Množství elektřiny odebrané v síti veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ loni meziročně vzrostlo o více než 100 procent, na 1 963 523 kWh. Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie svých vozů v pražském Karlíně, Olomouci, Holešovicích a ve Vestci. Skupina ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 190 veřejných dobíjecích stanic, z toho je 130 rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i dík evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).
Jak to bude s nabíjením na stanicích ČEZ?
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala loni do baterií elektromobilů celkem 1 963 523 kWh elektřiny, což je ekvivalent 54 542 plných dobití vozu Volkswagen e-Golf s kapacitou baterie 36 kWh. Zároveň jde o téměř 105procentní nárůst oproti roku 2018, kdy v celé síti nabíječe elektrická auta nabila 959 115 kWh. Celkem e-auta zastavila u stojanů ČEZ k dočerpání energie ve 153 612 případech. V roce 2018 proběhlo na stanicích sítě celkem 75 584 nabíjecích cyklů, což byl i tehdy více než dvojnásobný růst oproti 35 902 dobíjení o rok dříve.
„Dynamický vývoj táhne jak rostoucí počet elektrických aut v ČR, tak také rozšiřování sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ. Předpokládáme, že při akceleraci současného rozvoje elektromobility v České republice, bychom příští rok mohli výrazně překročit hranici tří milionu kWh načerpané energie. Trendem se také stávají častější odběry o malých objemech. Průměrný odběr elektřiny při jednom zastavení u stanice se v posledních dvou letech ustálil na 12,7 kWh,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.
Lokalita | Odběry 2019 (kWh) | Odběry 2018 (kWh) |
---|---|---|
Praha, Visionary | 122 041 | 41 609 |
Praha, Karlín | 68 804 | 61 873 |
Olomouc | 58 320 | 58 656 |
Vestec | 37 122 | 40 703 |
V České republice je aktuálně registrováno více než 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektrických aut a loni rekordních 789 elektrických aut. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.