😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Hyundai Inster
test

Hyundai Inster

Svatý grál elektromobilistů?
16

Fráze „tohle je ten automobil, na který jsme všichni čekali“ zazněla v historii automobilových recenzí už mnohokrát, a proto by se mohlo zdát nepatřičné ji opakovat i zde. Ale promiňte, nemohu si pomoct – tohle je vážně on a na následujících řádcích vám vysvětlím, proč toto miniaturní vozítko stojí za pozornost.

Hyundai Inster má vše, co by si člověk od elektromobilu do města mohl přát. Kromě toho, že je příjemně kompaktní, nabízí také velmi příznivou ekonomiku provozu, je prostorný, multifunkční, líbivý a cenově dostupný. Aktuálně se totiž prodává za 400 tisíc korun bez DPH, což je skutečně velmi zajímavá cena, díky které si jej může dovolit širší okruh zákazníků.

Hyundai Inster – test

Technické parametry Hyundai Inster POWER 49 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukcecrossover, 3 825 × 1 610 × 1 575 mm, 1 418 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon85 kW, 115 koní, točivý moment: 147 Nm
Baterie49 kWh (46 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 85 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 355 km
Cena od519 990 Kč

Vzdušný interiér s modulárními prvky

Začněme netradičně příslušenstvím, protože takové, jaké si můžete dokoupit k Insteru, jinde hned tak nenajdete. V testovaném kousku můžete zahlédnout (viz videorecenze) malé „panely“ na dveřích, které si s pomocí padesátikoruny a šroubováku vyměníte za jiné. Na straně spolujezdce je konkrétně panel s uchycením pomocí elastické šňůrky, kam si můžete dát například telefon nebo peněženku, na straně řidiče zase držák na karty, velmi tenkou peněženku nebo třeba brýle. Pokud však chcete, můžete si pořídit například i držák fotografií za 999 korun a na zadní stranu sedadla spolujezdce, kam lze připevnit stoleček, pro změnu držák na deštník. Dokonce nechybí ani praktický stolek na sklopené sedadlo spolujezdce zhruba za 3 500 korun, kam si můžete odložit nápoje. Možnost vyměnit tyto prvky se mi líbí a s pomocí 3D tiskáren věřím, že někteří majitelé budou v navrhování a výrobě docela kreativní.

Možná ještě více než tyto netradiční modulární prvky vás však ohromí prostornost Insteru, a to především vzadu. Zadní lavice je u testovaného vozu posuvná (pozor, základní výbava tuto vychytávku nemá) a jejím posunutím se ze zavazadlového prostoru o objemu 238 litrů stane kufr s objemem 351 litrů. K tomu slouží i podlážky, pomocí nichž lze vykouzlit víceméně rovnou podlahu. To přijde vhod, pokud byste chtěli v autě přenocovat, což není žádný problém a výrobce s tím počítal. Víceméně tak stačí jen složit všechna sedadla, nafouknout matraci, položit ji na ně, a můžete se natáhnout. Pro tento způsob použití má Inster dokonce i speciální režim, kdy zůstane běžet topení, zásuvky či audiosystém. Jedná se tak zřejmě o jediný elektromobil obdobných rozměrů, se kterým teoreticky můžete vyjet kempovat do přírody a přenocovat v něm, čemuž napomáhá také podpora V2L. Inster je pochopitelně díky tomu velmi schopný i co se týče převážení břemen, takže nákup či odvoz nábytku nebude problém.

Prostornost zajišťuje také velmi vysoký strop, což znamená dostatek místa nad hlavou i pro dlouhány. S průměrnou výškou (180 cm) budete mít sami za sebou neskutečně mnoho místa na nohy i nad hlavou. Popravdě je až neuvěřitelné, jak prostorný interiér Insteru je, tohle si zkrátka musíte zažít, i proto doporučuji určitě návštěvu showroomu, abyste si do auta usedli. Pouze je nutné počítat s tím, že Inster je kvůli menší šířce „jen“ čtyřmístný. Vzadu však neschází Isofix a sedadla lze samozřejmě složit (případně posunout) odděleně. Podlaha je navíc příkladně rovná a klidně si můžete zasunout nohy přímo pod sedadlo vpředu, takže nebudete mít stehna ve vzduchu, ale pěkně podepřená sedačkou. I díky štědrému úhlu otevření dveří bych pak Inster označil za skvělou volbu třeba i pro starší osoby se sníženou pohyblivostí, stejně tak se vám ale z auta budou pohodlně vytahovat děti na dětských sedačkách. Ty se navíc budou těšit pěknému výhledu z okna, které je velké a v létě oceníte, že sklo zajede kompletně do rámu dveří. Velmi komfortní je navíc sklon opěráků u zadních sedadel, rozhodně bych si tedy dokázal představit zde cestovat i více hodin bez zastávky.

Tlačítka i nejnovější technologie

Když se přesuneme dopředu, oceníte fyzická tlačítka, a to jak pod displejem infotainmentu, tak na volantu, což je velké plus. Ten je mimochodem od výbavy Style vyhřívaný a potažený kůži, pozornější si také jistě všimnou, že se jedná o volant z Ioniqu 5. Obecně lze konstatovat, že zájemcům bych doporučoval rovnou sáhnout po výbavě Style, nejen kvůli volantu, ale třeba také tepelnému čerpadlu, nicméně pádla pod volantem nechybí ani u základní výbavy Smart.

Také je nutné počítat s tím, že podobně jako u dalších moderních vozů této značky je i Inster poměrně „upovídaný“ a různí asistenti vás budou akusticky upozorňovat téměř na vše a umí být velmi otravní. Zejména sledování pozornosti řidiče skrze IR kamery na volantu umí docela potrápit, vůz je však naštěstí schopný pochopit, když máte nasazené sluneční brýle a s pípáním přestane. Vedení v pruzích lze rychle deaktivovat podržením tlačítka na volantu, pro vypnutí ostatních asistentů však musíte do nastavení infotainmentu, což už je na několik kroků, i když si můžete pomoci naprogramováním tlačítka na volantu, čímž se dostanete do dané sekce menu. Infotainment je poměrně svižný, podporuje propojení s telefonem a například i možnost použít telefon či chytré hodinky namísto klasického klíče. Klíč jako takový se mi líbí o dost víc než například podivný klíč k Ioniqu 6, který má zřejmě působit futuristicky, ale podle mého názoru vypadá spíše lacině. Co stojí za pochvalu je, že dvojice displejů je i u provedení Smart, stejně jako integrovaná navigace, která umí vypočítat nabíjecí zastávky na zvolené trase.

Na místě řidiče je k dispozici praktická loketní opěrka, škoda jen, že ji nemá i spolujezdec – občas tak o ni budete (ne)vědomky bojovat. Posezení vpředu je každopádně pohodlné, nechybí vyhřívání sedadel a skvělý výhled, a to i dozadu díky tvaru karoserie. Ve vyšší výbavě najdete bezdrátové nabíjení telefonu a samozřejmě USB-A, USB-C a autozapalovač, stejně jako klasickou zásuvku dole. Úložné prostory jsou na tom relativně dobře, s výjimkou dveří, kam odložíte spíše časopis nebo telefon než cokoliv jiného. Láhev tak má místo vždy uprostřed mezi řidičem a spolujezdcem. Přihrádka před spolujezdcem je pak také určena víceméně jen pro manuály. Mobilní aplikace na iPhonu fungovala spolehlivě a zvládne vše důležité, jak můžete vidět ve videorecenzi. Většina materiálů v interiéru jsou tvrzené plasty, ale nepůsobí nepatřičně. Některé prvky jsou textilní, pochopitelně z recyklovaných materiálů. Osobně bych volil spíše světlý interiér, který působí vzdušněji, i když je tmavá varianta nepochybně praktičtější.

Malý příplatek za větší baterii

Vzadu najdete snadno přístupný kufr a praktickou podlážku pro nabíjecí kabely. Pod kapotou vpředu však není „frunk“ a budete sem chodit pouze doplňovat kapalinu do ostřikovačů. Také zde není zvuková izolace, což je ale s ohledem na cenu pochopitelné. Hlučnost ve voze není špatná, ale je samozřejmě úměrná ceně. Už při 90 km/h uslyšíte hluk od oken, ale není to nic hrozného. Inster navíc zvládne upalovat rychlostí až 150 km/h s 49kWh baterií, s menší 42kWh se jedná o 140 km/h, což je ale zanedbatelný rozdíl. Stejně tak je zanedbatelný rozdíl v ceně obou baterií (cca 30 tisíc Kč), tudíž jednoznačně doporučuji si pořídit větší variantu. Z pohledu dynamiky jsem u testovaného provedení se 49kWh baterií nezaznamenal žádný problém ani při napojování se na dálnici, zrychlení z 0 na 100 km/h činí slušných 10,6 s.

Výrobce udává dle WLTP dojezd 370 kilometrů a při primárně městské jízdě je to naprosto reálné. Dokonce se domnívám, že se někdo dostane i na lepší hodnoty, protože při plynulé jízdě a dodržování předpisů v teplotách okolo 10 °C se spotřeba může pohybovat klidně kolem 12 kWh/100 km, a to jsem se ani nijak zvlášť nesnažil o úspornou jízdu. K dispozici je navíc funkce i-Pedal, která funguje velmi dobře, pokud nechcete (téměř) vůbec používat brzdu.

Spokojen jsem byl i s maximálním výkonem 84,5 kW, díky kterému má vůz dostatek výkonu nejen na připojení se na dálnici, ale i na předjíždění. Ve městě je však dostatek výkonu také důležitý, nejen kvůli odpichu od semaforů, ale i manévrování. Verze s menší baterií má 71 kW a měla by nabídnout stále dostačující dynamiku. Hmotnost tohoto vozidla je v závislosti na velikosti baterie přibližně 1,4 tuny, tudíž se i z toho důvodu jedná o elektromobil, který dokáže jezdit úsporně.

Výkon, který jde výhradně na přední kola, je s ohledem na určení především do městského provozu naprosto v pořádku. Ve městě pochopitelně oceníte i kompaktní rozměry: délku 3,8 m a šířku 1,6 m. Výška činí rovněž zhruba 1,6 m (konkrétně 1 575 mm), ale přesto se designérům podařilo zajistit, že Inster nevypadá jako krabice.

Výrobce slibuje schopnost doplnit kapacitu baterie z 10 na 80 % za 30 minut, což jsem si bohužel během krátkého používání nestihl otestovat. Každopádně můžete mít díky AC nabíjení s výkonem necelých 10,5 kW nabito z nuly na plnou kapacitu zhruba za 4 až 4,5 hodiny.

Jízdně je Inster velmi komfortní: zadní náprava je vlečená (kliková s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou), přední pak typu MacPherson s příčným stabilizátorem. Díky nastavení podvozku je přejíždění retardérů a jízda po nerovnostech relativně bezproblémová. Stejně jako u ostatních vozů Hyundai výrobce poskytuje záruku 8 let na baterii nebo 160 000 km a pětiletou záruku bez omezení kilometrů, celková záruka má trvání 5 let.

Zhodnocení

Hyundai Inster je povedený elektromobil určený primárně do města, nemusíte se však bát ani delších cest či přenocování v přírodě. Praktičnost interiéru i kvalita materiálů a zpracování mile překvapí, stejně jako příznivá spotřeba a s ní spojený dojezd. K tomu přidejte volant z Ioniqu 5, fyzická tlačítka a povedenou mobilní aplikaci a Inster nezatížený čínskými cly lze bezpochyby doporučit. Rozhodně mu věnujte pozornost a prohlédněte si jej naživo, protože to stojí za to. Za menší nevýhodu lze pak považovat fakt, že se jedná „pouze“ o čtyřmístný vůz, stejně jako to, že některé prvky, například posuvnou zadní lavici či tepelné čerpadlo, najdete až u vyšší výbavy Style.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

hyundai-inster
Klady
  • povedený design
  • technologie z dražších elektromobilů
  • nízká spotřeba/dlouhý dojezd
  • prostornost a praktičnost interiéru
Zápory
  • pouze čtyřmístný
Diskuze ke článku
Jan Liška
Jan Liška
Fascinující prcek za cenu základní toyoty yaris, úplně mě odrovnal a hned jsem o půl mega lehčí...
Vladislav Pisa
Vladislav Pisa
Testoval jste na 17tkach? Na 15 ta spotřeba bude určitě ještě lepší ....
Michal Vaner
Michal Vaner
K pípání asistentů (obecně u Hyundai, hádám, že to tady bude stejné). Upozorňování ma rychlost by mělo jít vypnout dlouhým podržením tlačítka mute (ovladač hlasitosti na volantu). Alespoň to byla vyzdvihovaná novinka posledního update infotainmentů Hyundai (ale nemůžu ověřit, moje auto tenhle asistent ještě nemá).

Pípání obecně snad má nastavitelnou hlasitost a některé jdou trvale vypnout z menu.

Ale já si po pár dnech zvykl a jezdím tak, že na mě už pípá jen výjimečně.
den
den
Naposledy upraveno: 26. 3. 16:15
Zajimave je tam se svetlama - nejlevnesji varianta SMART ma zarovky vzadu a smerovky v blatniku, ostatni maji LEDky a take LED smerovky v zrcatkach. Zarovky pres ty tecky vypadaji fakt levne. A opravdu se vyplati vyrabet 2 druhy blatniku a 2 druhy zrcatek, 2 druhy kombinovanych svetel, 2 druhy kabelovych svazku a jeste nejake plasty navic? a usetri se tolik na LED svetlach vzadu?

Zarovku do zrcatka asi nedaly protoze jinak byla by tezko vymenitelna.

Zrcatka by jeste chapal kdyby ona nebyla el. nastavitelna a vyhrivana, ale obe varianty jsou vyhrivana a nastavitelna. Takze nevim, je to mimo moje chapani.
Stejne jako kdyz jsem videl Fabii s aut. prevodovkou a rucnim stahovanim oken.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze