Pokud chcete nový elektromobil s karoserií SUV do milionu korun, pak vlastně nemáte moc na výběr. Je tu například nejzákladnější , popřípadě otestované MG ZS EV. To má na délku 4,3 metru a hlavním poznávacím znamením verze EV je kompletně zaslepená maska. Hlavně ve světlých barvách to mnohdy vypadá až příliš nápadně, ale to je otázka vkusu. Ve výbavě Excite jsou standardem 17" disky kol, LED světlomety (bez jakékoliv adaptivní funkce) a systém MG Pilot. Výbava je vůči ceně hodně obsáhlá a snad jen zájemci o kožená sedadla mají smůlu. Zvláštní je pak výběr dvou elektrických variant. Ty od sebe odlišuje výkon a velikost baterie, jenže ať zvolíte provedení s výkonem 156 nebo 177 koní, vždy dostanete stejnou výbavu, dynamiku z 0 na 100 km/h a taktéž se nemění maximální nejvyšší rychlost.
Technické parametry MG ZS (2022) EV Long Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 323 × 1 809 × 1 649 mm, 1 570 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 115 kW, 156 koní, točivý moment: 280 Nm |
Baterie | ? (69,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 92 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,8 kWh / 100 km, dojezd: 440 km |
Cena od | 999 940 Kč |
Vždy ale platí, že karoserie je designována do líbivých tvarů. Kromě přední nepropustné masky vozu jsou tu křivky oken, které se dynamicky sbíhají směrem k zádi. Potěší i celkem velký úhel otevření zadních dveří, což přispívá k lepšímu nastupování do vozu a instalaci dětských autosedaček. MG ZS EV je roztomilé městské SUV, které je líbivé a na nic si nehraje. To platí i v kabině, kde byla v našem případě látková sedadla s netradičním bílo-černým vzorem. Ten by mohl někomu připomínat starý gauč od prababičky, ale musím uznat, že v sedadlech se sedělo příjemně a ani 250 km ujetých v kuse nemělo na moje záda negativní vliv. Ve výbavě Excite je standardem digitální palubní štít, komunikační systém iSMART Lite s obrazovkou o velikosti 10,25" i adaptivní tempomat.
Po prostorové stránce je model ZS schopen pojmout dva dospělé s výškou 187 cm (vpředu) a dva menší cestující s výškou 184 cm (vzadu). Interiér zaujme kvalitně zpracovanou palubní deskou s červeným prošíváním. Středový panel lemují dvě široké lišty oddělující prostor řidiče a spolujezdce, infotainment se pak ovládá přes obrazovku na horním okraji středového panelu. Palubní systém měl ale neuvěřitelně pomalé reakce na dotyk a ani fyzická tlačítka pro ovládání klimatizace nezaručila, že by se něco „zrychlilo“. V tom vidím největší negativum, kterého si všimne snad úplně každý. Je přímo k vzteku, když chce posádka během jízdy co nejrychleji ochladit kabinu a tři rychlá kliknutí na tlačítko s logem ventilátoru ve výsledku navýší rychlost klimatizace pouze o jeden rychlostní stupeň. K dobru je naopak nutné přičíst dobrý výhled z vozu do všech stran a fakt, že vpředu byly dva USB-C porty a odkládací přihrádka na mobilní telefon.
Aby to měla posádka s MG ZS EV alespoň trošku snadnější, ve výbavě se ocitl zmíněný systém MG iSMART Lite. Ten umožňoval zrcadlit obsah mobilního telefonu prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto, jde ale pomocí něj také ovládat veškeré důležité funkce vozidla. Pomocí speciální mobilní aplikace MG iSMART můžete ovládat na dálku některé důležité funkce, jako je zjištění stavu nabití baterie, poloha vozidla a jeho diagnostika nebo vyhřátí/vychlazení kabiny ještě před usednutím do vozidla. Objem zavazadlového prostoru činí 448 litrů, což je stejně jako v případě spalovací verze.
Díky třífázovému synchronnímu elektromotoru s permanentním magnetem byl k dispozici výkon 156 koní a točivý moment 280 Nm. Díky tomu verze EV dosahuje maximální rychlosti 175 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,6 s. Není to žádný trhač asfaltu, ale na běžné každodenní jízdy i mimo město to bohatě stačí. Kapacita baterie činila v našem případě 69,9 kWh, což s lehkou nohou na pedálu akcelerátoru znamená dojezd až 380 km. Jak se ale ukázalo, stačí jet delší dobu po dálnici a dojezd rapidně klesá. V řeči konkrétních čísel jsem po celý týden jezdil za 18,4 kWh na 100 km. Jakmile jsem ale vyrazil na dálnici a vynuloval palubní počítač, spotřeba neklesla pod 20 kWh na 100 km při ustálené tachometrové rychlosti 130 km/h.
MG ZS EV je předokolkou a jiná varianta se neprodává. Je to sice škoda, ale kdyby tu byl další elektromotor a vůz měl pohon všech kol, zcela jistě by se jeho cena nedostala pod milion Kč. Cena je nakonec odrazem i horšího jízdního komfortu. Ne, že by snad podvozek testované verze neuměl filtrovat různé typy nerovností, to on umí, ale tady jde spíše o větší hlučnost na dálnici. Posádka nebude ochuzena ani o bubnování kamínků v podbězích a v případě ostřejší sportovnější jízdy je potřeba počítat s vyššími náklony karoserie. S volbou verze Excite o výkonu 156 koní je možné vůz nabíjet na DC stanici výkonem až 92 kW. To sice není moc, ale je to stále lepší než u verze Emotion s výkonem 177 koní. Ta totiž zvládá jen 80 kW, a to ještě jen na krátkou dobu. Ve finále se tak vyplatí nabíjet přes noc na AC nabíječce, kde lze využívat výkon až 11 kW.
Hodně mile pak překvapí funkce V2L. To znamená, že z auta můžete naopak pohánět elektrospotřebiče. To se u tak levných elektromobilů příliš nevidí a MG za to palec nahoru. Ve výsledku je ale cena těsně pod milionem korun odrazem mnoha kompromisů, na které se musí potenciální zájemce připravit. Nedostanete například přední kufr, nabíjení i na DC nabíječce potrvá z 10 na 80 % kapacity baterie déle jak 35 minut a ve výbavě můžete zapomenout na nějaké extra luxusní prvky. Na druhou stranu, tento elektromobil poslouží jako skvělý přepravník pro mladé páry či důchodce, co zkrátka nehledají nic extrémně drahého a náročného na řízení. Ve své podstatě má ZS EV smysl, jen je potřeba myslet na jeho případné nedostatky.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz