Trh s ojetými vozy v roce 2021 opět výrazně rostl. Důvodem je přetrvávající nedostatek nových aut, která navíc zdražila až o 15 %. I proto je ve světě ojetin stále větší zájem o modely staré maximálně pět let.
Jaká auta byla loni nejpopulárnější? A která kritéria při výběru rozhodovala? To vám rádi prozradíme a přidáme i krátký výhled do budoucna.
Podobná situace jako v roce 2008
Tak dobře jako v roce 2021 se ojetým autům naposledy dařilo před třinácti lety, tedy v době hospodářské krize. I tentokrát jde z velké části o důsledek inflace, která má ceny nadále zvyšovat. V některých měsících loňského roku se dokonce prodalo víc ojetin než nových aut.
Podle statistik vede Škoda
Nejčastěji kupovaným autem v ČR se i tentokrát stala Škoda Octavia druhé generace. Statistiky ale ukazují, že ji třetí generace rychle dohání, u Fabií je pak situace trochu jiná. Velké oblibě se stále těší model první generace, za který zaplatíte do 50 tisíc korun. Následuje ho Fabia se zhruba dvojnásobně vyšší cenovkou.
Pokud se podíváme na ostatní značky, nejlépe se dařilo Volkswagenu a Fordu. Mezi dlouhou řadu Škodovek se dokázaly dostat jen Volkswagen Golf a Passat a překvapivě také Ford Focus.
Nebývalý zájem o málo ojetá auta i starší vozy
Nastupuje také trend mladých vozů s nízkým nájezdem. Jsou totiž řešením pro zákazníky, kteří by si před zdražením pořídili nové auto, stejně tak pro ty, kdo na výrobu nechtějí čekat dlouhé měsíce. Do této kategorie se kromě modelů značky Škoda dostaly i Dacia Duster nebo Hyundai i30, který značně posílil také na trhu s novými vozy.
Svoje zákazníky si ale naopak našlo i mnoho aut vyrobených před rokem 2011. Vozy starší než deset let tvořily zhruba polovinu prodejů a 20 % lidí se spokojilo i s auty vyrobenými v roce 2006 nebo dříve.
Benzín, nafta, nebo alternativní pohon?
Elektromobily netáhnou ani v případě nových aut. V loňském roce se jich prodalo ještě o 616 méně než v tom předchozím a odborníci se shodují, že změna pravděpodobně nepřijde od zákazníků. Doporučují tedy úpravu legislativy a dotace pro majitele elektromobilů. V autobazarech se sice začínají objevovat, ale nakupující stále upřednostňují starou dobrou naftu a benzín.
Jak dokazují prodeje Škody Octavia, Kodiaq, Karoq nebo Superb, u větších modelů preferují zákazníci dieselové motory. U nejprodávanější Octavie jsou to až dvě třetiny. Řidiči si od nich slibují hlavně nízkou spotřebu paliva. Ne vždy tomu tak ale skutečně je, záleží na způsobu jízdy, najetých kilometrech, správné údržbě i dalších faktorech.
Na inzerát, nebo do bazaru?
Co se týče způsobu nákupu, lidé se opět vrací do bazarů. Na internetu si sice udělají přehled o dostupných modelech, ale potom chtějí vybraný vůz osobně vidět a před nákupem si ho vyzkoušet.
Nicméně ani internetové inzeráty nejsou zapomenuté, inzerenti se však do prodeje tolik nehrnou – především kvůli nedostatku nových aut, která by posloužila jako náhrada za prodávaný model.
Ať už si pro svou ojetinu půjdete za soukromníkem či do bazaru, v každém případě se držte správného postupu při koupi auta. Dobře si ho prohlédněte, vyzkoušejte a ověřte si, že uvedené údaje sedí s jeho reálným stavem. Přece jen i ceny ojetých aut se dnes pohybují v desítkách až stovkách tisíc korun, je tedy potřeba vybírat pečlivě a s rozmyslem.
Prognózy na rok 2022
Velké zlepšení v nejbližších měsících raději neočekávejte. Problémy se skladovými zásobami a chybějícími čipy budou zřejmě přetrvávat i letos, a tak nás čeká další zdražování. Na aktuální situaci se ale dají najít i výhody, například možnost výhodného prodeje vaší ojetiny. Za auto s menším počtem najetých kilometrů si v dnešní době sice připlatíte, ale máte téměř 100% jistotu, že ho zase výhodně prodáte.
Pokud se zaměříme na konkrétní modely, Škoda Octavia a Fabia pravděpodobně zůstanou na předních příčkách. Těchto žádaných aut ale bude rychle ubývat, a to by mohlo nahrávat značkám, kterým se v ČR dosud tolik nedařilo. Růst prodeje ojetých vozů tedy očekává například Hyundai nebo Kia.