Omlazené Volvo XC40 Recharge jsme již v testu měli, tehdy test nabíjení nedopadl příliš dobře. Mohla za to nedokonalá tepelná příprava baterie a taktéž teplota -5 °C spojená se silným větrem a hromadou sněhu. Z toho důvodu test opakujeme. Tentokrát do testu přijelo „dvojče“ v podobě modelu C40 Recharge. Vůz byl opět ve verzi Single Extended Range, tedy s větší 82kWh baterií a jednomotorovým pohonem. Výrobce uvádí, že C40 Recharge zvládne maximální nabíjecí výkon až 205 kW. Proto jsme nelenili, na začátku trasy aktivovali předehřev baterie skrze zadání nabíjecí stanice do navigačního systému a rychlejším tempem po dálnici následně ujeli 192 km. Po dojetí do cíle jsme vůz zapojili na jedné z 300kW nabíječek PRE. Počasí v době testu bylo o dost příznivější, jelikož bylo sucho, nefoukal vítr a venkovní teplota po celou dobu cesty (a během nabíjecího procesu) dosahovala 5 až 7 °C.
Technické parametry Volvo EC40 (2021) Single (2023)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 431 × 1 850 × 1 582 mm, 2 076 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 175 kW, 238 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 130 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,8 kWh / 100 km, dojezd: 476 km |
Cena od | 1 454 000 Kč |
I když je středně velké Volvo konkurentem pro prémiové výrobce, výrobce mu do vínku nadělil starší 400V architekturu místo novější 800V. Řidič má k dispozici baterii s využitelnou kapacitou 78 kWh, což by s lehčí nohou na pedálu akcelerátoru mělo umožnit dojezd lehce přes 400 km v kombinovaném režimu. Pro výpočet dojezdu jsme použili dálniční spotřebu 22,7 kWh na 100 km, kterou jsme naměřili při opakovaných přesunech na dálnici. V případě, že byste doplňovali energii pro cestu na okresních silnicích, kde je spotřeba auta nižší, byl by poměr nabitých kilometrů za daný počet minut ještě o poznání vyšší.
K nabíjecí stanici jsme dorazili s 11 % energie v baterii po předchozí 192 km dlouhé jízdě po dálnici. Baterie byla patřičně předehřátá a vůz jsme nehnali na jeho rychlostní limit, protože tím by se baterie začala pro změnu více chladit. Po zapojení se auto začalo nabíjet výkonem 138,4 kW, avšak na výkonové maximum jsme se za celý test nabíjení opět nedostali. Při 15 % nabíjecí výkon dosahoval 138,2 kW, ve 22 % se držel na 138,5 kW a ve 25 % dosahoval 138,5 kW. Zajímavé je, že až do 50 % se nabíjecí výkon držel okolo 130 kW a vůz ani na pár sekund neuměl přijmout 140 kW a více. Na 50 % se auto nabilo za 15 minut. Za tuto dobu zvládlo Volvo doplnit 33,04 kWh energie. Dané nabití by stačilo na cca 170 kilometrů dálničního dojezdu.
Při 60 % nabíjecí výkon poklesl na 109,9 kW a vůz v té chvíli odebral 42,10 kWh energie. Na 70 % se dostáváme za 25 minut a výkon je v tu chvíli naopak stále velmi slušných 93,5 kW. Hodnoty 80 % jsme dosáhli po 34 minutách, přičemž v ten okamžik se vůz nabíjel výkonem 40,8 kW. Celková nabíjecí křivka je i po splnění všech podmínek stanovených výrobcem podprůměrná. Vůz jsme odpojili při 82 %, přičemž dobití na tuto hranici trvalo bezmála 37 minut.
V této chvíli se vůz nabíjel výkonem 38,6 kW. Celkem jsme nabili 61,51 kWh. Nabíjení do 90 % ale může být poměrně zdlouhavé a nabíjení přes 90 % doporučujeme jen v případě, že je v plánu delší dálniční trasa.
Z 11 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dálniční dojezd (km) |
---|---|---|---|
13 % | 1 minuta | 138,4 | 45 |
15 % | 2 minuty | 138,2 | 52 |
18% | 3 minuty | 138 | 62 |
22 % | 4 minuty | 138,5 | 76 |
25 % | 5 minut | 138,5 | 86 |
30 % | 7 minut | 138,3 | 103 |
35 % | 9 minut | 138,4 | 120 |
40 % | 11 minut | 131 | 137 |
45 % | 13 minut | 131,4 | 145 |
50 % | 15 minut | 125,8 | 172 |
55 % | 17 minut | 115 | 189 |
60 % | 20 minut | 109,9 | 206 |
75 % | 29 minut | 59,2 | 257 |
80 % | 34 minut | 40,8 | 274 |
82 % | 37 minut | 38,6 | 281 |
Foto: Roman Havlín, fdrive.cz