Společnost TORP vznikla v roce 2016 v chorvatském přístavním městě Rijeka a její zakladatelé si dobře uvědomovali, jaký potenciál se ukrývá, v té době, v nově vznikajícím fenoménu elektrických motocyklů. Pochopili, že továrny produkující elektrické motocykly nemají prostředky a kapacitu na vývoj složitých softwarových systémů, které by umožňovaly využívat skrytý potenciál jejich strojů, ale namísto toho nastavily hodnoty na funkční parametry. TORP Motors se proto zaměřila na vývoj inovativních řídicích jednotek a systémů, které nejenže zvyšují výkon a efektivitu elektrických motocyklů, ale také umožňují uživatelům přizpůsobit a optimalizovat jízdní zážitky. Díky těmto pokročilým technologiím a neustálému vývoji se TORP rychle stal lídrem v oblasti softwarových řešení pro elektrické motocykly, což posílilo jeho pozici na trhu a přilákalo pozornost nejen motoristických nadšenců, ale i technologických inovátorů. V současné době má TORP v nabídce nejen kontrolery, ale také motory a chytré displeje, do budoucna pak chce začít i s produkcí vlastních baterií.
TORP TC1000 - Kontrolér elektrické motorky – Nový mozek pro vaši motorku
První krok
Tolik tedy stručně ke společnosti, nyní se budeme věnovat kontroleru TC 1000, jeho funkcím a jak dokáže změnit motocykl Sur-Ron Light Bee k nepoznání. Montáž zabere maximálně do hodiny a podrobněji se jí budu věnovat v jiném článku, každopádně po instalaci si stačí stáhnout aplikaci Torp Controller, tam si otevřete na spodní liště ikonku s písmenem „i“, kliknete na „SCAN BLUETOOTH“, tam se vám objeví váš kontroler, ten potvrdíte a jste propojeni. Poté ale nastává ta nejdůležitější část – kalibrace. Zabere necelé tři minuty, provádí se ve třech krocích a je nutné si motorku podložit a uvolnit zadní kolo, aby se mohlo volně protáčet. Při kalibraci nejprve zvolíte, jaký máte motor, v tomto případě to byl tedy sériový motor Light Bee. Pak započne samotná kalibrace. Každým krokem jste podrobně provázeni a aplikace často vysvětluje, proč a jak by se měla jednotlivá funkce chovat.
V prvním kroku je nutné se prokázat „Bluetooth passem“, který naleznete na boku fyzického kontroleru, jedná se o pětimístný číselný kód. Jakmile jej zadáte, spustí se kalibrace motoru, při které je tedy nutné mít motocykl podložený, ať se může zadní kolo volně protáčet. Po necelé minutě protáčení by měl být motor zkalibrovaný a přejde se k dalšímu kroku, kterým je kalibrace plynu. Pro kalibraci plynu po vás chce kontroler, ať pomalu otočíte plynem na maximum a poté ho pustíte. Při tomto kroku se neprotáčí zadní kolo, nemusíte mít obavu. Třetím krokem je pouze potvrzení, zda se zadní kolo otáčí správným směrem, pokud tomu tak není, kliknete pouze na „change direction“. Ve chvíli kdy se kolo otáčí správným směrem, kliknete na „FINISH AND SAVE“ a máte hotovo, zábava může začít.
První obrazovka
Teď si projdeme aplikaci obrazovku po obrazovce a budeme si vysvětlovat, co zobrazuje, co se na ní dá nastavit, k čemu je to dobré, k čemu to naopak třeba není dobré a tak podobně. Začneme tedy na hlavní obrazovce, tedy první ikonkou na dolní liště zleva, která vyobrazuje rychloměr. Na této obrazovce najdeme obecné a nejdůležitější informace. Konkrétně, jaký máte zvolený jízdní mód, zbývající kapacitu baterie, teplotu motoru, rychlost a otáčky motoru, případné chybové hlášky, jaký výkon produkuje motor, kolik proudu se pouští do motoru, napětí baterie, ujetou vzdálenost, úroveň rekuperace, průměrnou spotřebu a venkovní teplotu.
Druhá obrazovka
Druhá obrazovka s ikonkou vyobrazující hory s vlaječkou na vrcholku zobrazuje maximální, aktuální a minimální hodnoty veličin. Najdete tady údaje o napětí baterie, napětí na jednotlivých článcích, proudu motoru, proudu baterie, proudu BMS, výkonu, výkonu BMS, rychlosti, otáčkách, teplotě motoru, teplotě kontroleru, teplotě baterie a spotřebě. Data si můžete v případě potřeby kdykoliv restartovat.
Třetí obrazovka
Třetí obrazovka s ikonkou baterky poskytuje veškeré informace o baterii. Máte zde graf znázorňují napětí na jednotlivých článcích, maximální a minimální napětí článků, kde je nutné, ať máte rozdíly mezi hodnotami co nejmenší, tím se značí, že je vaše baterie zdravá. Jsou tu také informace o zbývající kapacitě, napětí, proudu, teplotě, teplotě tranzistoru, teplotě BMS a kvalitě signálu a dat z BMS. V nabídce „Battery info“ pak získáte kompletní data o baterii, tato nabídka má bezmála sto řádků informací, veličin a hodnot. Dále si můžete rozkliknout nabídku „Battery error history“, kde je řádků s informacemi mnohem více a když si rozkliknete „Battery charging history“, dozvíte se o historii každého nabíjení, kdy to bylo, kde, při jakých kapacitách, při jakých teplotách a mnoho a mnoho dalšího. Je neuvěřitelné, jak komplexní a obsáhla data jste schopni se o vaší motorce dozvědět, a to teprve přijde to hlavní.
Čtvrtá obrazovka
Čtvrtá obrazovka je pravděpodobně ta nejpodstatnější. Má ikonku ozubeného kolečka, jak to u nastavení bývá, a můžete nastavovat a škálovat jednotlivé parametry v jednotkách, desetinách a naprosto dopodrobna. V horní části si vybíráte, jaký konkrétní mód chcete nastavovat, pod tím máte zobrazenou hodnotu odhadovaného výkonu, který dostanete z konkrétního nastavení následujících hodnot:
- Proud motoru – ovlivňuje točivý moment motoru a nejvíce se projeví při nižších rychlostech
- Proud baterie – ovlivňuje maximální výkon a točivý moment ve vyšších a středních rychlostech
- Otáčky motoru a maximální rychlost – nastavíte maximální rychlostní limit a když zvolíte „∞“, vypnete rychlostí a otáčkové omezení
- Oslabení pole – snižování magnetického pole motoru, aby bylo dosaženo vyšších otáček při nižším výkonu. Tímto nastavením získáte vyšší rychlost, má to své výhody, ale také nevýhody. Výhody jsou vyšší rychlost a vyšší točivý moment při vysoké rychlosti, ale nevýhodou je značně snížený dojezd a přehřívání motoru, proto se doporučuje u Light Bee nepřekračovat 50 A. Při překročení červených hodnot v nastavení může dojít k nenávratnému poškození a selhání motoru, takže nastavovat opatrně
- Typ baterie – zde vybíráte, zda máte původní/dokupovanou baterii. V případě, že máte dokupovanou, z nabídky vyberete, jaké má napětí a jakou má kapacitu
- Maximální a minimální napětí baterie – ovlivňuje míru vybití a rekuperace, doporučuje se ponechat na přednastavených hodnotách podle typu baterie. V případě, že budete chtít hodnoty měnit, pozorně si přečtěte manuál, který je ke stažení na stránkách torpmotors.com
- Nejvyšší povolená teplota motoru – nastavíte horní teplotní hranici, při které se motor odpojí, aby nedošlo k jeho nenávratnému poškození. Čím blíže se této hodnotě přiblížíte, tím víc vám bude kontroler snižovat výkon, aby nedošlo k dosažení mezní hodnoty
Pod tímto nastavením máte možnost nastavení periferií a hodnot rekuperace u jednotlivých módů a můžete si zde škálovat a upravovat následující hodnoty:
- Síla rekuperace po uvolnění plynu
- Síla rekuperace při stisknutí brzdové páčky
- Síla rekuperace na rekuperační páčce (toto nastavení je dostupné, když máte na vaší motorce plyn, nebo rekuperaci na páčce na palci, jako má například Talarie Sting Pro)
- Nastavení síly točivého momentu na zpátečku
- Maximální rychlost na zpátečku
- Senzor stojánku – při vypnutí senzoru stojánku zůstává motorka v pohotovostním režimu a reaguje na plyn i s vytaženým stojánkem
- Senzor pádu – při vypnutí senzoru pádu zůstává motorka v pohotovostním režimu a neodpojí plyn ani při zaznamenání pádu
- Funkce tlačítka „MODE“ – zde si můžete vybrat, jestli si budete konkrétní mód vybírat v aplikaci, přes tlačítko, nebo přes TORP displej, který je také možné si k motorce dokoupit
- Funkce zpátečky – podobně jako u módu si zvolíte, jestli zpátečku aktivujete přes displej, aplikaci, nebo tlačítko
Další podrobnější nastavení se týká nastavení plynu. Zde si můžete nastavovat a škálovat:
- Odezvu na plyn – volíte úroveň mezi hladkou a agresivní
- Křivka plynu – přesunutím doprava volíte degresivní typ chování plynu, posunutím doleva volíte exponenciální chování plynu. Pro podrobnější vysvětlení opět doporučuji nahlédnout do manuálu, případně si různé nastavení vyzkoušet v praxi
- Mrtvá zóna plynu – rozsah plynu, který bude regulátor ignorovat
- Reakce brzdové páčky – možnost úpravy reakce na brzdovou páčku pro hladší nástup rekuperačního účinku
- Nastavení kalibrace plynu – provádí se i v rámci počáteční kalibrace
- Restartování do výchozího nastavení
A poslední podrobnější nastavení, které je možné provádět na čtvrté obrazovce, je „Additional settings“ neboli další nastavení. Toto nastavení mi přijde v určitém směru zavádějící, protože se duplikuje s některými předchozími nastaveními. Je možné zde nastavit:
- Proud rekuperace motoru – nastavení maximálního proudu tekoucího zpět do baterie během rekuperace
- Čas uvolnění plynu – doba od uvolnění plynu do poklesu hodnoty na 0
- Stock mode – nastavení výkonu a otáček ve výchozím módu. Toto nastavení se mi právě jeví jako duplicitní, ale je možné, že jsem jen správně nepochopil, jak to funguje, protože se s ním pojí velké množství dodatečných informací
- Aktivace Stock módu – souvisí s předchozím bodem, a proto nerozumím
- Upřednostnění brzdové páčky – zde si můžete vypnout/zapnout prioritu brzdové páčky. Při zapnutí se odpojí motor při stlačení brzdové páčky, proto není možné například gumovat na místě
Pátá obrazovka
A konečně na páté obrazovce, která má ikonku písmene „i“ v kroužku, se dozvíte obecné informace o aplikaci, verzi aplikace a podobné informace, ale dále jsou zde i další nastavení jako:
- Přepínání mezi mílemi a kilometry za hodinu
- Teplota ve stupních Celsia, nebo Fahrenheita
- Nastavujete si zde také zabezpečení dat z aplikace pomocí „Bluetooth Pass“ kódu
- Můžete zvolit průměr zadního kola, velikosti rozety a počet zubů na rozetě
- Skenování dostupných Bluetooth zařízení v dosahu, když se chcete přepojit na jiný kontroler
- Historie chybových hlášek
- Aktualizace softwaru
- Záznam jízd, který je propojený s mapami a zahrne vás daty o každém centimetru jízdy, jen je potřeba mít při jízdě zapnutou aplikaci, samotný kontroler data nesbírá a nepropisuje je pak do aplikace
- Stopky, které měří časy po deseti kilometrech za hodinu, až do 100 kilometrů za hodinu
- Diagnostická data
- Kalibrace
- Restartování do továrního nastavení
- Jako poslední můžete rozkliknout menu pro další pokročilá nastavení proudů, oslabení pole, snímačů teplot a snímač plynu, a to už vás opět odkážu do uživatelské příručky, kde máte vysvětlení
Za zapůjčení motorky Sur-Ron Light Bee a kontroleru TORP TC1000 děkujeme společnosti Unicooltech, kde si tyto produkty můžete pořídit. Unicooltech dále nabízí autorizovaný servis s podporou přímo z továrny, možnost prémiového doručení s náležitým odborným školením daného produktu, servis výjezdovým vozidlem a možnost předváděcích jízd všech modelů. |
Jak vidíte, TORP kontroler je skutečně až neuvěřitelně sofistikované a komplexní zařízení, které má ale všechno pěkně a intuitivně dostupné v aplikaci. Je možné si s tímto zařízením udělat z motorky nekonečně mnoho dalších, protože se pokaždé bude lišit její charakteristika. Sami vidíte, že u sériového Light Bee se podařilo zlepšit zrychlení z 0 na 50 km/h o více než vteřinu a půl a maximální rychlost se navýšila o více než 10 km/h. Přijde mi škoda, že se nevyrábí podobné vychytávky i pro elektrické automobily. Asi vám nepřijde zvláštní, že taková věcička musí stát i nějaké peníze. TORP TC 1000 je u nás v republice dostupný za necelých 35 000 Kč a já vám, sám za sebe, musím pouze doporučit, ať tuto investici realizujete, protože to, jak moc jiný stroj poté získáte, za to opravdu stojí. Jezdím s kontrolerem TORP TC1000 už pár měsíců na svém Ultra Bee a byla to ta nejlepší investice.
Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz