Kolik kilometrů ujede reálně Škoda Enyaq Coupe RS iV na dálnici?
test

Kolik kilometrů ujede reálně Škoda Enyaq Coupe RS iV na dálnici?

Test dálničního dojezdu
36

Vrcholem modelové řady Enyaq je sportovně laděné provedení Coupe RS iV. Vůz disponuje baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh, pohonem všech kol a aerodynamičtějšími tvary karoserie. Jak si poradil s tímto náročným testem?

S častou pravidelností pro vás testujeme nabíjení elektromobilů i jejich spotřebu v různých podmínkách a nechybí ani test reálného dálničního dojezdu. Dalším elektromobilem, který jsme testu podrobili, je Škoda Enyaq Coupe RS iV, která sdílí platformu MEB se sesterskými modely Volkswagen ID.4 a Audi Q4 e-tron. Testované provedení je navíc naprostým vrcholem nabídky po stránce výkonu i kapacity baterie. V řeči čísel se jedná o verzi s výkonem 299 koní, točivým momentem 460 Nm a vyšší dojezd zaručuje baterie s kapacitou 82 kWh, z nichž je k dispozici 77 kWh. Vůz přijel do testu obutý na letních pneumatikách Bridgestone Turanza Eco a velikost kol činila 21", což je nejvíce, co lze pro Enyqa Coupe RS iV pořídit.

Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) RS iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,1 kWh / 100 km
Cena od

Největší kola z nabídky jsou však zároveň nejhorší možná konfigurace pro co nejdelší dojezd. Pro dálkové cestování je kvůli nižší spotřebě vhodnější zvolit menší kola, která by mohla přinést navýšení dojezdu o přibližně 10 %. Pro test jsme zvolili naši tradiční trasu z pražského Zličína, konkrétně nabíjecí stanice PRE u Metropole Zličín, na Rozvadov, kde jsme se na exitu 144 Kateřina u odpočívadla s čerpací stanicí MOL a restaurací McDonalds otočili a zamířili zpět na výchozí bod. Trasa dlouhá 290 kilometrů vedla celou dobu po dálnici D5 s minimem zpomalení, dálniční dojezd se tak dal otestovat velmi dobře.

Počasí nejsportovnějšímu vozu Škoda Auto historie celkem přálo. Bylo slunečno a sucho, teplota ale dosahovala 29 °C a silnější protivítr na úseku Nýřany–Rozvadov zvyšoval celkovou spotřebu. Dodržovali jsme standardní podmínky testu jako u jiných aut. Klimatizaci jsme měli nastavenou na 21,5 °C v automatickém režimu a udržovali jsme maximální povolenou rychlost s aktivním adaptivním tempomatem. Zjistili jsme, že tachometrovým 130 km/h odpovídá rychlost dle GPS měření 128 km/h. Na otočku u Rozvadova jsme dorazili se spotřebou 23,1 kWh/100 km a vozu zbývalo 55 % kapacity baterie, což znamenalo dojezd 185 km. Zpět do Prahy, což je samozřejmě z kopce, jsme pak dojeli s výrazně lepší spotřebou, a to 21,3 kWh/100 km.

Průměrná spotřeba za celý test a 290 kilometrů se pak ustálila na 22,2 kWh/100 km s tím, že průměrná rychlost činila 113 km/h, což odpovídá běžnému dálničnímu tempu s několika zpomaleními. Auto po dojetí ukazovalo ještě 46 kilometrů (dálničního) dojezdu a v cíli mělo ještě 14 % baterie. Lze tak říci, že reálný dálniční dojezd Enyaqu Coupe RS iV je v nejhorší možné konfiguraci okolo 330 kilometrů. Musíte ale stále dodržovat silniční předpisy a zapomenout na využití plné dynamiky vozu, která dovoluje jet až 180 km/h.

Jak jsme zjistili, inovovaný palubní systém ME3 byl navzdory nedávným vylepšením přehnaně optimistický. To se týká hlavně faktu, že nově umí dopředu říci, s kolika procenty dorazíte do cíle. Vůz tak po nabití do 100 % hlásil, že do Rozvadova dojedeme s 63 % kapacity baterie. Realita ale byla o 8 % horší.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Roman Placer
Roman Placer
To je hodně pěkná dálniční spotřeba srovnatelná s mou Teslou MS 85D. Zvlášť když vezmu v úvahu ta velká kola..
Honza Homola
Honza Homola
To mi přijde jako fajn spotřeba.. Čekal jsem 25-27. S menšími koly a když to auto člověk dostane pod kůži, se může blížit 20...takze na baterku dá 3 hod jízdy po dálnici, víc bez pauzy nemá cenu jezdit.
Jiri Jelinek
Jiri Jelinek
Jako vážně se spotřeba a dojezd vyhodnocuje z čísílek na palubním počítači, která jsou plně pod kontrolou programátora firmware?
Od nepaměti se spotřeba měří tak, že se "nádrž" naplní na 100%, po zkušební jízdě se to zopakuje a z ujeté vzdálenosti a množství doplněné energie (je-li to benzín či elektřina je lhostejné) se vypočtou potřebné údaje. Důvod je jednoduchý - totem či nabíječka obsahují certifikované měřidlo, což tedy palubní počítač rozhodně není. U EV navíc dochází ke ztrátám při nabíjení, které nelze ignorovat a je je nutno zahrnout do spotřeby a EV obvykle do údaje PC nezahrnuje veškerou spotřebu.
Přitom i na tomto webu se takto postupuje a rozdíl může být dramatický - viz test Mercedes EQV "Palubní počítač ukázal za celý test 33 kWh/100 km. Celkem Mercedes EQV odebral 110,292 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 42,1 kWh/100 km"
Každý řeší desetinky kWh a že realita může být posunuta o 10-15-20-25% mu uniká.
Dle mého bylo zadání jasné, muž s koženou brašnou nesmí projet :-) Tedy Škoda Enyaq musí dopadnou co nejlépe...
Ivan Hoe
Ivan Hoe
zajímavé... když budeme uvažovat WLTP 14,1kWh/100km (metodika třetina město, třetina meziměsto, třetina dálnice), a na dálnici si to vezme průměrně 22kWh/100km, pak mi vychází že ve městě to musí jezdit za 11kWh/100km a na nejúspornějších cestách tedy po konstatních okrskách za 9kWh/100km aby to dalo průměrnou desítku a do těch čtrnácti bychom se byli schopní vejít... kdyby to byla pravda, tak je to vzhledem ke tvaru a váze vozu naprostá světová špička v úspornosti mezi BEV 👍

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze