S častou pravidelností pro vás testujeme nabíjení elektromobilů i jejich spotřebu v různých podmínkách a nechybí ani test reálného dálničního dojezdu. Dalším elektromobilem, který jsme testu podrobili, je Škoda Enyaq Coupe RS iV, která sdílí platformu MEB se sesterskými modely Volkswagen ID.4 a Audi Q4 e-tron. Testované provedení je navíc naprostým vrcholem nabídky po stránce výkonu i kapacity baterie. V řeči čísel se jedná o verzi s výkonem 299 koní, točivým momentem 460 Nm a vyšší dojezd zaručuje baterie s kapacitou 82 kWh, z nichž je k dispozici 77 kWh. Vůz přijel do testu obutý na letních pneumatikách Bridgestone Turanza Eco a velikost kol činila 21", což je nejvíce, co lze pro Enyqa Coupe RS iV pořídit.
Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) RS iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,1 kWh / 100 km |
Cena od | 1 704 900 Kč |
Největší kola z nabídky jsou však zároveň nejhorší možná konfigurace pro co nejdelší dojezd. Pro dálkové cestování je kvůli nižší spotřebě vhodnější zvolit menší kola, která by mohla přinést navýšení dojezdu o přibližně 10 %. Pro test jsme zvolili naši tradiční trasu z pražského Zličína, konkrétně nabíjecí stanice PRE u Metropole Zličín, na Rozvadov, kde jsme se na exitu 144 Kateřina u odpočívadla s čerpací stanicí MOL a restaurací McDonalds otočili a zamířili zpět na výchozí bod. Trasa dlouhá 290 kilometrů vedla celou dobu po dálnici D5 s minimem zpomalení, dálniční dojezd se tak dal otestovat velmi dobře.
Počasí nejsportovnějšímu vozu Škoda Auto historie celkem přálo. Bylo slunečno a sucho, teplota ale dosahovala 29 °C a silnější protivítr na úseku Nýřany–Rozvadov zvyšoval celkovou spotřebu. Dodržovali jsme standardní podmínky testu jako u jiných aut. Klimatizaci jsme měli nastavenou na 21,5 °C v automatickém režimu a udržovali jsme maximální povolenou rychlost s aktivním adaptivním tempomatem. Zjistili jsme, že tachometrovým 130 km/h odpovídá rychlost dle GPS měření 128 km/h. Na otočku u Rozvadova jsme dorazili se spotřebou 23,1 kWh/100 km a vozu zbývalo 55 % kapacity baterie, což znamenalo dojezd 185 km. Zpět do Prahy, což je samozřejmě z kopce, jsme pak dojeli s výrazně lepší spotřebou, a to 21,3 kWh/100 km.
Průměrná spotřeba za celý test a 290 kilometrů se pak ustálila na 22,2 kWh/100 km s tím, že průměrná rychlost činila 113 km/h, což odpovídá běžnému dálničnímu tempu s několika zpomaleními. Auto po dojetí ukazovalo ještě 46 kilometrů (dálničního) dojezdu a v cíli mělo ještě 14 % baterie. Lze tak říci, že reálný dálniční dojezd Enyaqu Coupe RS iV je v nejhorší možné konfiguraci okolo 330 kilometrů. Musíte ale stále dodržovat silniční předpisy a zapomenout na využití plné dynamiky vozu, která dovoluje jet až 180 km/h.
Jak jsme zjistili, inovovaný palubní systém ME3 byl navzdory nedávným vylepšením přehnaně optimistický. To se týká hlavně faktu, že nově umí dopředu říci, s kolika procenty dorazíte do cíle. Vůz tak po nabití do 100 % hlásil, že do Rozvadova dojedeme s 63 % kapacity baterie. Realita ale byla o 8 % horší.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Od nepaměti se spotřeba měří tak, že se "nádrž" naplní na 100%, po zkušební jízdě se to zopakuje a z ujeté vzdálenosti a množství doplněné energie (je-li to benzín či elektřina je lhostejné) se vypočtou potřebné údaje. Důvod je jednoduchý - totem či nabíječka obsahují certifikované měřidlo, což tedy palubní počítač rozhodně není. U EV navíc dochází ke ztrátám při nabíjení, které nelze ignorovat a je je nutno zahrnout do spotřeby a EV obvykle do údaje PC nezahrnuje veškerou spotřebu.
Přitom i na tomto webu se takto postupuje a rozdíl může být dramatický - viz test Mercedes EQV "Palubní počítač ukázal za celý test 33 kWh/100 km. Celkem Mercedes EQV odebral 110,292 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 42,1 kWh/100 km"
Každý řeší desetinky kWh a že realita může být posunuta o 10-15-20-25% mu uniká.
Dle mého bylo zadání jasné, muž s koženou brašnou nesmí projet :-) Tedy Škoda Enyaq musí dopadnou co nejlépe...