Mnichov testuje solární přívěs za autobus. Šetří překvapivým způsobem

3
Mnichov testuje solární přívěs za autobus. Šetří překvapivým způsobem
Fotografie: Sono Motors
  • Solární energie nepohání kola, ale téměř všechno ostatní ano
  • Jedná se o levné, snadno aplikovatelné řešení, použitelné kdekoliv
  • Kumulativní úspory jsou překvapivě velké

Kolem Mnichova je nově k vidění zvláštní souprava. Tamější dopravní podnik MVG se totiž dohodl se společností Sono na testování přívěsu se střechou, pokrytou solárními panely. Samotné přívěsy nejsou v mnichovských ulicích ničím novým; už 8 let brázdí tamější ulice „buszugy“, složené ze standardního, 12m nízkopodlažního městského autobusu Solaris nebo MAN a dvounápravového přívěsu Hess o délce 11 m. Ten samozřejmě poskytuje stejný komfort jako tažné vozidlo, takže je nízkopodlažní a klimatizovaný.

Jenže tato souprava, která je proti běžně používanému článkovému autobusu flexibilnější, klade zvýšené nároky na elektroinstalaci autobusu. Přívěs totiž vlastní zdroj elektřiny nemá, přesto obsahuje několik hladových agregátů v čele s klimatizační a vytápěcí jednotkou. A to znamená nejen silnější alternátor a větší baterii, ale také zvýšené opotřebení obojího. A samozřejmě i vyšší spotřebu paliva. A odtud byl už jen krok k chytrému nápadu.

Technici z firmy Sono pokryli střechu přívěsu 20 ohebnými fotovoltaickými panely stejného typu, jaký použili na elektromobil Sion. Ty dokáží vyrobit až 2 kW, což zvládne pokrýt velkou část spotřeby celého přívěsu. Kromě klimatizace je totiž třeba napájet i osvětlení, ovládání dveří a řídicí obvody. To se na první pohled nezdá jako převratný počin, o to ale v tomto případě nešlo. Cílem bylo snížit náklady na servis i spotřebované palivo a také snížit produkci skleníkových plynů. A tady už je bilance mnohem zajímavější; v každé soupravě tvořené podobným přívěsem a naftovým autobusem, jaký v mnichovské flotile stále převládá, dokáže fotovoltaika ročně ušetřit až 2 500 litrů nafty (6,5 tuny skleníkových plynů).

Tím úspory nekončí; dost se ušetří i na servisu a výměně 24V startovací baterie. Energie ze solárních panelů totiž podstatně snižuje její zátěž, čímž jí prodlužuje životnost. Vůbec nejlepší na tom ale je, že se nejedná o žádný experiment typu „za deset let možná“, ale praktické ověření funkčního a levného řešení, okamžitě nasaditelného do běžného provozu bez vedlejších efektů. To lze aplikovat i kdekoliv jinde; na elektrobusy, jimž FVE o něco prodlouží dojezd, nebo na vlastně jakýkoliv dopravní prostředek dost velký, aby se na něj fotovoltaika vešla. Samotné Sono jimi ostatně pokrývá ze všech stran i skříňové nástavby nákladních automobilů či samotných autobusů. I jim se totiž kilowatty ze sluníčka k dobru hodí.

Souprava složená z 12m autobusu MAN a 11m přívěsu Hess, pokrytého solárními panely, bude zatím jediná, ale u toho nejspíš nezůstane
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Vzpomněl jsem si na staré RTO autobusy u nás, jezdící s přívěsem :)
Pavel Kozusznik
Pavel Kozusznik
Ať tam připojí ještě jednu vlečku a můžou jezdit zadarmo.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze