BMW iX2
test

BMW iX2

Pro sport i rodinu
1

BMW pokračuje v elektrické ofenzivě, ale po svém. Jde totiž opět o elektrickou variantu spalovacího modelu X2. V dnešním testu vám prozradíme, jak auto reálně jezdí, zda jsou v elektrické variantě cítit kompromisy a co za vcelku příznivou cenu dostanete.

BMW X2 bylo představeno na podzim loňského roku jako druhá generace tohoto označení a BMW nenechalo kámen na kameni. Zatímco původní X2 byla jakýsi mírně zvýšený hatchback, případně nižší crossover, nová X2 je už plnotučné SUV. Tedy, abych byl přesnější, SAC, jak jej BMW označuje. A co to vlastně znamená? Je to Sport Activity Coupé, což značí splývavou záď a zároveň SUV tělo.

BMW iX2 je sportovní, rodinné a extrémně pohodlné auto s nepatřičnou zádí (TEST)

Design: je to BMW i to není BMW

I když by to označení mohlo naznačovat, BMW iX2 není vůbec malé auto. Oproti předchůdci narostlo o 20 cm a s délkou přes 4,5 m se může směle rovnat například s Audi Q4 e-tron nebo Mercedesem EQA. Za větší délku může zejména protáhlá kapota, pod kterou ale z nepochopitelných důvodů zase není žádný přední kufr.

BMW iX2

Zepředu novinka nenechá nikoho na pochybách, že jde o pravověrné BMW. Výrobce se držel poměrně zpátky, co se týče designu ledvinek, které jsou relativně malé a zaslepené, s decentním LED pásem, který svítí bíle. V noci nebo v garáži to vypadá opravdu pěkně. Máme zde také LED světla, samozřejmě matrixová, a kontrasty máme v černé barvě díky M paketu, včetně 20" kol s červenými brzdovými třmeny. Základem jsou ale 17", která nepůsobí úplně pěkně, takže minimálně příplatek za 18" se vyplatí. Největším 20" kolům bych se pak vyhnul, protože komfort na nich už hodně utrpí.

Masivní difuzor, přítlačné křídlo a celkově ostře řezané rysy působí, jako bychom se dívali spíše na model M4.

Na boku žádné experimenty nečekejte. Máme zde hezké polozapuštěné kliky, které se snadno ovládají a obdivovat můžeme elegantně se svažující záď. Ta ukrývá velký kufr o objemu 525 litrů, což je jedno z velkých překvapení. iX2 tak může klidně sloužit jako primární auto do rodiny. Zásadní věc, která odlišuje iX1 od iX2, je záď. Zatímco iX1 je klasické SUV nebo crossover, iX2 má splývavou záď, která vypadá mnohem lépe. Design zadní části je nicméně poměrně kontroverzní, zejména tvar zadních světel moc jiná BMW nepřipomíná. Nicméně i vzadu se BMW snaží, aby iX2 s M paketem vypadala velmi dynamicky a slovo „sport“ zde hrálo prim. Masivní difuzor, přítlačné křídlo a celkově ostře řezané rysy působí, jako bychom se dívali spíše na model M4 než na menší SAC. Kdo naopak dává přednost praktičnosti, měl by zvolit sesterskou iX1.

Technika: dvě verze na start

Jak je u BMW zvykem, nepostavilo iX2 na čistě elektrické platformě, na to si musíme počkat na Neue Klasse na příští rok. Proto opět X2 opět přináší s několika druhy pohonu, včetně toho čistě elektrického. BMW iX2, které mimochodem sjíždí z výrobní linky v německém Regensburgu, tak sdílí platformu se svými spalovacími sourozenci, což má výhody i nevýhody, ale o tom až později.

Technické parametry BMW iX2 xDrive30

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 554 × 1 845 × 1 590 mm, 2 020 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon230 kW, 313 koní, točivý moment: 494 Nm
Baterie68 kWh (65 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,3 kWh / 100 km, dojezd: 449 km
Cena od1 384 500 Kč

Elektrické iX2 si můžete zatím pořídit ve dvou verzích. Základem je předokolka eDrive 20, která začíná na poměrně zajímavoé ceně 1,1 milionu korun včetně DPH. Vyšší verze xDrive30 už pak nabídne pohon všech čtyř kol, výkon 230 kW a dojezd 449 kilometrů. Obě verze pak mají stejnou Li-Ion baterii s kapacitou necelých 65 kWh. My jsme na test dostali výkonnější verzi xDrive30.

BMW iX2
Kde je přední kufr?

BMW nasadilo nejnovější pátou generaci svého úsporného elektrického pohonu eDrive a zvolilo poměrně netypický přístup. V případě základní verze 20 máme na přední nápravě synchronní elektromotor, ten tam ale zůstává i u čtyřkolky, která přidává shodný synchronní elektromotor dozadu. Většina automobilek volí tuto technologii jen pro hlavní motor a přední bývá asynchronní, protože nevytváří prakticky žádný odpor, pokud není zapojený. Proto jsem byl vzhledem k tomuto hodně zvědavý na spotřebu.

Interiér: luxusní BMW

Po nasednutí je okamžitě jasné, že jste v BMW a je skvělé, že ani u nejlevnějších aut bavorský výrobce nesahá ke kompromisům a přináší výborné materiály a zpracování. Interiér vás tak hezky bavorácky obepne, špičkové zpracování a kvalitní měkčené materiály jsou všude, kde se dotýkáte. Líbí se mi decentní ambientní osvětlení, koženka s prošíváním, kovové kryty reproduktorů a příjemný systém Harmann Kardon s výkonem 205 W. Celý interiér krásně prosvětluje velká panoramatická střecha, která bohužel není otevírací, ale lze ji zatáhnout. Tradičně bohatá je u BMW i nabídka barev interiéru. Můžete si vybrat z červené, černé, tmavě hnědé nebo béžové. Navíc si můžete vybrat i jedno z šesti obložení. Chcete na sedadlech pravou kůži nebo koženku, vtipně nazvanou Veganza? Nebo snad alcantaru? Také není problém.

Špičkové zpracování a kvalitní měkčené materiály jsou všude, kde se dotýkáte.

BMW iX2 sdílí platformu se spalovacími sourozenci, což má své výhody i nevýhody. Tam, kde má konkurence velké odkládací prostory, má BMW středový tunel a jen menší odkládací prostory, kterých je celkově v interiéru méně než u konkurenčních elektromobilů na čistě elektrických platformách. Pochválit musím naopak bezdrátovou nabíječku s praktickým zámkem, který drží zařízení na místě i při sportovní jízdě. Zajímavé je, že se BMW na středové konzoli vzdalo ikonického ovladače iDrive, ale nechalo zde pár tlačítek pro změnu režimu a ovládání některých funkcí.

Sedadla jsou u BMW naprostá špička, mají výrazné boční vedení a jsou velmi pohodlná. I základní nabídnou, tak jak je u BMW zvykem, výrazné boční vedení a dají se skvěle nastavit. Výsledkem je, že vás i tato sedadla dokonale podrží v jakékoliv zatáčce a na delší cesty jsou také velmi pohodlná. A vše ještě vylepšuje masáž. Pro rodiny je zde Isofix na sedačce spolujezdce, což zdaleka není samozřejmost.

BMW iX2

Vzadu je dostatek místa díky přidaným 20 cm délky. I když zde rozhodně není tolik prostoru jako například v konkurenčním Q4 e-tron od Audi, necítím se tu nijak stísněně. I přes svažující se střechu nebudou mít ani osoby do 190 cm problém s místem na hlavu. Nevýhodou je naopak středový tunel, který je jedním z kompromisů sdílené platformy a stále omezuje pohodlí pro cestující uprostřed. Prosklená střecha se také netáhne až dozadu, což je kvůli designu splývavé zádě. Naopak kompromisy se neudály v oblasti materiálů, které jsou stejně kvalitní jako vepředu.

Ale pozor, BMW je nejen mistrem sedaček, ale i mistrem příplatkové výbavy. Pokud chcete mít interiér jako my v testu a zároveň všechny technologické a další vychytávky, tak se cena iX2 může klidně vyšplhat až na 2 miliony korun, a to už není zrovna málo.

Infotainment a mobilní aplikace: vše nejnovější

Interiéru vévodí velký prohnutý panel se dvěma displeji, na kterém běží nejnovější operační systém 9, známý z jiných vozů této značky. Před řidiče BMW servíruje jemný displej s tradičním bavoráckým prostředím, které si můžete dále přizpůsobit podle svých potřeb. Můžete si například zobrazit mapu na celou obrazovku nebo jiný obsah, který vás zajímá. Nicméně hledání některých informací, jako je spotřeba, může být občas chaotické a obecně je zde méně informací než u jiných vozů, u BMW hraje prim hlavně designové zpracování všeho.

BMW iX2

Před řidičem nechybí ani head-up displej, který je jasný, dobře čitelný, ale na dnešní dobu již poměrně malý a postrádá funkce rozšířené reality, což by u nového vozu mohlo být očekáváno alespoň za příplatek. Přesto plní své funkce dobře a zlepšuje informovanost řidiče.

BMW iX2
Displej před řidičem

Hlavním prvkem je velký displej infotainmentu s operačním systémem 9, stejným jako v modelech řady 7 a 5. Zdá se však, že BMW šetřilo na procesoru nebo jiném hardwaru, protože systém je po nastartování vozu pomalý a zasekaný a trvá vždy nějakou dobu, než se vše rozběhne. Pravidelně mě to rozčilovalo, když jsem chtěl rychle couvat nebo vypnout klimatizaci. Toto by bylo vhodné doladit, pokud to hardware umožní.

BMW iX2

Jinak je funkčnost stejná jako u modelů řady 5 a 7. Prostředí je pěkné a obsahuje obchod s aplikacemi, kde najdete například Air Console Games, které můžete ovládat pomocí mobilního telefonu. Stačí naskenovat QR kód a můžete hrát hry, které se streamují na displeji. Grafika není tak kvalitní jako u vestavěných her, ale postačí. Nicméně díky pěknému displeji a obchodu s aplikacemi si můžete zahrát hry jako Beach Buggy Racing 2 nebo Rally Champion. K dispozici jsou také aplikace jako Spotify, Deezer a Tidal, ale nečekejte YouTube nebo jiné video-streamovací aplikace.

BMW iX2

Navigace je dobře zpracovaná, má integrované nabíječky a umožňuje plánování elektrických tras. Můžete si posílat cíle z telefonu do auta, takže vše funguje, jak má. Jakmile se systém rozběhne, je pěkný, i když možná trochu komplikovaný kvůli množství různých ikonek. Některé funkce jsou zbytečně rozdělené do samostatných menu, například Wi-Fi má vlastní ikonku místo toho, aby byla v systémových nastaveních. Vozidlo a servisní partner mají také vlastní ikonky, což může být matoucí. Je to však jen otázka zvyku a po pár dnech si na to bez problémů zvyknete. Horní lišta umožňuje přidávat oblíbené položky a systém podporuje profily, takže můžete přepínat mezi uživateli spárovanými s telefonem nebo klíčkem.

Provedení OTA updatu

Systém je plně aktualizovatelný over the air a BMW pravidelně vylepšuje funkce infotainmentu. V průběhu našeho testování nám zrovna jedna aktualizace také přišla a její instalace byla bezproblémová. Pochválit musím i mobilní aplikaci myBMW. Ta má pěkný design, je rychlá a nabízí množství funkcí včetně například vzdáleného náhledu přes kamery v autě nebo spouštění over-the-air updatů. Také iX2 má digitální klíč Plus, takže fyzický klíček můžete nechat navždy doma a jezdit jen se svým telefonem, který fyzický klíček nahrazuje.

Podoba mobilní aplikace

Jízda: sportovní DNA se nezapře

Že iX2 vychází filozofií ze spalovacích aut, to poznáte hned po nasednutí. Musím zmáčknout tlačítko start-stop, chvilku počkat a až pak mi auto dovolí zařadit. Po rozjetí hned oceníte, jak krásně tiché BMW je, nejen ve městě při pomalé jízdě, ale i na dálnici. Ostatně na dálnici je to jedno z nejlépe odhlučněných aut ve své kategorii a v ničem si nezadá s vyššími modely od BMW.

Je to tiché a pohodlné auto a do interiéru neproniká ani zvuk motoru, který není slyšet ani při větším přidání plynu. Pokud ale chcete, můžete si pustit tzv. Iconic Sounds, které pro BMW složil Hans Zimmer. Tyto zvuky známe z jiných modelů BMW, jako je iX nebo i7, a rázem to může uvnitř BMW znít jako ve sci-fi filmu. Já osobně ale preferuji ticho, takže si zvuky vypínám.

BMW iX2
Reakce na plyn je u tohoto skoro nejlevnějšího BMW lepší než u vrcholných i5 nebo i7.

V režimu D si můžete volit z několika úrovní rekuperace, včetně vysoké, kdy auto poměrně hodně zpomaluje a rekuperuje. Nemáme zde pádla pod volantem pro změnu úrovně rekuperace, ale pokud chcete jednopedálové ovládání, BMW to samozřejmě umí, a to v režimu B, kdy auto silně zpomaluje až do zastavení. Nejen ve městě nemusíte používat brzdu, což je velmi návykové.

Jedno pádlo pod volantem zde ale přeci jen máme. Neslouží však pro rekuperaci, ale pro aktivaci tzv. režimu Boost. Když ho zmáčknu, zvýší se výkon z 200 na 230 kW na 10 sekund, auto ztuhne a připraví se například předjížděcí manévr. Odezva na plynový pedál je pak extrémně rychlá a auto vystřelí vpřed. Jakmile pustíte nohu z plynu, režim Boost se deaktivuje a auto se vrátí do normálního režimu. Reakce na plyn je u tohoto skoro nejlevnějšího BMW lepší než u vrcholných i5 nebo i7, kde i na sportovní režim vždy určitá prodleva je.

BMW iX2

Co se týče podvozku, je měkký a příjemně žehlí nerovnosti. I když auto není na vzduchovém podvozku, je to jeden z příjemnějších a měkčích vozů. Osobně bych si ale nezvolil 20" kola, která jsou zbytečně tvrdá. Auto by bylo komfortnější s 18" nebo maximálně 19" koly.

BMW iX2 i přes svůj agresivní vzhled není sportovním autem, DNA BMW se v něm nezapře. Skvěle drží v zatáčkách, na limitu se chová předvídatelně, nenaklání se, je stabilní, řízení je velmi přesné a kontaktní, zejména ve sportovním režimu. Ve městě je pak řízení měkké a auto se dobře ovládá, což ocení zejména ženy. Auto vás zároveň neotravuje různým pípáním a upozornění jsou tlumená a neiritující. Asistenti jsou tradičně na vysoké úrovni. Auto dobře drží v pruzích, čte značky a reguluje samo rychlost. V zácpě tvoří záchranářskou uličku a nechybí ani automatické parkování.

Reálná spotřeba a dojezd: přidat prosím

Ve městě jsem se za ideálních teplotních podmínek v létě pohyboval se spotřebou kolem 15 kWh na 100 km, což je na SUV této velikosti relativně průměrná hodnota. Reálný dojezd ve městě tak činí zhruba 430 kilometrů. Stejné hodnoty jsem pak dosahoval při ježdění po okreskách. Ano, máme tu malou baterii, ale zejména ve městě bych očekával více.

Městská, dálniční a kombinovaná spotřeba v testu

Příjemně mě naopak spotřebou překvapila dálnice, kde se hodnota při jízdě 120 až 130 km/h drží kolem 19 kWh na 100 km, reálný dálniční dojezd je tak mírně nad 300 kilometrů. Zejména zde BMW limituje malá baterie a pro ty, kteří častěji jezdí dlouhé trasy, bychom rádi viděli ještě variantu s baterií o kapacitě někde kolem 80 kWh, která by mohla vzhledem k slušné spotřebě zajistit opravdu pěkný dojezd. Ale bohužel.

Nabíjení: průměr a pozor na nízké napětí

BMW iX2 má pod podlahou Li-ion baterii s využitelnou kapacitou 65 kWh. Baterie je vyhřívaná i chlazená, takže jsme si mohli akumulátor předpřipravit na cestě k ultrarychlé stanici PRE na Černém Mostě. Tato stanice má maximální nabíjecí výkon 150 kW, což bohatě stačí, protože iX2 má papírový maximální výkon pouze 135 kW. To není na dnešní dobu nic extra, ale důležitější než maximální nabíjecí výkon je celková nabíjecí křivka, kde může iX2 překvapit.

Jak rychle se nabíjí BMW iX2? (TEST NABÍJENÍ)

BMW iX2 jsme připojili k nabíječce se 7 % kapacity. Při startu jsme zaznamenali neobvykle nízké nabíjecí napětí 289 V, což je u dnešních elektromobilů vzácné. To je důležité mít na paměti, pokud budete nabíjet na běžných rychlonabíjecích stanicích s omezeným nabíjecím proudem, například na rozšířených 50kW ABB stanicích ČEZ nebo Lidl. Na těchto stanicích budete kvůli nízkému napětí auta v kombinaci s omezeným proudem stanic na 120 A nabíjet jen výkonem kolem 30 kW, což je velmi málo.

BMW iX2

Při 10 % kapacity baterie se nabíjecí výkon vyšplhal na 126 kW, což je téměř maximum. Auto bylo předehřáté, takže baterie byla v optimální kondici. Kvůli nízkému napětí musí vůz tahat vysoký proud z nabíječky, což může být důvodem omezeného nabíjecího výkonu. Nabíjecí výkon se drží kolem 127 kW až do 30 % kapacity. I když maximální nabíjecí výkon není vysoký, auto to dohání slušnou nabíjecí křivkou. Na 50 % jsme se dostali za 12 minut s výkonem stále 112 kW, což je akceptovatelné. Nabíjecí výkon pak klesá pod 100 kW při 56 %.

Při 75 % je výkon 75 kW, což je stále akceptovatelné. Na 80 % jsme se dostali za 28 minut, což přesně podle slibu výrobce, BMW tak splnilo očekávání a ve finále jde o čas, který je v této kategorii jakýmsi standardem. Za podobnou dobu se nabijí i elektromobily na platformě MEB z koncernu Volkswagen jako Audi Q4 e-tron nebo Tesly. V obou případech mají ale větší baterii, a tím pádem také znatelně delší dojezd. V přepočtu tak za stejný čas doplní BMW méně energie na kratší dojezd. Nad 80 % výkon dramaticky klesá pod 40 kW, na této úrovni se ale dál drží a při 90 % je výkon 42 kW, což není špatné.

Z 10 % do Délka nabíjení Nabíjecí výkon Nabito Dálniční dojezd Kombinovaný dojezd
15 % 1 minuta 126 kW 3,5 kWh 65 km 51 km
20 % 3 minuty 128 kW 6,5 kWh 86 km 68 km
30 % 6 minut 125 kW 12,7 kWh 130 km 102 km
40 % 9 minut 123 kW 19,5 kWh 173 km 136km
50 % 12,5 minut 113 kW 26 kWh 217 km 171 km
60 % 16,5 minut 92 kW 33 kWh 260 km 205 km
70 % 21,5 minut 74 kW 40 kWh 303 km 239 km
80 % 28 minut 42 kW 46,3 kWh 346 km 274 km
90 % 39 minut 42,5 kW 53,5 kWh 390 km 307 km
99 % 50 minut 13 kW 59,1 kWh 429 km 339 km

Hodnoty jsou kalkulovány na základě námi provedených testů s dálniční spotřebou 19 kWh/100 km a kombinovanou spotřebou 15 kWh/100 km.

Povinnost splněna

Celkový nabíjecí čas ze 7 na 99 % je zhruba 50 minut, což je takový standard mezi elektromobily, při nabíjení na 80 % je BMW iX2 také zhruba v průměru. Od prémiové automobilky bychom ale čekali lepší výsledek, obzvlášť, když se cena iX2 může směle rovnat s 800V auty na trhu, jejichž nabíjecí čas je v podstatě poloviční. Zde zřejmě vidíme daň za sdílenou platformu se spalovacím sourozencem. U BMW tak pro lepší výkony musíme počkat na novou platformu Neue Klasse, která nabíjení i efektivitu posune na zcela jinou úroveň.

I když výkon auta není extra vysoký, celková nabíjecí křivka je slušná a výsledné hodnoty spadají do dnešního průměru.

Doma si BMW iX2 nabijete výkonem až 22 kW, což v této třídě aut zdaleka není samozřejmostí a německého výrobce za silnější palubní nabíječku chválím. Šikovnou funkcí je také Plug and Charge na veřejných stanicích. Pokud máte službu BMW Charging, můžete tak na podporovaných stanicích nabíjet bez ověření kartou nebo aplikací. Stačí zasunout a nabíjíte. A díky BMW charging obecně je nabíjení v celé Evropě velmi jednoduché. Stovky tisíc stanic máte zahrnuté do jedné služby za jednotné ceny. BMW celkově splnilo svůj úkol. I když výkon auta není extra vysoký, celková nabíjecí křivka je slušná a výsledné hodnoty spadají do dnešního průměru. Jen pozor na velkou limitaci nízkým napětím, které bude problémem na 50kW stanicích.

Zhodnocení a závěr

BMW iX2 splňuje přesně to, co jsem očekával. Je to pravé BMW, které exceluje zejména hodnotným interiérem, skvělými sedadly, potěší také digitálními funkcemi a dobře jezdí. Z dřívějších modelů „i“ BMW převzalo vše dobré, včetně vyladěného jednopedálového ovládání. Kvůli sdílené platformě se spalovacími verzemi si však iX2 nese několik neduhů. Méně místa v interiéru a středový tunel nebo třeba absence předního kufru – to jsou prostě věci, co zamrzí a věřím, že to vyřeší nová čistě elektrická platforma Neue Klasse, na které první auto vyjede už v příštím roce. I tak ale iX2 příjemně překvapí velkým kufrem, díky kterému se auto stává hezky použitelné i pro rodinu.

BMW iX2

iX2 by ale slušelo nejen rychlejší nabíjení, ale také verze s větší baterií pro ty, kteří častěji jezdí delší trasy, i zde je omezení sdílenou platformou – větší baterie se sem prostě nevejde. Pokud tedy chcete auto, se kterým budete pohodlně zdolávat i větší dálky, poohlédněte se jinde, pro ty ostatní, kteří hledají středně velké prémiové SUV, si ale BMW přichystalo velmi zajímavý vůz, který doplňuje i solidní cenou.

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

bmw-ix2
Klady
  • hodnotný interiér
  • příznivá cena
  • pravidelné OTA updaty infotainmentu
  • velmi pohodlná sedadla
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • solidní odhlučnění
  • dobře zpracované jednopedálové ovládání
  • silná palubní nabíječka
Zápory
  • chybí přední kufr
  • méně odkládacích prostor v interiéru
  • pomalejší běh infotainmentu
  • středový tunel vzadu
  • chybí varianta s větší baterií pro delší dojezd
Diskuze ke článku
Petr Jahoda
Petr Jahoda
65 kWh to je dobrej vtip na dnešní dobu. Potom jsou automobilky strašně prekvapeny, že EV auta nikdo nekupuje.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze