Když jsem se v květnu 2019 vydal předchozí generací eVita z Prahy do Brna a zpět s dojezdovou vzdáleností 150 kilometrů podle cyklu WLTP a absencí rychlého nabíjení, stanovil jsem možná během onoho víkendu neoficiální rekord v počtu ujetých kilometrů eVitem v průběhu dvou dní. Vlivem nízkého dojezdu a pomalého nabíjení jsem na zpáteční cestě ve voze částečně i nocoval, přesto byly (na tehdejší poměry) mé dojmy z eVita převážně kladné. Logicky jsem se tak těšil na možnost vyzkoušet nástupce s podstatně delším dojezdem i podporou rychlého nabíjení. Tady jsou mé dojmy.
Technické parametry Mercedes-Benz eVito Tourer (2020)
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 5 140 × 1 928 × 1 912 mm, 3 500 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 362 Nm |
Baterie | 100 kWh (90 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 110 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 26,2 kWh / 100 km |
Cena od | 1 900 000 Kč |
Lepší ve všech směrech
Testovaná verze rovněž nebyla, na rozdíl od prvního eVita, se kterým jsem měl tu čest, skříňovou dodávkou, avšak disponovala druhou a třetí řadou sedadel (ve výbavě označováno jako komfortní trojsedadlo), což vůz staví do například role shuttle vanu z letiště do centra a podobně. Dokonce jsem se odvážil i jedno sedadlo na kraji řady vysadit, nasazení sedadla zpět tak, aby správně zapadlo, byl však opravdový oříšek. Praktická je však možnost posunu či přítomnost loketních opěrek.
Z perspektivy řidiče lze ocenit komfortní sedadlo, méně pak již zastaralý infotainment s velmi pomalými reakcemi či některé vcelku nepraktické úložné prostory (například ten mezi displejem infotainmentu a volantem), ze kterých při prudším zabrzdění vyletí všechen obsah ven, nebo se do nich nevměstná ani větší smartphone. Někoho však může potěšit plně analogové ovládání klimatizace či klasické „budíky“ s černobílým displejem mezi nimi. Právě zpracování interiéru a potažmo i infotainmentu je pravděpodobně hlavním odlišovacím prvkem od modelu EQV, který je v tomto ohledu modernější a luxusnější, kapacitu baterie i výkon (150 kW) však nabídne stejný.
Z Prahy do Brna a zpět s přehledem
Testované eVito Tourer osazené 90kWh baterií (využitelnou kapacitou) jsem zkrátka musel vzít na trasu, kterou jsem absolvoval s původním eVitem, tedy do Brna a zpět, a dokonce ještě asi o 70 kilometrů dál do Hodonína s průměrnou spotřebou 27,6 kWh/100 km po cestě tam a 27,2 kWh na 100 km po cestě zpět (tj. Hodonín–Praha). Na dálnici mě přitom v obou případech zastihla kolona a kvůli havárii dokonce i vcelku dlouhá objížďka, jinak by byla spotřeba rozhodně vyšší. Cesta však přinejmenším dobře ilustruje spotřebu během (pří)městské dopravy a občasné návštěvy dálnice, kdy se budete pohybovat právě okolo 27 kWh/100 km. S velkou baterií ukrytou v podlaze to v praxi znamená velmi slušný dojezd přesahující 300 kilometrů na jedno nabití.
Šetrnější řidiči, které baví si hrát s testováním maximálního možného dojezdu, jistě ocení také pádla pod volantem, pomocí nichž lze regulovat úroveň rekuperace, čímž lze ve vhodném terénu nějakou tu energii získat zpět. Co se týče nabíjení, při 29 % kapacity baterie jsem dosáhl na stanici PRE maximálního výkonu 108,8 kW, který sice postupně klesá (v 55 % nabití baterie jsem naměřil výkon 74,4 kW), stále však zajistí relativně svižné nabití. Na hyperchargeru jsem takto doplnil za necelých 37 minut 43 kWh. Během nabíjení jsem ocenil také prakticky umístěný konektor na levé straně pod světlometem. Při jízdě v noci neosvětlenou okresní cestou jsem pak velmi ocenil Asistent dálkových světel PLUS za příplatek 5 305 Kč, který fungoval precizně. Auta jedoucí z protisměru (nebo přede mnou) světla udržovala v černém (neosvětleném) čtverci, přičemž zbytek cesty byl nádherně osvětlený.
Zhodnocení
Zatímco první eVito bych doporučil kvůli omezenému dojezdu a pomalému nabíjení pouze pro (pří)městský provoz, eVito Tourer si zdatně poradí i s dlouhými dálničními přejezdy a díky rychlému nabíjení není problém za pár desítek minut načerpat energii na ujetí několika dalších stovek kilometrů. Vzhledem ke stejnému výkonu i velikosti baterie tak bude o výběru rozhodovat především zpracování interiéru, kde vítězí jednoznačně EQV, ani v eVitu jsem se však necítil jako řidič špatně a v podstatě mi až na svižnější a modernější infotainment nic nescházelo.
Foto: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz