Nejzásadnější změnou v rámci modernizace je nová příď, podle které každý pozná, že jde o něco nového. Hlavní LED světlomety jsou nově o 35 milimetrů užší a dostaly šípovité prvky denního svícení. Ty současně plní funkci blikačů, jež mají velmi jasný svit. Adaptivní LED světlomety s maticovými segmenty mají v sobě ukryté modré prvky, které vypadají efektně za světla a v noci jsou podsvícené. Naprostou novinkou je podsvícená maska chladiče Iconic Glow v chromovaném provedení. Nově navržené jsou taktéž vzduchové průduchy na bocích za zadními koly a úpravou prošla i zadní světla vytvářející motiv písmene X. Změn je tedy celkem hodně, přitom zůstal zachován půdorys modelu X5, který stále plní úlohu luxusního SUV. Dost se toho změnilo i v kabině, kde je změn možná více, než bylo potřeba.
Technické parametry BMW X5 (2024) xDrive50e
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 935 × 2 004 × 1 755 mm, 2 420 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 360 kW, 489 koní, točivý moment: 700 Nm |
Baterie | 29,5 kWh (25,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 342 600 Kč |
Tak předně došlo k úbytku tlačítek na středovém panelu ohledně ovládání klimatizace. Nyní lze většinu funkcí nastavit (vyjma ofuku čelního okna na maximum) skrze ikony palubního systému. A ačkoliv je k dispozici ovladač iDrive s velmi intuitivní obsluhou, i tak je to někdy problém. Za jízdy nechcete odvracet oči od vozovky a ten, kdo bude chtít ovládat klimatizaci přes „kolečko“, bude potřebovat hodně cviku. Naštěstí okolo voliče automatické převodovky je vše v pořádku a v rámci letošního modelového roku zde najdeme tlačítka s mnoha jízdními režimy, ovladač nastavení výšky vzduchového podvozku či tlačítko pro blokaci čerpání energie z baterie plug-in hybridního systému. Moc se mi líbila dvoubarevná kožená křesla z programu BMW Individual. Ta sice stála 101 tisíc Kč, avšak jejich rozsah nastavení je bezkonkurenční a přesně to bych ve svém BMW chtěl mít!
O něco kvalitnější by mohlo být obložení interiéru, které je na pohled luxusní, avšak na dotek je v mnoha částech lacinější. To je však jen malá nedokonalost na jinak kvalitně zpracovaném a luxusním produktu. Současné BMW X5 je dost prostorným SUV a i dozadu se posadí pohodlně trojice cestujících s výškou 187 cm. Příliš nevadí ani prosklené střešní okno, které má v sobě ukryté segmenty s LED. V noci tak lze vykouzlit svou vlastní hvězdnou oblohu, u níž lze navíc zvolit barevný odstín. Abych se rovnou přiznal, to všechno je moc pěkné, ale já se nejvíce těšil na pohonné ústrojí a jeho výslednou práci. Už jen pohled na technické parametry mi dopředu dával znát, že to bude zážitek. Na první pohled nenápadná X5 bez M Paketu či sportovního podvozku (nejde přikoupit pro verzi xDrive50e) totiž dokáže jet tak rychle a dobře, že ostatní účastníci silničního provozu často nechápali.
Nově uvedená verze xDrive50e je vlastně určena pro ty, kteří požadují velmi dobrou dynamiku, zátah a současně nechtějí být každých 300 km na čerpací stanici. Hlavním tahounem je přeplňovaný zážehový šestiválec o objemu 3 litry, který má nově výkon 230 kW. Synchronní elektromotor integrovaný do osmistupňového automatu Steptronic dodává 145 kW, takže zde máme celkový výkon 360 kW a točivý moment 700 Nm. Nechybí pohon všech čtyř kol a baterie s využitelnou kapacitou 25,7 kWh. Tu lze nabíjet AC nabíječkou výkonem až 7,4 kW, což však potrvá skoro 4 hodiny. Nabíjením ale lze získat 104 km dojezdu na elektřinu. Když jsem poprvé viděl tuto cifru, hned mi bleskla hlavou automobilka Mercedes-Benz, která dokáže podobná kouzla u svých modelů s písmenem „e“ v názvu. Jenže na rozdíl od BMW je v těchto vozech možnost využít DC nabíjení o výkonu až 60 kW.
A právě zde je největší chyba testovaného BMW. Zatímco dojezd a spotřeba je vynikající a nelze k tomu říct jediné negativum, nabíjení mohl výrobce vyřešit lépe. Čekat 4 hodiny na naplnění baterie bude chtít jen málokdo a snad jen uživatelé vozu s vlastním rodinným domem to nebudou považovat za překážku. Dobrou zprávou je, že navzdory plug-in hybridní technice se podařilo u X5 xDrive50e zachovat celkem velkou palivovou nádrž o objemu 69 litrů. Pokud se tak stane, že se baterie vybije, s lehčí nohou na pedálu plynu lze ujet dalších cca 600 km. Jakmile byla baterie nabitá, hlavně v režimu Sport se z testovaného vozu stala bestie, se kterou si není radno hrát. Sprint z 0 na 100 km/h zde trvá jen 4,7 sekundy a dosáhnout maximální nejvyšší rychlosti 250 km/h je v tomto voze celkem snadná disciplína.
Na elektřinu lze jet rychlostí až 145 km/h, avšak v takovém případě počítejte s tím, že baterie se vybije po ujetí 70 km. Při srovnání jízdního projevu s loni testovaným BMW XM jsem si navíc všiml, že X5 je na tom o dost lépe a vynechává letargické cuknutí při přepínání z elektřiny na benzin a naopak. Příjemným překvapením byl i samotný vzduchový podvozek, u kterého lze volit mezi komfortním a sportovním nastavením. Kdo by snad žádal aktivní stabilizátory pro potlačování náklonů v zatáčkách či snad natáčení zadní nápravy, má automaticky smůlu. Pro tuto verzi nejsou oba prvky dostupné. I tak mohu říci, že řízení tohoto vozu mi dokázalo často vykouzlit úsměv na tváři. Reakce předních kol na otočení volantu byly briskní a tlumení ostřejších nerovností také nebylo nejhorší.
Po příchodu verze xDrive50e jsem silně přesvědčen o tom, že BMW se opět povedlo vyrobit něco, co bude hodně žádané. Dynamicky je provedení jen o maličko horší než mnohem „užranější“ varianta M60i, kterou jsem loni testoval v rámci většího modelu BMW X7. Kdo překousne pomalejší nabíjení, ztížené ovládání klimatizace a částku 3 miliony korun za patřičně slušně vybavený exemplář, ten by mohl získat nevídaný mix ze světa spalovacích a elektrických aut. Spotřeba je zde nečekaně nízká, dynamika okouzlující a prostoru pro čtyřčlennou rodinu je na rozdávání.
Foto: Roman Havlín, fdrive.cz