Pravidelně pro vás testujeme nabíjení elektromobilů i jejich spotřebu v různých podmínkách, včetně testů reálného dálničního dojezdu jako dnes u sportovně laděného Mercedesu-AMG EQE 43. Vůz jsme již otestovali v rámci testu spotřeby, a tak nás zajímalo, jak moc úsporný bude na dálnici. Má baterii s využitelnou kapacitou 90,6 kWh, zvládá nabíjení výkonem až 170 kW a dle metodiky WLTP by měl ujet mezi 462 až 533 km. To jsou celkem optimistické hodnoty, proto nás zajímalo, kde je pravda. Testované provedení je s výkonem 476 koní druhým nejsilnějším v nabídce, na samotném vrcholu je verze AMG 53+ se stejnou baterií a ještě vyšším výkonem. Vůz přijel na test obutý na sportovních pneumatikách Michelin Pilot Sport EV s 21" koly.
Technické parametry Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 964 × 1 906 × 1 492 mm, 2 535 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 350 kW, 476 koní, točivý moment: 858 Nm |
Baterie | 100 kWh (90,6 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,6 kWh / 100 km, dojezd: 503 km |
Cena od | 2 847 000 Kč |
Pro test jsme zvolili naši tradiční trasu z pražského Zličína, konkrétně nabíjecí stanice PRE u Metropole Zličín, na Rozvadov, kde jsme se na exitu 144 Kateřina u odpočívadla s čerpací stanicí MOL a restaurací McDonalds otočili a zamířili zpět na výchozí bod. Trasa dlouhá 290 kilometrů vedla celou dobu po dálnici D5 s minimem zpomalení, dálniční dojezd se tak dal otestovat velmi dobře. Počasí během celého testu bylo slunečné. 33 °C vedra však způsobila, že se nedalo jet bez klimatizace, jejíž automatický režim běžel po celou dobu na čtvrtý až pátý rychlostní stupeň, aby v kabině bylo 21,5 °C. Celou jízdu jsme jeli rychlostí 135 km/h, přičemž o její hlídání se staral aktivní adaptivní tempomat. Takové tempo bylo potřeba, jelikož jak ukázalo naše měření, tachometr Mercedesu-AMG EQE 43 ukazoval o 5 km/h nižší rychlost, než jaká byla ta skutečná podle GPS.
Na otočku u Rozvadova jsme dorazili se spotřebou 25 kWh/100 km a vozu zbývalo 60 % kapacity baterie, což znamenalo dojezd 222 km. Zpět do Prahy, což je samozřejmě z kopce, jsme pak dojeli s výrazně lepší spotřebou 22,4 kWh/100 km. V ten okamžik v baterii zbylo 16% energie, což by vystačilo na dalších 57 km. Potěšující zprávou je, že na začátku testu vůz ukazoval, že do Rozvadova dojedeme s 65 % baterie, přičemž realitou bylo 60 %. Výsledný rozdíl 4 % je v normě a pro Mercedes to není žádná ostuda. Průměrná spotřeba se za celý test ustálila na 23,7 kWh/100 km s tím, že průměrná rychlost činila 118 km/h, což odpovídá běžnému dálničnímu tempu s několika zpomaleními. V rámci verze AMG 43 je možno jet až 210 km/h, ale jak jsme se sami přesvědčili, nad 140 km/h spotřeba začne narůstat do enormních výšin a celkový dojezd začne rapidně klesat.
Nezachraňuje to ani skvělá aerodynamika, takže problém bude nejspíše v pohonu všech kol. Už několikrát se ukázalo, že nejúspornější varianty nových elektrických Mercedesů jsou ty, které mají náhon pouze jedné nápravy a současně se nejedná o přemotorované bestie. Testovaná specifikace AMG 43 je proto sice vhodným dálničním nástrojem, avšak palubní systém MBUX si od hledání volných nabíjecích míst příliš neodpočine. S tímto vozem je prostě potřeba mít nabíječky na dosah. Ačkoliv byly k dispozici čtyři jízdní režimy, nejúspornějším bylo nastavení Comfort. Až teprve po nahlédnutí do útrob palubního systému může řidič aktivovat některé eko funkce, které na úkor jízdního komfortu navýší dojezd o přibližně 50 km.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
na C32 spravim tak 400 ... ak to nenahanam.