Lexus LBX 2WD Emotion Tech (2024)
test

Lexus LBX 2WD Emotion Tech (2024)

Do města jako dělaný

Luxusnější a kvalitnější dvojče Toyoty Yaris Cross dorazilo do redakce na test. K dispozici jsme měli provedení s předním pohonem a motorem o výkonu 136 koní. Hybridní technika se ukázala velkým přínosem. Nicméně model LBX se ani tak nevyhnul několika malým přešlapům.

Lexus LBX je aktuálně nejmenším vozem této prémiové značky. O maličko větší je model UX, který jsme již taktéž otestovali. Japonská novinka přináší specifický design, který je určen hlavně pro evropský trh. Auto tak vypadá trošku zavalitě, a to navzdory jeho malým rozměrům. Zamrzí, že na evropském trhu je k dostání jediná motorizace. V nabídce chybí poladěné a mnohem lépe vypadající provedení Morizo RR. To je zběsilým čertem na čtyřech kolech a nabízí naprosto jinou dynamiku a jízdní zážitek než testované LBX. Jeho největší předností je nízká cena, která startuje pod hranicí 700 tisíc Kč. Na druhou stranu, kdo si potrpí na velký luxus a maximální výbavu, pro toho má Lexus připravenou výbavu Cool Advanced, jež vychází na 1,2 milionu Kč v případě verze E-Four.

Technické parametry Lexus LBX FWD Hybrid

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 190 × 1 825 × 1 550 mm, 1 755 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 185 Nm
Nádrž36 l
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od770 000 Kč

Testované provedení ve výbavě Emotion Tech je zlatým středem nabídky, protože jeho cena olizuje hranici jednoho milionu korun. Za ně zákazník získá poměrně slušně vybavené městské auto, které posádku dokáže hýčkat vyhřívanými koženými sedadly, pohodovější dálniční jízdu zajistí adaptivní tempomat, nechybí ani bi-LED hlavní světlomety nebo celkem solidní ozvučení. Ačkoliv pak LBX vychází ze sesterské Toyoty Yaris Cross, v kabině to nemáte šanci poznat. Lexus instaloval úplně jiné materiály, zlepšil slícování a taktéž odhlučnění kabiny je na vyšší úrovni. Společně s tím lze mít palubní desku potaženou látkou, kůží či semišem. Pochválit musím také multimédia. Jedná se o plnohodnotný systém, jaký najdeme například ve větším (a již otestovaném) modelu NX.

Obrazovka disponuje úhlopříčkou 9,8" a reaguje na povely velmi přesně a rychle. Vlivem stále přísnějších bezpečnostních nařízení ze strany EU se hodí „rychlá volba“, která uvede řidiče do nabídky všech bezpečnostních systémů. Díky tomu lze jedním stiskem deaktivovat systém pro hlídání jízdního pruhu, popřípadě systém sledující aktuální rychlostní limity. I když je Lexus LBX prezentován jako malé městské auto pro rodinu, pohodlně se posadí spíše jen řidič se spolujezdcem. Ti mohou mít klidně 188 cm a stále budou mít dostatek místa pro hlavu a nohy. Jenže o dost horší to je vzadu, kde prakticky nemá šanci sedět nikdo jiný než děti předškolního věku. Dospělá osoba se tam zkrátka neposadí, za což může hlavně absence centimetrů v oblasti kolen.

O skromnosti v oblasti prostoru hovoří taktéž zavazadelník o objemu 402 litrů. To stačí na větší rodinný nákup nebo převoz jedné extra velké krabice, ve které bude například složený rodinný stolek. Vyčítat to ale modelu LBX nelze. Nabídka Lexusu je totiž tak bohatá, že si v ní vybere úplně každý. Jediným možným pohonem pro tento vůz je benzinový tříválec s objemem 1,5 litru a výkonem 100 kW. V překladu 136 koní je porcí, která postačuje hlavně pro pohyb ve městě. A zatímco pro ještě úspornější jízdu lze skrze tlačítko vedle voliče automatické převodovky aktivovat jízdní režim Eco, sportovní mód budete hledat marně. Spalovací motor disponuje přidaným vyvažovacím hřídelem pro utlumení dunivých zvuků v kabině. Nová je taktéž bipolární NiMH baterie s kapacitou 1,0 kWh, nízkým elektrickým odporem a vysokým výkonem pro okamžitou odezvu elektromotoru.

Díky tomu se mi povedlo po celý týden jezdit za hodnoty do 5 litrů na 100 km. Stačí mít lehčí nohu na plynovém pedálu, využívat místo dálnic okresní silnice a z LBX je vcelku úsporné autíčko plné luxusní výbavy. A proč byste s Lexusem LBX neměli tak často navštěvovat dálnice? Odpovědí je spotřeba, která zde dokáže v tempu okolo 140 km/h dosahovat hodnot okolo 7 litrů na 100 km. Společně s palivovou nádrží o objemu 36 litrů tak logicky moc daleko nedojedete. V tomto ohledu je LBX špatnou volbou hlavně pro ty, kteří se po dálnici pohybují dennodenně. Kladně hodnotím odhlučnění kabiny, které je na vysoké úrovni, u výbavy Relax Premium (cena 1 050 000 Kč) zákazník dostane navíc automaticky systém ANC. Ten se stará o dodatečné potlačení hluku a další porci klidu na palubě.

Z dalších technických údajů je dobré zmínit zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 9,2 s. Zajímavostí ale je, že tento údaj platí i pro provedení s pohonem všech čtyř kol. Ta samá rovnice je pak uplatněna také po stránce nejvyšší maximální rychlosti, kdy LBX dokáže bez ohledu na typ poháněné nápravy upalovat až 170 km/h. Ačkoliv se pak bavíme o prémiovém malém crossoveru, do jeho výbavy nelze přidat podvozek s proměnnou regulací tuhosti. Lexus vše vsadil na jednu kartu a instaloval pro LBX tužší pružiny a tlumiče. Zatímco tak na hladké nové silnici drží vůz jak přibitý a málokdy se zhoupne, na rozbité okresce má podvozek možná až moc práce. Zejména ve městě byla znát takřka každá nerovnost, což neprospívá celkovému pohodlí na palubě.

Důvodem možná byla i 18" kola, která jsou současně maximem, jaký lze na vůz dostat. Základnější 17" disky budou vhodnější, byť s nimi nebude vůz vypadat tak dobře. Kdo tedy hledá prémiové malé vozidlo do města a není pro něj problém odčerpat ze svých financí částku okolo milionu korun za dobře vybavený exemplář, pro něho bude Lexus LBX naprosto ideální volbou. Do karet mu hraje i vysoká spolehlivost pohonného ústrojí a fakt, že provozní náklady nebudou šplhat do astronomických výšin. Mezi nevýhody patří omezená nabídka motorizací, horší výkon LED světlometů a podvozek bez možnosti nastavení tuhosti.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

lexus-lbx-
Klady
  • roztomilý vzhled
  • vpředu dostatek místa i pro vyšší cestující
  • přítomnost fyzických tlačítek v kabině
  • nízká spotřeba ve městě
Zápory
  • horší výkon LED světlometů
  • dostupný pouze v jedné motorizaci
  • tužší podvozek
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze