Nejen na internetu najdete spoustu zaručených pravd o tom, jak je servis elektromobilů za hubičku nebo naopak hodně drahá legrace. Mýty zmítají i diskusemi o údržbě bateriových aut. Tak se na celou věc pojďme podívat poněkud zevrubněji.
Běžná údržba
Co majitele jistojistě potěší, to jsou účty za běžnou údržbu jeho elektrického plechového miláčka. Kapalina do ostřikovačů tedy dochází podobně rychle jako u konvenčních vozidel a brzdovou kapalinu musíte měnit také stejně. Dokonce ani práce technika není lacinější, ovšem třeba na každoroční výměnu motorového oleje můžete zapomenout. A ta rozhodně nestojí pár korun. Garanční prohlídky tak mohou vyjít klidně na poloviční částku oproti podobnému vozu se spalovacím motorem. Jen musíte vybírat, komu elektromobil svěříte. Některé menší autoservisy tato auta odmítají.
Podvozek
Šasi elektromobilů je naopak místem, kde příliš neušetříte. Často spíše naopak. Za vším hledejte vyšší hmotnost i vyšší výkon bateriových aut na elektřinu. Vždyť jen baterie může vážit i více než půl tuny. Nápravy, stabilizátory, tlumiče i pružiny jsou zejména na našich ne úplně nejhladších silnicích namáhány podstatně více než ty na lehčích konvenčních vozech. Jak často musejí majitelé starší elektromobilů kvůli podvozkovým "kostem" navštěvovat obchody s autodíly, tak ovlivní zejména konstruktéři automobilek výběrem dostatečně dimenzovaných součástek.
Co už ovlivnit nemohou, to je častější nutnost nákupu nových pneumatik. I když na trhu najdete modely určené přímo pro elektromobily, vysoký výkon a pár metráků nadváhy je prostě ojede rychleji. Automobilky pak mohou celou věc zkomplikovat i tím, když na auto nasadí gumy poněkud netypických rozměrů. Takový Renault Mégane E-Tech vypadá na obřích nízkoprofilových dvacítkách skutečně efektně, ovšem efektivitu dohání jejich malou šířkou. A podobně to má i řada jiných elektroaut. Netypické pneumatiky bývají dražší. Čest výjimkám mezi výrobci, kteří i na elektromobily dávají kola běžných rozměrů.
A brzdy? Pokud čekáte, že vysoká hmotnost elektromobilů nutí jejich majitele k častější výměně, jste na omylu. Důvodem je rekuperace. Pomocí ní elektroauta citelně decelerují, a zkušenější elektrořidiči tak brzdy využívají jen zřídka. I proto se na poměrně velkých modelech můžete setkat s méně účinnými bubnovými brzdami na zadní nápravě. Ony prostě stačí.
Motor
V případě samotné pohonné jednotky je výhoda elektromobilů úplně jednoznačná. Elektromotor je takřka bezúdržbový a téměř nezničitelný. Nejen, že odpadá už zmíněná výměna motorového oleje, ale v elektromobilu vám neodejde ani spousta drahých součástek, které dnešní moderní spalovací motory mají. Dvouhmota, váha vzduchu, turbo, vstřikovače, těsnění pod hlavou,... Nic z toho v elektromobilu nenajdete. A jako bonus ani nerezne výfuk. Tohle je u koupě ojetiny hodně silná karta.
Baterie
Ta úplně nejsilnější se ale může ukrývat pod podlahou. Jasně, baterie! Jakmile zjistíte, že výměna za novou v autorizovaném servisu může vyjít na víc, než kolik je zbytková hodnota celého auta, asi zalapáte po dechu. Jenže každá mince má dvě strany. Zkušenosti majitelů nejstarších běžných elektromobilů, jako je Nissan Leaf 1. generace nebo Renault Zoe, říkají, že akumulátory skutečně není třeba každých pár let měnit. Jejich životnost lze výrazně protáhnout. Pokud se spokojíte s osmdesátiprocentním dojezdem, může být i v patnáctiletém či starším voze stále původní baterie. Pokud je třeba ji přesto vyměnit, stále tu je možnost koupě levnějšího repasovaného kusu či baterie z druhovýroby. Ani ty nejsou za hubičku, ale vyjdou přece jen levněji.
Závěrem tak lze říci, že běžná údržba elektromobilu oproti vozům se spalovacím motorem zatíží peněženku majitele významně méně. Existují ale i položky, jako například pneumatiky, na kterých ale určitě neušetříte. Největším strašákem pak zůstává nutnost výměny baterie. Při dlouhodobě správném používání ale tento problém řešit nebudete muset.

