Rolls-Royce Spectre ohlašuje začátek nové zlomové kapitoly pro společnost Rolls-Royce Motor Cars a začátek plně elektrické éry této legendární značky. O to víc mi bylo potěšením vidět jako jeden z prvních v České republice tento vůz naživo. Rolls-Royce Spectre je na rozdíl od běžných elektromobilů především o emocích, nikoliv o parametrech, ačkoliv i ty jsou působivé. Jaké jsou mé první dojmy?
Luxusní Rolls-Royce Spectre přichází, prohlédli jsme si ho
V prvé řadě Rolls-Royce, poté elektromobil
O Rolls-Royce Spectre jsme naše čtenáře již několikrát informovali, a to například o náročném testovacím programu, kdy Spectre absolvoval více než 2,5 milionu kilometrů v extrémních teplotách. Inženýři této britské značky, která klade důraz na luxus, ruční zpracování a unikátní jízdní projev, mimo jiné strávili i desítky tisíc hodin vylaďováním elektromobilu Spectre pro co nejlepší zážitek.
Tichý jízdní projev a neskutečně odhlučněná kabina se řadí také mezi ikonické vlastnosti spalovacích vozů Rolls-Royce, tudíž je více než příhodné, že právě tento výrobce přichází se svým prvním elektromobilem. Ten má být veřejností vnímán v prvé řadě jako Rolls-Royce a až poté jako elektromobil. Ostatně již před více než 120 roky to byl právě Charles Rolls, kdo pronesl: „Elektromobil je dokonale tichý a čistý. Není z něj cítit žádný zápach ani vibrace. Stanou se velmi užitečnými, jakmile bude možné zřídit dobíjecí stanice.“
Superkupé stojí na 23" kolech a má historicky nejnižší součinitel odporu vzduchu u vozů Rolls-Royce.
Samotný vůz pak naživo vypadá ještě majestátněji než na fotografiích. Jedná se o superkupé, které stojí na 23" kolech a v unikátním barevném provedení pro Spectre kombinující olivově zelenou a černou vypadá úchvatně. Maska vozu, která má historicky nejširší „grill“ (tedy mřížku chladiče), je pak neméně spektakulární, navíc se i při zachování pro značku Rolls-Royce typických křivek povedlo dosáhnout vůbec nejnižšího součinitele čelního odporu vzduchu (cx) u vozů Rolls-Royce s hodnotou 0,25.
Neméně zajímavá je i soška Spirit of Ecstasy, která sama o sobě prošla aerodynamickou optimalizací vyžadující 830 hodin modelování jejího tvaru a testování. Navzdory tomu, že u tohoto typu vozidel nehraje velikost zavazadelníku zvlášť důležitou roli, se zdál být i kufr dostatečně velký. Pochopitelně je celý kompletně vypolstrovaný měkkou tkaninou a pod podlážkou se nachází stylový batoh s kabeláží. Pokud by vás náhodou napadlo, zda má Spectre „frunk“, tak ten zde není. Jedná se však (navzdory dlouhé přední části) o vcelku logické rozhodnutí. Zřejmě by jej velké množství majitelů ani nemělo potřebu použít a také by se jednalo o vcelku nepraktické řešení s ohledem na šířku vozu. Bylo by tak nutné se natahovat do „frunku“ a zvedat mohutnou kapotu.
Interiér protkaný hvězdami
Představení nového Spectre se odehrávalo v 9. patře výškové budovy, tudíž se skutečně jednalo pouze o první statickou prohlídku. Nezapomněl jsem tedy na chvíli usednout do interiéru, který je, jak jinak, naprosto luxusní a tvoří jej prémiové materiály jako pravá kůže, ušlechtilý kov nebo dřevo. Samotné nasedání je pak díky dlouhým dveřím otevírajícím se do protisměru velmi pohodlné, a to dokonce i na zadní sedadla, která jsou přinejmenším stejně pohodlná jako ta vpředu.
Strop zdobí 4 796 jemně osvětlených „hvězd“ z programu individualizace Bespoke a dveře mohou být osazeny vnitřními výplněmi Canadel z jednoho kusu dřeva. Zajímavé je rovněž využití systému decentralizované inteligence s přímou výměnou informací mezi více než tisíci funkcemi vozu, což umožňuje dosáhnout co nejvyššího komfortu.
Pokud si můžete Spectre dovolit, může vám udělat menší vrásky na čele pouze jedna věc, a to čekací doba, která by se mohla u nových zájemců protáhnout až do roku 2025. Jak se ale říká, dobré věci zkrátka chtějí čas.
„Model Spectre má všechny vlastnosti, jimiž je Rolls-Royce celosvětově proslulý – ticho, klid a přitažlivost – a ukazuje, jak dokonale se Rolls-Royce hodí pro elektrifikaci. Je to vyjádření nového směřování a symbol jasné a odvážné budoucnosti, která je pro Rolls-Royce již plně elektrická,“ zdůraznil během premiéry v Praze Frank Tiemann, ředitel korporátní komunikace pro střední a východní Evropu a střední Asii společnosti Rolls-Royce Motor Cars.
Technické parametry Rolls-Royce Spectre
Kompletní specifikaceKonstrukce | kupé, 5 453 × 2 080 × 1 559 mm, 2 975 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 430 kW, 585 koní, točivý moment: 900 Nm |
Baterie | 105 kWh (102 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 22,2 kWh / 100 km, dojezd: 530 km |
Cena od | 12 000 000 Kč |