😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
BMW X5 xDrive50e (2024)
test

BMW X5 xDrive50e (2024)

Ekologické „Mko“

Facelift modelu X5 přišel již před rokem a my se nyní dostali k možnosti otestovat novou plug-in hybridní verzi s označením xDrive50e. Ta je novým zlatým středem nabídky, protože kombinuje nízkou spotřebu s ohromným výkonem a skvělou dynamikou.

Nejzásadnější změnou v rámci modernizace je nová příď, podle které každý pozná, že jde o něco nového. Hlavní LED světlomety jsou nově o 35 milimetrů užší a dostaly šípovité prvky denního svícení. Ty současně plní funkci blikačů, jež mají velmi jasný svit. Adaptivní LED světlomety s maticovými segmenty mají v sobě ukryté modré prvky, které vypadají efektně za světla a v noci jsou podsvícené. Naprostou novinkou je podsvícená maska chladiče Iconic Glow v chromovaném provedení. Nově navržené jsou taktéž vzduchové průduchy na bocích za zadními koly a úpravou prošla i zadní světla vytvářející motiv písmene X. Změn je tedy celkem hodně, přitom zůstal zachován půdorys modelu X5, který stále plní úlohu luxusního SUV. Dost se toho změnilo i v kabině, kde je změn možná více, než bylo potřeba.

Technické parametry BMW X5 (2024) xDrive50e

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 935 × 2 004 × 1 755 mm, 2 420 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon360 kW, 489 koní, točivý moment: 700 Nm
Baterie29,5 kWh (25,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od2 342 600 Kč

Tak předně došlo k úbytku tlačítek na středovém panelu ohledně ovládání klimatizace. Nyní lze většinu funkcí nastavit (vyjma ofuku čelního okna na maximum) skrze ikony palubního systému. A ačkoliv je k dispozici ovladač iDrive s velmi intuitivní obsluhou, i tak je to někdy problém. Za jízdy nechcete odvracet oči od vozovky a ten, kdo bude chtít ovládat klimatizaci přes „kolečko“, bude potřebovat hodně cviku. Naštěstí okolo voliče automatické převodovky je vše v pořádku a v rámci letošního modelového roku zde najdeme tlačítka s mnoha jízdními režimy, ovladač nastavení výšky vzduchového podvozku či tlačítko pro blokaci čerpání energie z baterie plug-in hybridního systému. Moc se mi líbila dvoubarevná kožená křesla z programu BMW Individual. Ta sice stála 101 tisíc Kč, avšak jejich rozsah nastavení je bezkonkurenční a přesně to bych ve svém BMW chtěl mít!

O něco kvalitnější by mohlo být obložení interiéru, které je na pohled luxusní, avšak na dotek je v mnoha částech lacinější. To je však jen malá nedokonalost na jinak kvalitně zpracovaném a luxusním produktu. Současné BMW X5 je dost prostorným SUV a i dozadu se posadí pohodlně trojice cestujících s výškou 187 cm. Příliš nevadí ani prosklené střešní okno, které má v sobě ukryté segmenty s LED. V noci tak lze vykouzlit svou vlastní hvězdnou oblohu, u níž lze navíc zvolit barevný odstín. Abych se rovnou přiznal, to všechno je moc pěkné, ale já se nejvíce těšil na pohonné ústrojí a jeho výslednou práci. Už jen pohled na technické parametry mi dopředu dával znát, že to bude zážitek. Na první pohled nenápadná X5 bez M Paketu či sportovního podvozku (nejde přikoupit pro verzi xDrive50e) totiž dokáže jet tak rychle a dobře, že ostatní účastníci silničního provozu často nechápali.

Nově uvedená verze xDrive50e je vlastně určena pro ty, kteří požadují velmi dobrou dynamiku, zátah a současně nechtějí být každých 300 km na čerpací stanici. Hlavním tahounem je přeplňovaný zážehový šestiválec o objemu 3 litry, který má nově výkon 230 kW. Synchronní elektromotor integrovaný do osmistupňového automatu Steptronic dodává 145 kW, takže zde máme celkový výkon 360 kW a točivý moment 700 Nm. Nechybí pohon všech čtyř kol a baterie s využitelnou kapacitou 25,7 kWh. Tu lze nabíjet AC nabíječkou výkonem až 7,4 kW, což však potrvá skoro 4 hodiny. Nabíjením ale lze získat 104 km dojezdu na elektřinu. Když jsem poprvé viděl tuto cifru, hned mi bleskla hlavou automobilka Mercedes-Benz, která dokáže podobná kouzla u svých modelů s písmenem „e“ v názvu. Jenže na rozdíl od BMW je v těchto vozech možnost využít DC nabíjení o výkonu až 60 kW.

A právě zde je největší chyba testovaného BMW. Zatímco dojezd a spotřeba je vynikající a nelze k tomu říct jediné negativum, nabíjení mohl výrobce vyřešit lépe. Čekat 4 hodiny na naplnění baterie bude chtít jen málokdo a snad jen uživatelé vozu s vlastním rodinným domem to nebudou považovat za překážku. Dobrou zprávou je, že navzdory plug-in hybridní technice se podařilo u X5 xDrive50e zachovat celkem velkou palivovou nádrž o objemu 69 litrů. Pokud se tak stane, že se baterie vybije, s lehčí nohou na pedálu plynu lze ujet dalších cca 600 km. Jakmile byla baterie nabitá, hlavně v režimu Sport se z testovaného vozu stala bestie, se kterou si není radno hrát. Sprint z 0 na 100 km/h zde trvá jen 4,7 sekundy a dosáhnout maximální nejvyšší rychlosti 250 km/h je v tomto voze celkem snadná disciplína.

Na elektřinu lze jet rychlostí až 145 km/h, avšak v takovém případě počítejte s tím, že baterie se vybije po ujetí 70 km. Při srovnání jízdního projevu s loni testovaným BMW XM jsem si navíc všiml, že X5 je na tom o dost lépe a vynechává letargické cuknutí při přepínání z elektřiny na benzin a naopak. Příjemným překvapením byl i samotný vzduchový podvozek, u kterého lze volit mezi komfortním a sportovním nastavením. Kdo by snad žádal aktivní stabilizátory pro potlačování náklonů v zatáčkách či snad natáčení zadní nápravy, má automaticky smůlu. Pro tuto verzi nejsou oba prvky dostupné. I tak mohu říci, že řízení tohoto vozu mi dokázalo často vykouzlit úsměv na tváři. Reakce předních kol na otočení volantu byly briskní a tlumení ostřejších nerovností také nebylo nejhorší.

Po příchodu verze xDrive50e jsem silně přesvědčen o tom, že BMW se opět povedlo vyrobit něco, co bude hodně žádané. Dynamicky je provedení jen o maličko horší než mnohem „užranější“ varianta M60i, kterou jsem loni testoval v rámci většího modelu BMW X7. Kdo překousne pomalejší nabíjení, ztížené ovládání klimatizace a částku 3 miliony korun za patřičně slušně vybavený exemplář, ten by mohl získat nevídaný mix ze světa spalovacích a elektrických aut. Spotřeba je zde nečekaně nízká, dynamika okouzlující a prostoru pro čtyřčlennou rodinu je na rozdávání.

Foto: Roman Havlín, fdrive.cz

Klady
  • spotřeba při vybité baterii
  • nenápadnost spojená s velmi schopnou dynamikou
  • dostatečně prostorný interiér
  • přísnější vzhled přídě vozu prospěl
Zápory
  • na dotek lacinější obložení v kabině
  • nabíjení lze uskutečnit jen výkonem 7,4 kW
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze