Pokud někdo z vás měl tu čest užívat si jízdu ve vozech značky Lexus, pak jistě víte, že hlavně velké modely nabízejí neskutečně komfortní podvozky a klid v kabině. Druhý největší model z nabídky, který nese označení RX, by se dal označit za pojízdnou oázu klidu. A jelikož Lexus chce být za každou cenu nejlepší, loni ukázal omlazené provedení. To přináší ještě více komfortu a vylepšený vzhled. Na první dobrou poznáte omlazený Lexus RX podle odlišných předních mlhovek. Zatímco verze před faceliftem měla kulaté mlhovky v půlce předního nárazníku, verze po faceliftu má vždy „druhé oči“ v jeho spodní části.
Technické parametry Lexus RX 450h L
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 000 × 1 895 × 1 700 mm, 2 215 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 230 (193 + 37) kW, 313 (262 + 68) koní, točivý moment: 474 Nm |
Baterie | 2 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 8,1 l / 100 km |
Cena od | 2 030 000 Kč |
Nově nabízejí výhradně LED technologii a v rámci nich jsou přítomná i světla pro odbočování. Musíme uznat, že nové umístění mlhových světel mnohem více prospívá celkovému osvitu silnice a konečně zde nejsou tato světla jen pro parádu. Součástí faceliftu jsou taktéž nové hlavní světlomety. Ty dostaly ostřejší tvar a hlavně vyladěnou technologií Blade Scan, kterou prý Lexus vyvíjel 13 let. Celkově to RX nyní opravdu sluší a je celkem překvapením, že Lexus nepřišel rovnou s novou generací vozu. Ta současná se totiž vyrábí již šestým rokem, což není zrovna málo. Jenže stejně jako v případě nedávno testovaného modelu NX 300h, i zde platí výjimka. Japonský prémiový výrobce stvořil něco, co vypadá i po tolika letech nádherně a zákazníci tento produkt stále kupují.
Lexus RX 450h je oblíbený nejen pro futuristický vzhled, ale i díky naprosto fantasticky zpracovanému interiéru a pohonnému ústrojí. Stačí se tak posadit za celkem moderní celokožený volant a zavřít za sebou mohutné dveře. V ten okamžik i ten největší nepřítel japonských značek pochopí, o čem je tady řeč. V kabině RX totiž panuje naprosto odlišný svět, který by se dal shrnout dvěma slovy – ticho a pohoda. Rozměrné celokožené křeslo řidiče a spolujezdce nabízí široký rozsah nastavení, elektrické vyhřívání, odvětrávání a tři paměťové polohy. Dokonce i podpěra stehen je zde plně elektricky nastavitelná a posádka jen musí najít příslušný knoflík na boku sedačky. Přidejte si prémiové materiály, analogově-digitální řešení palubních ukazatelů, elektricky nastavitelný sloupek řízení a rázem si uvědomíte, že toto umí nabídnout jen málokterá konkurence z řad prémiových výrobců.
Samozřejmě i tady se najdou nedostatky, tím hlavním je centrální displej s uhlopříčkou 10,3". Je sice i plně dotykový, ovšem natahovat se k němu bude asi jen málokdo. K jeho ovládání tak bude většina majitelů vozu používat nově upravenou dotykovou plošku, která již postrádá joystick. Toto řešení je mnohem intuitivnější a s dotykovou ploškou, které nechybí haptická odezva, se každý naučí pracovat během pár minut. Vůz nově podporuje Apple CarPlay a Android Auto, palubní systém vozu nabídne kromě postarší grafiky velmi precizní rychlost. Prakticky ho nejde nachytat na švestkách a jediné velké negativum vidíme v navigaci. Mapové podklady vypadají opravdu zastarale a také pohyb v navigačním menu může některé řidiče přivést k šílenství. Jinak se ale na RX chyby hledají vážně těžko.
Po prostorové stránce vůz s přehledem spolkne pětici dospělých cestujících, přičemž druhá řada sedadel má elektrické polohování opěradel skrze tlačítka na bočnicích sedáků. Pro větší soukromí nechyběly ani manuálně ovládané roletky s přesným výřezem vůči bočnímu oknu, což je další důkaz o preciznosti Lexusu. K naprosté dokonalosti chyběly snad jen dvě větší obrazovky zábavního systému, který se ale pro RX již nějakou dobu nenabízí. Pokud by snad nějaký majitel tohoto vozu měl dost naprosté pohody a ticha na palubě, může využít příplatkové audio od Mark & Levinson. To nabízí 15 reproduktorů, 12kanálový zesilovač třídy D a celkový výkon 835 W. Stačí pak využít port pro USB nebo otvor pro CD a rázem se Lexus RX umí proměnit v koncertní sál.
A jelikož je RX nabízen na evropském trhu jen s jednou hybridní motorizací, stálo by za to si připomenout, o co se vlastně jedná. Když vynecháme zkratku 450h, pak se v útrobách vozu skrývá 3,5litrový vidlicový zážehový šestiválec, který pracuje v Atkinsonově cyklu. Nečekejte tak žádná turba nebo snad kompresor. Toto je poctivá velkoobjemová atmosféra, a to doslova. V zadní části vozu pod sedačkami jsou ukryty NiHM baterie s kapacitou 2 kWh, což při plném nabití postačuje k čistě elektrickému dojezdu okolo 5 km. Silně však záleží na stylu jízdy, zvoleném jízdním režimu (k dispozici jsou Eco, Normal, Custom, Sport a Sport +) a také okolním počasí. Lexus RX je totiž nacpaný elektronikou a energie z plně nabitých baterií se často během pár chvil vypařila.
Ono se vlastně nejde ani moc divit. Kombinovaný výkon pohonné soustavy totiž činí 313 koní a 335 Nm točivého momentu. Stačí se pak nechat trošku unést a možná budete stejně jako my překvapeni, za jak malou chvíli dokáže přes dvě tuny těžké SUV upalovat nejvyšší maximální rychlostí 200 km/h. V rámci faceliftu se navíc zapracovalo na tlumících hmotách a také odpružení, takže jízda je s omlazeným RX 450h nyní ještě mnohem tišší a hladší. V kabině je i okolo rychlosti 140 km/h takřka naprosté ticho a až nad hranicí 160 km/h už všichni cestující poznají, že se nejedná o pomalou vyhlídkovou jízdu.
Jeho světla jsou konečně chytrá
V rámci nové techniky pak Lexus dopřál vyšším výbavám RX zcela nový typ světlometů. Nesou označení Blade Scan a hlavní fígl je v zrcadélku, které ve světlometu rotuje rychlostí 6 000 ot./min. Na něj pak svítí výkonná LED, přičemž celý systém pak upravuje tok světla v závislosti na okolním provozu a světelných podmínkách. A jak to funguje v praxi? Když vynecháme situaci, že se nám jednou za naprosto jasného dne sama od sebe v automatickém režimu rozsvítila dálková světla, tak nový typ světlometů svou práci vykonává poměrně slušně. Vůz často v dálkovém režimu světel dokonale ukryl před námi jedoucí auto a také stínování protijedoucích vozidel probíhalo na jedničku. Snad jen dosvit nám přišel poněkud nedostatečný, ovšem za to nejspíše mohla malá rychlost vozu na okresní silnici. Noční dálniční provoz se nám vyzkoušet nepodařilo, a tak je dost možné, že tam by situace byla odlišná. Pokud bychom měli shrnout své dojmy z testu omlazeného Lexusu RX 450h, nedá se napsat nic jiného než to, že toto prémiové SUV chceme v garáži.
Průměrná spotřeba se i přes naprosto klidnou jízdu nedokáže dostat pod 8 litrů na 100 km, my jsme celý testovací týden zakončili na hodnotě 9,7 litru. Jenže zde platí trošku jiná pravidla než v případě konkurence. Lexus postavil poctivé velké auto, které kombinuje dnes jíž nevídanou techniku. Navíc takovou porci klidu a pohody vám dnes nabídne máloco. Nelze se pak divit, že cenově se Lexus nijak nepodbízí, a to je v nabídce ještě o maličko větší a dražší provedení RX L. Celkově je ale RX povedené auto a až přijde jeho další generace, jsme si jisti, že té už půjde vyčíst jen opravdové minimum.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
A to, ze se na nu da ujet az pet kilometrů je jako takový vedlejsi plus