Hledání alternativních možností pro cestování a velký zájem o dovolenou v tuzemsku se výrazně promítl na rostoucí poptávce po sdílené mobilitě. Podle platformy pro sdílení aut HoppyGo meziročně vzrostl zájem o rekordních 81 %, průměrná délka zápůjčky se prodloužila na 4,2 dne a zvýšil se i počet registrovaných uživatelů, který přesáhl hranici 100 tisíc. Rekordní čísla zaznamenali také pronajímatelé, kteří si mezi sebou rozdělili přes 15 milionů. Nejvyšší poptávka byla po vozech střední a vyšší střední třídy, zásadní boom zažily také minivany a obytné vozy. Dle studie IPSOS uživatelé na peer-to-peer carsharingu HoppyGo dlouhodobě nejvíce oceňují komfort, flexibilitu, finanční dostupnost i ekologický rozměr a otevřenost celého konceptu.
Sdílená mobilita nabídla v průběhu minulého roku bezpečnou alternativu městské mobility, ale také rozšířila možnosti cestování na dovolenou, kterou většina Čechů strávila v tuzemsku. Uživatelé si na platformě HoppyGo v souhrnu vypůjčili auto na více než 38 tisíc dní (104 let), což je ve srovnání s rokem 2019 více než 80% nárůst. Vzhledem k velkému zájmu o využití sdílené mobility vzrostl o 52 % také počet registrovaných uživatelů na celkových 106 619. Druhá, neméně důležitá skupina pronajímatelů aut, si na HoppyGo meziročně rozdělila více než 15 milionů korun. HoppyGo přitom není doménou pouze Prahy a dalších velkých měst. Díky dynamickému růstu dnes nabízí automobily v 70 ze 76 okresů České republiky, tedy ve více než 240 českých obcích a městech.
Vzhledem k opatřením proti šíření nemoci COVID-19 řešila většina Čechů v minulém roce letní dovolenou po vlastní ose, čímž vzrostl zájem o alternativní služby. „V průběhu roku jsme vytvořili cestovatelskou landing page, která obsahovala široký seznam doporučení na nejlepší destinace a zážitky spojené s cestováním v České republice. Zároveň na platformě přibyla řada nových pronajímatelů aut, díky kterým jsme rozšířili vozový park o 31 % na 2 365 vozů a uživatelé si tak mohli vždy vybrat vůz podle aktuálních potřeb a ihned vyrazit. Tím jsme akcelerovali trend, který s HoppyGo sledujeme již od začátku, tedy příklon k individuální, dostupné a flexibilní mobilitě v momentě, kdy ji lidé potřebují. Jednoduše a bez složitého papírování s námi lidé cestovali například na dovolenou v komfortním kombi s nízkou spotřebou, sportovním kabrioletem na víkend nebo obytnou dodávkou uzpůsobenou pro kemping,“ uvedl Robin Švaříček, CEO HoppyGo.
Nejoblíbenějšími značkami byly tradičně Škoda, Volkswagen a Ford. Na první příčky se dostaly modely Škoda Fabia, Škoda Octavia a dodávky s obytnými vozy reprezentoval nejžádanější model Ford Transit. Největší zastoupení má v rámci vozového parku karoserie typu kombi (21 %), kterou následuje sedan (18 %) a hatchback (17 %). Zajímavý je podíl vozů s alternativním pohonem, který dosáhl 10 % (CNG, LPG, HEV, PHEV, EV). Rok 2020 přinesl také velký nárůst čistě elektrických vozidel, díky kterému mohou uživatelé vybírat z 25 elektromobilů.
Rok 2020 přinesl také velký nárůst čistě elektrických vozidel, díky kterému mohou uživatelé vybírat z 25 elektromobilů.
Pro uživatele byl v roce 2020 důležitý především komfort, finanční dostupnost a flexibilita, což dokládají také data z průzkumu IPSOS 2020. Podle něj uživatelé nejčastěji oceňují jednoduchost zápůjčky, nízkou cenu za pronájem vozu a volbu auta podle konkrétních potřeb a situací. Zákazníci oceňují rovněž ekologický rozměr platformy HoppyGo, která efektivně využívá již vyrobené vozy, a tím pomáhá snižovat počet aut ve městech. „Koncept peer-to-peer carsharingu je přelomový už tím, jak řeší otázku nutnosti vlastnění auta, které už dnes nemá natolik důležitý společenský status, jako tomu bylo v minulosti. Od vlastnictví rovněž často odrazují neustále rostoucí ceny nových vozů, náklady na provoz i pravidelný servis. V rámci P2P carsharingu si uživatel zvolí přesně takový vůz, který zrovna v danou situaci potřebuje, a platí za něj pouze ve chvíli, kdy auto využívá. Bariéry spjaté se sdílením aut tak vzhledem k převažujícím výhodám pomalu mizí a velice pozitivní je také rostoucí důvěra mezi pronajímateli vozů a uživateli. Ta se projevuje například možností vycestovat s více jak 80 % všech vozů do zahraničí nebo i ochotou pronajímatelů vůz přistavit až ke dveřím zájemce,“ dodává Robin Švaříček, CEO HoppyGo.
Individuální mobilita nabízí v současné době nejbezpečnější formu dopravy, a kromě bezplatné ozonové dezinfekce registrovaných vozů umožnila platforma HoppyGo auta také vyzvednout a vrátit zcela bezkontaktně. „Řada uživatelů využívala zapůjčených vozů dlouhodobě i pro rutinní cesty do práce místo veřejné dopravy. Nelehká situace nám nebyla lhostejná a již po vypuknutí pandemie koronaviru jsme stáli u zrodu iniciativy #SKODAAUTOpomaha a začali poskytovat vozy z vlastní flotily pro neziskové a humanitární organizace, které pomohly s rozvozem léků, roušek, jídla a dalších materiálů. Společně se nám se Škoda Auto podařilo zajistit přes 200 vozů pro 89 dobročinných organizací po celé České republice. Výsledkem společného úsilí iniciativy #SKODAAUTOpomaha tak dokázaly jednotlivé organizace rozvézt ochranné štíty, potraviny a více než 400 tisíc respirátorů a roušek a pomoci tak celkově téměř 100 000 potřebným,“ uvedl Robin Švaříček, CEO HoppyGo.
Na platformě pro sdílení aut HoppyGo, spadající mezi inovační projekty mobility Škoda Auto DigiLab, aktivně pronajímá auta 1 400 majitelů – celkový vozový park tak nabízí přes 2 300 vozidel a více než 300 modelů vozů nejrůznějších značek. Kapacita není omezena a zapojit se může každý, kdo své vozidlo nepoužívá každý den a chce si přivydělat. Nejúspěšnější pronajímatelé si za rok přijdou na stovky tisíc korun. Není potřeba podepisovat žádné dlouhé smlouvy a stačí rychlá registrace se snadným ověřením dokladů.