Ford Explorer Plug-in Hybrid
test

Ford Explorer Plug-in Hybrid

První jízdní dojmy
5

Plug-in hybridních SUV různé velikosti je na trhu poměrně dost, ale Ford Explorer mezi nimi jednoznačně vyčnívá několika parametry. Například pojme až 7 cestujících, případně po sklopení zadní řady sedaček nabídne přes 1 000 litrů pro zavazadla. Měli jsme možnost se s tímto obrem projet, tak se pojďme podívat na první dojmy.

Na první pohled je Ford Explorer obrovské auto a asi byste netipovali, že má pod kapotou hybridní pohon a už vůbec ne, že jde o plug-in hybrid, který umí jezdit jen na elektřinu. Je to typická „Amerika“ a asi ne každému se design bude líbit. Ale faktem je, že to je auto, které je opravdu originální, zejména v Evropě.

První jízdní dojmy z obřího SUV Ford Explorer Plug-in Hybrid

Technické parametry Ford Explorer Plug-in Hybrid ST-line

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 049 × 2 004 × 1 778 mm, 2 466 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon336 kW, 457 koní, točivý moment: 825 Nm
Baterie13,1 kWh (10,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 3,6 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 3,1 l / 100 km
Cena od2 010 900 Kč

Stejně unikátní jako vzhled jsou i parametry. Začněme rozměry, které jen potvrzují to, jak velké auto je. Délka přes 5 metrů, šířka přes 2 metry i bez zrcátek a výška bezmála 1,8 metru. Uvnitř může mít buď 7 sedaček a zavazadlový prostor 330 litrů, nebo 5 sedaček a zavazadlový prostor neuvěřitelných 1 137 litrů.

Výkon přes 450 koní, utáhne 2,5tunový přívěs

Zajímavé to je i pod kapotou, kde je třílitrový šestiválec EcoBoost spolu s elektromotorem. Dohromady dají systémový výkon 336 kW, tedy 457 koní. Ani některé velké plug-in hybridy nemohou tahat přívěs, případně jen velmi omezené hmotnosti. Pro Ford Explorer to ale neplatí, utáhne 2,5 tuny!

A teď k hybridnímu systému. Při plně nabité baterii o kapacitě 13,6 kWh by měl podle cyklu NEDC ujet na elektřinu až 48 kilometrů, ale já jsem vůz dostal s baterií nabitou přibližně na třetinu kapacity, tedy s dojezdem 15 kilometrů. Navíc jsem hned vyrazil na dálnici, kde je spotřeba nejvyšší, takže jsem moc kilometrů neujel. Podle mě by ale tak velký plug-in hybrid určitě v pohodě uvezl i větší baterii, která by prodloužila dojezd na elektřinu, a tím snížila spotřebu benzínu.

Explorer má stejné hybridní režimy jako Transit PHEV

Stejně jako například Transit nebo Tourneo plug-in hybrid má i Explorer 4 základní módy hybridního systému. Automatický hybridní systém, jízdu čistě na elektřinu, režim uchování elektřiny na pozdější použití a nabíjení baterie. Prostřední režimy samozřejmě nelze použít, když je baterie vybitá.

V terénu nemám příležitost vyzkoušet nějaký extrém, ale jízdu po polní cestě auto zvládá hravě, stejně jako třeba poměrně velký boční náklon. Rozhodně nejde jen o průměrné SUV, které se tváří jako terénní, ale ve skutečnosti si v terénu „ani neškrtne.“ To rozhodně není případ Exploreru.

7 jízdních režimů

Ostatně je to Ford s největším počtem jízdních režimů, kterých má celkem 7. Můžete volit režim pro normální jízdu, sportovní jízdu, nezpevněné cesty, kluzký povrch, hluboký sníh, písek nebo tažení přívěsu. To ukazuje, že Ford Explorer je opravdu všestranné auto.

V režimu Sport umí Explorer Plug-in Hybrid pěkně zabrat

Právě režimem Sport mě překvapil, protože na to, jak obrovské a těžké to auto je, má opravdu výborné zrychlení. Takže nájezd na dálnici jsem si opravdu užíval. Málokteré osobní auto by tomuto mastodontovi stačilo.

Pokud jde o spotřebu, celkem jsem jezdil za 11 litrů na 100 kilometrů včetně jízdy v terénu a zkoušek dynamiky, což mi na takto velké auto nepřijde jako špatná hodnota. Zvláště, když nebylo plně nabité, nevyužíval jsem tedy plně potenciál vozidla. Kratší okruh, který jsem jel už s úplně vybitou baterií, ale normální jízdou, jsem pak absolvoval za 8,2 litrů paliva na 100 kilometrů. Na poměry plug-in hybridů to jsou poměrně vysoká čísla, ale jde opravdu velké a výkonné auto. Lépe to ale ukáže klasický test Zaostřeno na spotřebu, když budu s Explorerem jezdit ve stejném režimu jako s ostatními plug-in hybridy.

Ford Explorer je tedy opravdu všestranné auto, které zvládá čistě elektrickou jízdu na krátkých trasách, dokáže být rychlé v přímce, zvládne terén a utáhne i těžký přívěs. Parkování ve městě samozřejmě nebude silnou stránkou, ale to od takového obra asi nikdo nečeká. Toto bylo jen krátké svezení, ale těším se, až toto auto budu moci lépe prověřit v pořádném testu.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

ford-explorer
Klady
  • zvládá i jízdu v terénu
  • schopnost tažení těžkého přívěsu
  • velký vnitřní prostor
  • vysoký výkon a výborné zrychlení
Zápory
  • malá baterie vzhledem k velikosti auta
Diskuze ke článku
Josef Zeman
Josef Zeman
Naposledy upraveno: 14. 4. 22:04
Dobrý den. Cituji z vašeho článku:
Ani některé velké plug-in hybridy nemohou tahat přívěs, případně jen velmi omezené hmotnosti. Pro Ford Explorer to ale neplatí, utáhne 2,5 tuny!
Konec citátu
Proč ten vykřičník, vždyť jsou menší a méně výkonější plung-in hybridy s možností táhnout hmotnější přívěsy. A nedávno jeden testoval váš kolega Roman Havlín. MB 350 GLE de má sice proti Exploreru "jen 320 PS", ale může táhnout až 3,5 tuny. Zde byse ten vykřičník hodil lépe.
Dini Dini
Dini Dini
Já pořád žiju v domění, že jízdní režimy upraví linearitu plynu, u některých aut změní tvrdost tlumičů a u některých režimů upraví chování ESP a ABS. Ale že by to ukazovalo na všestrannost auta? Jde jen o drobné software rozdíly.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze