Elektromobil připojený k elektrické síti se dobíjí ve chvíli, kdy je v ní energie dostatek a spotřeba není vysoká. Automobil se v tom případě dobíjí do své plné hodnoty. Ovšem pak přijde špička a odběr ze sítě je vysoký. Tyto špičky pak pomáhají vykrýt právě nabité akumulátory automobilů zapojené do sítě. Jejich energie se přepouští do sítě. Zákazníci, kteří budou připojeni a nechají svůj automobil pracovat s chytrým nabíjením, budou následně finančně odměňováni. Tento princip je známý již dlouho, ale zatím nebyl ve velké míře uveden do praxe. Problémem je zastaralost rozvodné sítě, která musí být na takové decentralizované nabíjení či vybíjení připravena. U nás zatím takzvaný Smart Grid máme pouze ve Vrchlabí, a to navíc jen v testovacím provozu.
Automobilka Renault začala s přípravou na první velký test takového systému. V holandském Utrechtu a na portugalském ostrově Porto Santo začne tento rok. Na obou místech budou v první fázi připraveny dobíjecí stanice a patnáct vozidel Renault ZOE, které toto zpětné nabíjení zvládnou. Stojany pro dobíjení jsou standardní, jen dostaly menší úpravu. Elektromobily pak musí umět pracovat jak s nabíjením, tak i s vybíjením. Následovat by měly další inteligentní sítě ve Francii, Německu, Švýcarsku, Švédsku a Dánsku, kde bude Renault spolupracovat na testovacích provozech těchto chytrých sítí.
Technické parametry Renault Zoe (2018) R110
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 084 × 1 954 × 1 562 mm, 1 555 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 108 koní, točivý moment: 225 Nm / 250 ot/min |
Baterie | 41 kWh |
Nabíjení | 0palubní: 22 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,3 kWh / 100 km, dojezd: 400 km |
Cena od | 897 400 Kč |