálnici, pak pár stupňů navíc by se hodilo.
Technické parametry MINI Cooper Countryman S E ALL4
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 299 × 1 822 × 1 559 mm, 1 735 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | + 100224 (88 + 136) koní, točivý moment: 385 Nm |
Baterie | 7,6 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 42 km |
Cena od | 968 500 Kč |
Synchronní elektromotor má výkon 88 koní. Kombinovaný výkon je 224 koní a 385 Nm, což jsou slušné hodnoty. MINI také není žádný velký lenoch, ale ani žádný velký sportovec. Jde prostě o takového skvělého společníka do města a na okolní cesty.
Spolehnout se můžete na adaptivní tempomat nebo parkovacího asistenta včetně zpětné kamery. K dispozici je také head-up displej, asistent dálkových světel, funkce čtení dopravních značek či LED světlomety. Ačkoli MINI vsází na styl, nic z důležitých technologií mu nechybí.
- možnost customizace
- design
- pro někoho až příliš přeplácaný design
Interiér: proti proudu
Už když si jdete do MINI poprvé sednout, tak nějak tušíte, že ne všechno bude stejné jako jinde. MINI je takový exhibicionista v dobrém slova smyslu. Zatímco jiní se drží trika, maximálně bílé košile, MINI na sebe hodí košili na míru a stylový blazer s kapesníkem v kapse, dokonale si upraví účes a jde do světa. Jedni ho budou mít za příliš se o sebe starajícího a druhým budou při pohledu na něj oči přecházet.
Po otevření dveří si s trochou nadsázky budete připadat jako u své babičky, která sbírá klasické analogové hodiny. Právě tak vypadá nejen kaplička před volantem, ale také středový infotainment.
Jiní se drží trika, maximálně bílé košile, kdežto MINI na sebe hodí košili na míru a stylový blazer s kapesníkem a jde do světa.
Interiér je opravdu jiný, avšak dobře zpracovaný. Se svými více než 170 centimetry jsem si nastavil sedačku řidiče a poměrně pohodlně se "posadil za sebe". Sedačka má dobré boční vedení, podobně jako ve vozech BMW.
Chytré systémy a funkce: stylové podání
Začneme nejdříve infotainmentem. Ten je integrovaný do kruhu uprostřed palubní desky. Je velmi podobný systémům z BMW. V kružnici, která se vine kolem 8,8palcového dotykového displeje, se ukrývá LED pásek, který efektně reaguje na vámi konanou činnost. Zesilujete například hudbu? Pak se pásek plynule vybarvuje zleva doprava červenou barvou. Naopak když hudbu zeslabujete, pak se ukazatel vine na druhou stranu.
Dále bych měl zmínit, že v autě máte hned několik jízdních režimů: Auto eDrive, Max eDrive a Save Battery. Vybrat si tedy můžete, zda pojedete čistě na elektřinu, nebo vše necháte na autě, aby volilo, který pohon se momentálně více vyplatí.
- maličkosti typu LED pásku
- zpracování
- pro někoho až moc odvázaný interiér
Jízdní vlastnosti: umí pobavit
Papírové hodnoty vypadají velmi dobře a ani v realitě to není nikterak špatně. I s tříválcovým Countrymanem se nemusíte bát nějakých těch okresních silnic. Podvozek je naladěný na měkčí notu. Auto výborně reaguje na plynový pedál. Opravdu není tříválec jako tříválec.
Baterie samy o sobě něco váží, ale ani při ostřejší jízdě nemáte pocit, že v autě taháte nemalou hmotnost navíc. MINI umí být zábavné. Podobně jako ostatní elektrifikovaná auta vás i u Countrymanu bude bavit vyjíždění ze semaforů. Elektromotor umí auto poměrně svižně rozhýbat. Zrychlení z klidu na sto zvládnete za 6,8 sekundy.
Dojezd a spotřeba: za pár i za hodně
Baterie jsou ukryty pod zadní lavicí sedadel. Jejich kapacita činí 7,6 kWh a podle výrobce je nabijete za 2 hodiny a 15 minut. Dojezd na elektřinu je papírově až 42 kilometrů. My jsme na elektřinu bez nějakého omezování ujeli kilometrů 25 až 30. Hodně záleží, zda jezdíte po městě, kde můžete rekuperovat, nebo naopak vyrážíte na cestu, kde budete muset držet vyšší průměrnou rychlost.
Cesta po dálnici rychlostí 100 km/h znamená spotřebu 5,5 litrů na sto. V případě klasických 130 km/h půjdete se spotřebou nahoru. V případě častého nabíjení se dá spotřeba držet dole. Vynecháním dálnic můžete dlouhodobě jezdit i za 4 litry, podobně jako my při testování. Co však zamrzí je velikost nádrže. Ta se musela zmenšit kvůli prostoru pro baterie a natankujete do ní pouze 36 litrů.
- umí pobavit
- spotřeba
- menší dojezd
Galerie
Zhodnocení: těžce zaplacený styl
Plug-in hybridní MINI není autem, které by vám nabídlo nejnižší spotřebu nebo nejnižší cenu. Jestli chcete šetřit, podívejte se jinde. MINI vám nabídne velkou dávku stylu, který však musíte vyznávat. Do jisté míry může být MINI pro někoho až příliš extravagantní.
Po technologické stránce MINI drží krok. Nejde tedy o skvěle vystrojeného chlápka, který je však po pracovní stránce nepoužitelný. Kdepak, MINI jezdí dobře a ani trocha zábavy mu není cizí.
Konkurence: každý možný plug-in hybrid?
Do jisté míry MINI konkurenci nemá. Myslím to tak, že když chcete model od automobilky MINI, tak nikam jinam nekoukáte. MINI je prostě jiné. Nabízí svůj ojedinělý styl a pro ten si většina zákazníků jde. Samozřejmě že nějaké alternativy na trhu máte, například Golf GTE nebo Audi A3 e-tron. Jsou tu i další možnosti, ačkoli ty už používají trošku jiný typ karosérie, například Hyundai Ioniq PHEV či Toyota Prius. Když chcete právě tento typ pohonu pro svojí rodinu, tak asi spíše sáhnete po BMW 225xe. Pokud chcete stylovku, tak vyhraje právě MINI.