Nové označování pneumatik v EU poskytne řidičům více informací

Nové označování pneumatik v EU poskytne řidičům více informací
Fotografie: pixabay.com
  • Štítky budou mít nový design s přehlednějším zařazením podle brzdění, valivého odporu a emisních hladin hluku
  • Informace ze štítků na pneumatikách v EU budou od 1. 5. 2021 dostupné pomocí QR kódu

V květnu 2021 EU uvede do užívání nové štítky pneumatik, které poskytnou spotřebitelům více informací o vybraných vlastnostech pneumatik. Na nových štítcích se změní struktura uvádění tříd valivého odporu a účinnosti brzdění na mokré vozovce, zatímco hlučnost se bude uvádět jako množství decibelů a písmeny A, B nebo C. Koncoví uživatelé získají přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v databázi EU i po načtení QR kódu na štítku.

Nový štítek EU pro značení pneumatik

Další změna se týká pneumatik pro osobní vozidla (třída C1), u nichž se mohou vyskytnout dva nové piktogramy. První z nich informuje o záběru pneumatiky na sněhovém povrchu (3PMSF), přičemž v některých zemích EU je již toto označení u zimních pneumatik povinné. Druhý piktogram je určen především pro skandinávské země a definuje záběr pneumatik na ledovém povrchu. Toto označení by měly mít především pneumatiky s měkkou směsí, které se ve střední Evropě nepoužívají.

Nový štítek EU pro značení pneumatik

Od května 2021 musí být informace na štítku pneumatiky v EU dostupné i na pneumatikách určených pro těžká užitková vozidla (třída C3). U obutí pro osobní a dodávková vozidla (kategorie C1 a C2) již nebude třída D nevyužita, jako tomu bylo dosud, ale přesunou se do ní pneumatiky, které patřily do třídy E. Pneumatiky s vlastnostmi na úrovni tříd F a G se v aktuálním štítkování nově posunou do třídy E. Současně platí, že se omezí maximální povolené hodnoty valivého odporu a brzdné dráhy na mokrém povrchu.

Na novém štítku se sníží počet hodnot ze šesti na pět. Třídy A až C zůstávají beze změny. Pneumatiky C1 určené pro osobní auta, resp. C2 určené pro dodávky, které byly dosud v třídě E podle valivého odporu a přilnavosti za mokra, budou nyní zařazeny do třídy D, která se dosud nepoužívala. Pneumatiky, dosud patřící do tříd F a G, se zařadí do třídy E. Tím se štítek stane přehlednějším a srozumitelnějším.

Informace o pneumatikách z QR kódu

Spotřebitelé si mohou stáhnout více informací o jednotlivých pneumatikách po nasnímání QR kódu, který se nachází v pravém horním rohu štítku pneumatiky. QR kód odkazuje na databázi EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Evropská databáze výrobků s energetickým označením), obsahující produktové listy výrobků. Ty uvádějí všechny hodnoty označující konkrétní pneumatiku, jakož i začátek a konec výroby daného modelu. Informační listy výrobků zadává do databáze EPREL výrobce pneumatik jednotlivě a podobně jako v minulosti jejich zařazení do tříd také zajišťuje příslušný výrobce.

Nový štítek pro pneumatiky v EU je navržen tak, aby pomohl spotřebiteli vybrat si obutí s vyšší úsporou paliva a zároveň mu poskytl informace o brzdných vzdálenostech. Volba pneumatik s nižším valivým odporem u spotřebitelů a komerčních provozovatelů může vést k zásadním úsporám palivových nákladů a také k nižším emisím. Přehledné informace o přilnavosti na mokré vozovce zvýší bezpečnost provozu, zatímco informace o hluku při jízdě pomáhá snižovat emisní hladiny hluku způsobované silničním provozem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze