Kia Sportage 1.6 CRDi 4×4 GT-Line MHEV
test

Kia Sportage 1.6 CRDi 4×4 GT-Line MHEV

Když vám je nabíjení cizí
1

Novou Kiu Sportage jsme již na klasický test měli, ale teprve nyní přišla řada na mild-hybridní provedení. Testovaná specifikace dostala naftový motor 1.6 CRDi o výkonu 100 kW a pohon všech kol. Ten je ale dostupný s touto motorizací až pro vyšší výbavy, což nemusí vyhovovat každému. Jak moc se liší mild-hybridní Sportage od verze do zásuvky?

Když jsem nedávno otestoval Kiu Sportage PHEV, na její konto jsem neměl takřka žádné výhrady. Nyní je na čase, abych sdělil dojmy z jejího trošku „hladovějšího“ provedení, a to navzdory naftovému čtyřválci, který by měl být zárukou nízké spotřeby. Sportage MHEV jsme otestovali v nejvyšší výbavě GT-Line, což přináší jedno velké pozitivum. Tím je adaptivní podvozek, který nabízí tři režimy. A tady nastává první drobné ale. Otočným ovladačem řidič může zvolit nastavení Eco, Normal a Sport. Oproti konkurenci tak nenajdete ikonu Comfort. Logika systému tak trošku postrádá smysl a řidič vlastně dosáhne nejlepšího výsledku v prostředním módu. Naopak při nastavení Eco je vůz dost „ukodrcaný“, ve Sportu je pak cítit každá nerovnost. Jízda v „normálu“ je naopak něco, co si užije celá posádka, jelikož jen tehdy je korejské městské SUV plavné a příkladně komfortní.

Technické parametry Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 515 × 1 865 × 1 650 mm, 1 430 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon110 kW, 150 koní, točivý moment: 250 Nm / 1 500 ot/min
Baterie0,44 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 6,8 l / 100 km
Cena od714 980 Kč

Díky testu plug-in hybridní verze se nebudu znovu zaobírat designem a vnitřním prostorem vozu. Jen bych znovu podotkl, že v rámci výbavy GT-Line nechybí černý lesklý klavírní lak, který je všude v kabině. Hlavně v letních měsících tak doporučuji ve voze vozit s sebou hadřík z mikrovlákna, jelikož tento rádoby luxusní prvek působí jako dokonalý chytač prachu a otisků. To je ale snad jediné negativum, které obecně k nové generaci Sportage mám. V rámci výbavy nechyběla podpora Android Auto a Apple CarPlay, několik USB-C a svou přítomností mě potěšilo i indukční dobíjení mobilu. Pokud si ale budete chtít z mild-hybridní Sportage udělat stěhovací vůz, moc bych vám ji nedoporučoval. Objem kufru totiž činí pouhých 526 litrů, za což může fakt, že akumulátor je uložen za zadními sedačkami. Je to nejméně z celé modelové řady, dokonce i plug-in hybrid má více.

A jelikož obecného popisu nové generace Sportage již bylo dost, budu se věnovat výhradně motorizaci a celkovém jízdnímu dojmu. Korejská auta jsou obecně pověstná tím, že i v případě naftové motorizace nikdo nemůže čekat spotřebu na úrovni kupříkladu koncernu VW. Jaký je za tím důvod, to konkrétně nevím. Faktem ale je, že mild-hybridní Sportage mě na konci týdenního testu odměnila průměrnou spotřebou 6,7 litru na 100 km. To by mohlo být rozhodně lepší. S vozem jsem přitom nejezdil na hranici jeho schopností a pečlivě si hlídal, kudy a jak moc rychle jedu. Vlastně jen jednou se mi během týdne povedlo ujet delší trasu o délce cca 40 km za krásných 5,8 litru na 100 km. Jenže taková hodnota obnášela nejen rychlostní limit 110 km/h na dálnici, ale také úsporný režim Eco a dostatečně předvídavé chování.

Přitom mild-hybridní systém má umět vypínat motor kdykoliv to je potřeba a třeba BMW má tuto disciplínu u většiny modelů zvládnutou na jedničku. Kia však tento systém nedoladila k dokonalosti a motor se vypínal vlastně jen v okamžiku, kdy před vozem nejelo nic do vzdálenosti 200 metrů. Ani prázdno před vozem však nebylo zárukou toho, že by Sportage měla v úmyslu plachtit. Rozhoduje totiž dost stav nabití malé baterie ve voze. Jakmile se vybije, ani rychlejší jízda z prudkého kopce nedonutí vůz vypnout spalovací motor. Tím neříkám, že je to špatně, ale kdyby to šlo (a některé modely konkurenčních značek to umějí bez ohledu na okolnosti), daly by se tímto krokem ušetřit cenné stovky metrů, během kterých by se vůz posunul skoro neslyšně k cíli.

Vůči pohonnému ústrojí je to asi jediná větší kritika, kterou jsem zkrátka musel zmínit. Spolupráce motoru se sedmistupňovým automatem DCT byla vynikající, ani ostřejší jízda nedělala převodovce problémy. Odhlučnění motorové části bylo u testované naftové verze na lepším průměru. Během jízdy se v kabině vyskytovalo jen minimum ruchů, které by narušily výsledný komfort. To se ale bavíme o jízdě na klasické silnici. Co když se ale rozhodnete vyjet někam do terénu? V tomto případě bych vám to doporučil jen z poloviny. Vůz je spíše městské SUV a navzdory designu se nejedná o terénní náčiní. Spodek vozu je zakrytován klasickým plastem a pohon všech kol pomůže vlastně jen při zhoršených adhezních podmínkách. Na výlety do hor, kam vedou cesty plné kamení a štěrku, však Kia Sportage rozhodně není a nikdy asi nebude.

Vzhledem k ceně přesahující jeden milion korun je tak nutné pečlivě vybírat a zvážit, zda vám za to Kia Sportage 1.6 CRDi GT-Line stojí. Jedná se o velmi dobře vyrobené rodinné SUV, jeho využití ale sráží menší objem kufru a spotřeba, kterou vám rozhodně nikdo závidět nebude. Nádrž na palivo pojme maximálně 52 litrů a je otázkou, zda se nad tímto údajem radovat, nebo spíše vzpomínat na staré dobré časy. Každopádně mild-hybridní Sportage je ideální volbou pro milovníky korejské tvorby a kdo přežije lesklé plasty v kabině a nevzhledný otočný ovladač převodovky, bude s tímto vozem nejspíše nadmíru spokojen.

Foto: Roman Havlín

kia-sportage
Klady
  • kvalitní zpracování kabiny
  • komfortní adaptivní podvozek
  • dostatečný vnitřní prostor
  • nápaditý design
Zápory
  • nejmenší objem kufru z celé modelové řady
  • jen průměrná spotřeba
Diskuze ke článku
Marek M.
Marek M.
Měl jsem testovací jízdu s Tucson 1.6 HEV AWD a na okruhu, kde byla dálnice, okresy i vesnice, jsem měl spotřebu 6,1. A to má výkon 169 kW, lepší automat a umí i čistě na elektřinu, na rozdíl od MHEV.

Nechápu, k čemu je tento chciply diesel. Když už Sportage, tak taky HEV, diesel mi nedáva smysl.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze