Situace, která netěší žádného řidiče - proč jsou ceny benzinu tak vysoké

4
Situace, která netěší žádného řidiče - proč jsou ceny benzinu tak vysoké
Fotografie: unsplash.com

Proč dochází k dramatickému nárustu ceny benzinu a co můžeme očekávat v blízké budoucnosti? Klíčovým faktorem, který ovlivňuje cenu pohonných hmot, je cena ropy, ale celá situace je ve skutečnosti mnohem komplikovanější. Cena ropy je jedním z nejvýznamnějších činitelů ovlivňujících cenu benzinu. Ropa je základní surovinou pro výrobu benzinu, a proto jakékoliv její zdražení má přímý dopad na ceny pohonných hmot. Ropa je komodita obchodovaná na globálních trzích, což znamená, že její cena je ovlivňována řadou globálních i regionálních faktorů.

Jaké faktory ovlivňují cenu ropy

Konflikty v ropných oblastech, jako je Blízký východ, mohou způsobit nejistotu na trzích a vést ke zvýšení cen ropy. Jakékoli narušení dodávek může vyvolat obavy z nedostatku, což žene ceny nahoru. Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) má obrovský vliv na cenu ropy. Když OPEC rozhodne o omezení těžby, sníží se nabídka na trhu, což vede ke zvýšení cen. Ropa cena je tradičně stanovena v amerických dolarech. Když dolar posiluje vůči jiným měnám, ropa se stává dražší pro země s jinou měnou, což může vést ke zvýšení konečných cen na čerpacích stanicích.

Další vliv na cenu benzinu

V Česku tvoří daně velkou část ceny benzinu. Daň z přidané hodnoty (DPH) a spotřební daň představují významnou část ceny. Jakákoli změna v daňové politice může cenu výrazně ovlivnit. Rafinace ropy a následná distribuce hotových produktů, jako je benzin, představují další náklady. Tyto náklady mohou být ovlivněny změnami v cenách energií, mzdami pracovníků, investicemi do infrastruktury nebo sezónní výkyvy. Konkurenční tlak mezi čerpacími stanicemi může ceny rovněž ovlivnit. Pokud v určité oblasti existuje mnoho čerpacích stanic, mohou se pokusit přilákat zákazníky nižšími cenami, ale v oblastech s menší konkurencí mohou být ceny vyšší.

Přechod na alternativní zdroje energie

Jedním z hlavních trendů, který ovlivňuje nejen cenu benzinu, ale i celý energetický trh, je rostoucí tlak na snižování emisí a přechod na obnovitelné zdroje energie. S rostoucím zájmem o elektromobilitu a snižování závislosti na fosilních palivech mohou v dlouhodobém horizontu nastat významné změny.

Elektromobily a snížení poptávky po benzinu

Jak se zvyšuje počet elektromobilů na silnicích, poptávka po benzinu může začít klesat. Tento trend by mohl v budoucnu vést k poklesu cen benzinu, protože snížená poptávka by mohla vytvářet přebytek nabídky. Nicméně tento proces může být dlouhodobý a závisí na mnoha faktorech, jako je dostupnost nabíjecí infrastruktury a vládní podpora.

Investice do obnovitelných zdrojů

Ropné společnosti začínají investovat do obnovitelných zdrojů energie, aby diverzifikovaly své portfolio. Tyto investice mohou vést k vyšším nákladům na výrobu ropy, což by mohlo v krátkodobém horizontu zvýšit ceny benzinu. Na druhou stranu, pokud se obnovitelné zdroje stanou středem zájmu, můžeme se dočkat stabilizace nebo dokonce poklesu cen pohonných hmot.

Vládní regulace a emisní normy

Rostoucí tlak na snižování emisí vede k zavádění přísnějších emisních norem pro vozidla. To může ovlivnit automobilový průmysl a způsobit změny v poptávce po benzinu. Například zákaz prodeje nových automobilů se spalovacím motorem, který již některé země plánují na rok 2035, může výrazně snížit poptávku po benzinu.

Ekonomické faktory a globální vývoj

Ekonomická situace v jednotlivých regionech i ve světě hraje rovněž klíčovou roli v určování cen ropy, a tedy i benzinu. V období ekonomické recese může poklesnout poptávka po ropě a benzinu, což by mohlo vést k nižším cenám. Naopak období ekonomického růstu, kdy se zvyšuje spotřeba energie, může cenu ropy a benzinu tlačit nahoru. Nové technologie mohou také zvýšit nabídku ropy na trhu, což by mohlo přispět ke snížení cen. Na druhou stranu, pokud tyto technologie narazí na ekologické nebo regulační překážky, může to naopak ceny zvýšit.

 

 

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Já jsem v tomto ohledu nepochopil jednu věc... abych ujel 100km, potřebuju u ICE nějakých 50kWh energie, dejme tomu 5,5l PHM. U EV je to 20kWh. Proč stojí těch 20kWh bez spotřebních daní a toho všeho okolo na veřejné dobíječce víc, jak těch 5,5l PHM??

Stejně jako ICE může strašit zvyšující se cena benzínu/nafty kvůli emisním povolenkám, může EV strašit zvýšení ceny kvůli spotřebním daním.

Vidím to tak, že do konce dekády budou EV platit spotřební daň stejně jako ICE a ICE budou zatížený nějakou formou emisních povolenek...zřejmě přímo v ceně PHM. Každpodáně nás čeká zdražení individuální přepravy. Jsem si jistý, že distributoři/výrobci eletřiny si zisky nedají ujít.
Marek M.
Marek M.
Teď jsem koukal do starších záznamu a v říjnu 2016 jsem za litr N95 platil 28 Kč. Dnes u stejné benzínky (Tank Ono) je cena 35 Kč. Za osm let nárůst o 25% mi přijde že to je dost pod inflací za tu samou dobu. Takže za mě v pohodě :-)
A to už tehdy různí proroci říkali, že ropa není, bude jen dražší a benzín bude za pár let minimálně 50 až 80 za litr :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze