Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV
test

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV

Americký tank na baterky
1

Po dlouhých 18 letech se na evropský trh vrátilo SUV Explorer, které nyní přijíždí už v šesté generaci. Pro Evropany je pak určena de facto jen jedna motorizace s plug-in hybridní technikou, v jejímž čele je silný benzinový šestiválec. Podaří se novince navázat na úspěchy předchůdců? Nová vlajková loď značky nabízí obří porci luxusu, prostoru a také po stránce výkonu se nemá za co stydět.

Při pořízení nového Exploreru nejprve myslete na to, zda se s ním vůbec vejdete do své garáže či na klasické parkovací stání v místě vašeho bydliště. Vůz totiž na délku měří 5 049 mm, což je vážně dost. Šířka šesté generace prakticky největšího SUV od Fordu pak dosahuje i se zrcátky 2 285 mm, takže ani po této stránce se nejedná o žádného prcka. Řidič by měl mít dostatečné zkušenosti s takto velkými automobily. V rámci výbavy pak lze volit vlastně jen dvě provedení (ST-Line a Platinum), ovšem na domácím trhu v USA je výběr podstatně širší. Je ale nutno uznat, že právě Platinum patří k tomu nejlepšímu, co se dá v případě tohoto modelu zakoupit.

Technické parametry Ford Explorer Plug-in Hybrid ST-line

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 049 × 2 004 × 1 778 mm, 2 466 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon336 kW, 457 koní, točivý moment: 825 Nm
Baterie13,1 kWh (10,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 3,6 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 3,1 l / 100 km
Cena od2 010 900 Kč

A jelikož testovací exempláře jsou většinou opravdu slušně vybavené, není divu, že v našich rukách skončilo právě toto provedení. Ford se opravdu vyznamenal a popravdě jsme byli unešení z toho, co dokázal vyrobit. Jedná se o takový americký Range Rover, jen s jiným logem masky chladiče a trošku horšími materiály v kabině. Explorer Platinum PHEV nabídne kupříkladu masku chladiče v provedení matný chrom, chromované střešní nosiče, dekorativní chromované linky v náraznících i klikách a 20" leštěná kola. Výrazným prvkem je také plně funkční čtveřice koncovek výfuku, které nabídnou velmi solidní zvuk. V interiéru si posádka může užívat celokožená sedadla s masáží, odvětráváním a vyhříváním.

Na palubě nechyběl ani 12,3" digitální přístrojový štít s velmi jednoduchou a přehlednou grafikou, dále pak 10,1" vertikálně umístěný displej infotainmentu. Ten trošku nečekaně nabídl velmi rychlé reakce na dotek, systém se ani jednou nezasekl a také třeba pohyb v mapových podkladech probíhal vždy velmi svižně. Snad jen trošku nelogické zadávání adresy by chtělo vylepšit, protože pokud zadáváte rovnou ulici s číslem popisným, navigace si s tím občas neví rady a požaduje přednostní zadání města. Jinak ale nelze velkému Fordu prakticky nic vytknout, jízdu nám zpříjemňoval audiosystém Bang & Olufsen se 14 reproduktory a výkonem 980 W. Mnohé potěší i 230V zásuvka vzadu.

Šestá generace Fordu Explorer se nenechá zastínit ani v oblasti dalších technologií. V terénu pomůže systém Terrain Management se 7 jízdními režimy, dále je na palubě přítomný systém KeyFree Plus s bezklíčovým přístupem, startováním i bezdotykovým otvíráním pátých dveří a také systém dálkového přístupu FordPass Connect. Ten poskytne přehled o stavu vozu (stav nabití, dojezd vozu, zda je vůz uzamčen) a také možnost vyhřát/vychladit kabinu či dálkově nastartovat motor. Sedmimístný Explorer pod kapotou nabídne v rámci evropského trhu benzinový šestiválec EcoBoost s výkonem 355 koní. Ten je dále podpořen elektromotorem uloženým v automatické převodovce s 10 stupni. Má dodatečný výkon 102 koní, takže výsledkem je systémový výkon 457 koní a točivý moment dosahuje mohutných 825 Nm.

Je to pravá „Amerika“ a nálepka plug-in hybrid zde hraje tak trošku druhé housle. Pokud by ji totiž někdo z vozu odstranil, široké okolí nemá šanci poznat, že se právě dívá na něco, co s výkonem 457 koní dosahuje průměrné spotřeby 5 litrů na 100 km. Ano, i takové hodnoty jsou reálné v případě, že vůz pravidelně nabíjíte. Explorer PHEV totiž dostal do vínku vodou chlazenou lithium-iontovou baterii s využitelnou kapacitou 10,7 kWh (celková kapacita činí 13,1 kWh). Při jejím plném nabití se nám povedlo reálně ujet čistě na elektrický pohon 36 km, přičemž stačí mít lehčí nohu na plynovém pedálu. Navíc, který plug-in hybrid s váhou 2,5 tuny a 7 místy k sezení dokáže jet rychlostí až 134 km/h čistě na elektriku? Ford to umí a během testu neměl problém jet bezemisně ani s 5 osobami na palubě.

V rámci vlastnictví hybridního Exploreru ale bohužel nemůžete počítat s tím, že vůz bude osvobozen od poplatku za dálniční známku, stejně tak s ním nebudete moci zdarma parkovat na modrých parkovacích zónách v Praze. Značka EL je totiž pro tento vůz zapovězena kvůli tomu, že se při měření Ford „pochlubil“ emisemi ve výši 71 g/km. Jenže v tomto případě bychom mu to snad i odpustili, protože takto atraktivní jízdní projev jsme již dlouho nezažili. Fordu se povedlo vytvořit kouzelný mix úsporné a přitom dostatečně šťavnaté pohonné jednotky, která neudělá ostudu nikdy a nikde. Chcete rychlý dálniční přesun? Pak není problém upalovat rychlostí až 230 km/h. Naopak při potřebě vjetí do bezemisní městské zóny stačí stisknout tlačítko EV a z uřvaného a velkého Američana se během mžiku stane tichá obří krabice s nulovými emisemi.

Drobnou nevýhodou je samotné nabíjení. Při něm si totiž musíte vystačit s nejvyšším nabíjecím výkonem 3,6 kW. To znamená, že z 0 na 100 % nabijete baterii za cca 6 hodin z klasické 230V zásuvky. O něco lepší je to v případě využití dostatečně výkonného wallboxu, případně veřejné nabíjecí stanice. V tomto případě se čas nabíjení zkrátí na 3,5 hodiny. Rychlonabíjení pak Explorer nepodporuje vůbec, ale současně lze baterie vozu nabíjet i za jízdy, a to přes speciální jízdní režim. Stačí pak ujet 100 km a baterie dočerpají skrze velký šestiválec 15 km dojezdu. V tom případě ale současně počítejte s průměrnou spotřebou okolo 10 litrů na 100 km, což je i tak překvapivě málo. Nikdo se tak nemusí bát, že by si Explorer PHEV s vybitými bateriemi nárokoval přehnané množství benzinu.

Konkurenci drtí v mnoha ohledech

Nový Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV nabízí to, co mnohdy evropská konkurence neumí. S jeho pořízením si totiž kupujete velmi solidní výkon, nadstandardní výbavu a také přebytek vnitřního prostoru. Cenově pak velký Ford vlastně nikdy nepřekročí limit 2,1 milionu Kč. Pokud pak odpustíte Fordu horší kvalitu obrazu parkovací kamery, do očí bijící nepřesné slícování palubní desky a nemožnost získat značku EL, pak je nejnovější Explorer tou správnou koupí pro všechny, kteří chtějí pořádný americký stroj lišící se od všeho ostatního.

Foto: Roman Havlín

ford-explorer
Klady
  • dojezd na plně nabité baterie
  • s verzí Platinum maximální možná výbava
  • úsporná a přitom dynamická pohonná soustava
  • obří vnitřní prostor a variabilita
Zápory
  • méně kvalitní obraz parkovací kamery
  • špatné slícování palubní desky
  • vůz nemá šanci dostat značky EL