Je to rok, co společnost Sono Motors odhalila Sion, elektrovůz s extrémně jedinečnými vlastnostmi. Ačkoli výroba začne teprve ve druhé polovině roku 2019, německé vozidlo je nyní ve finální vývojové fázi svého systému nabíjení. Sion měl v červnu letošního roku už 5 tisíc rezervací a k dnešním dnům je to dokonce něco přes 6,5 tisíce, takže si rozhodně své publikum získává.
Na trhu už se párkrát objevila auta s podobnou myšlenkou umístění solárních článků na karoserii, ale bylo to téměř vždy příliš nákladné a málo účinné. Tým Sono se této výzvy nezalekl a Sion si s sebou na své karoserii veze 330 solárních článků, které by měly být za slunečného dne schopny přidat na dojezdu až 30 kilometrů. Kapacita baterií vystačí bez pomoci solárních panelů na 250 kilometrů, takže se nemusíte bát, že se při zatažené obloze nikam nedostanete. Sion nabídne i tažné zařízení, což přispěje k využití vozidla na maximum.
Sono zatím nabízí Sion bez baterie, a to z důvodu konstantního poklesu cen baterií, aby vám auto v budoucnu mohla nabídnout za co nejlepší cenu. V současné době je to 16 tisíc eur za auto, tedy nějakých 410 tisíc korun, a 4 tisíce eur za baterii (103 tisíc korun), kterou si můžete buďto pronajmout, nebo koupit.
Zajímavostí u Sionu je jeho mechová zahrádka v palubní desce, přes kterou proudí vzduch klimatizace a která napomáhá čištění vzduchu proudícího k posádce.
V současné době je to 16 tisíc eur za auto, tedy nějakých 410 tisíc korun, a 4 tisíce eur za baterii (103 tisíc korun), kterou si můžete buďto pronajmout, nebo koupit.......
410.000 krabicka , aleeeee BATERIE 103.000 korun - jakou ma TA BATERIE z i v o t n o s t ?????
KAZDY 5 let - 8 let -10 let ...... si ji musi kupovat novou ?????
//// Základní využitelná kapacita 85 kWh Li-Ion baterie Tesla verze je zhruba 76 kWh. Udává se, že její výdrž je i více než 2000 nabíjecích cyklů. Tesla poskytuje na modely s touto baterií 8letou záruku bez omezení najetých kilometru -
Základní předpokládaný dojezd nového vozu je zhruba 250 mil (400 km).
Ztráta kapacity dosahuje ve 4. roce (160 000 km) zhruba 10 % - snížení dojezdu o 40 km.
V době konce záruky pak model odhaduje využitelnost baterie na 70 % - 280 km dojezd.
Teoretickou hranici 50 % procent pak lze promítnout přibližně na horizontu 10 let a 400 tisíc najetých kilometrů. To je však nutné brát se značnou rezervou.
noooo a jak je resena Z I M A ????? - - - PODZIM-ZIMA-JARO ?????
+ + +
Zkouší vůz v teplotách kolem nuly " 0 ", kdy studená baterie omezuje regeneraci i nabíjení.
Zima není vlídná k žádnému autu na světě, i kdyby to mělo být jen kvůli soli na silnicích. Benzínové vozy to mají ještě poměrně snadné, pokud teplota neklesne někam k –45 °C. S naftou to je trochu složitější, ale pokud se teploměr nedostane pod dvacet stupňů mrazu a pokud máte v nádrži tzv. zimní naftu, mělo by být všechno v pořádku.
Teoreticky nejhůř na tom mohou být elektromobily. Jejich palivo, tedy elektřina, ztuhnout nemůže, ale lithium-ionovým bateriím se do práce, tedy vydávání proudu, moc nechce, pokud jsou studené.
......musíte taky někam dojet..... ukazuje, že je-li baterie studená "STUDENA", vůz odstaví funkci nabíjení baterie při brzdění auta.
Podobně při připojení k 50kW nabíječce je vůz nabíjen pouhými 16 kilowatty, protože teplota baterie nic víc nedovolí.
???? Je potřeba ujet několik desítek kilometrů, aby se regenerační brzdění a plné nabíjení staly dostupnými. ????
!!! Je potřeba ujet několik desítek kilometrů, aby se regenerační brzdění a plné nabíjení staly dostupnými. !!!
Přehled po měsících
Měsíc- Minimum- Maximum- Průměr
Leden/ -17.1 °C/ 5.1 °C/ -5.80 °C,,,,,
Únor/ -10.0 °C/ 13.2 °C/ 1.35 °C,,,,,
Březen/ -3.6 °C/ 21.9 °C/ 8.17 °C,,,,,,
Duben/ -3.6 °C/ 24.9 °C/ 9.53 °C,,,,,
Květen/ -0.6 °C/ 34.3 °C/ 16.71 °C,,,,,
Červen/ 8.4 °C/ 34.8 °C/ 21.70 °C,,,,,,
Červenec/ 9.7 °C/ 34.8 °C/ 21.58 °C,,,,,
Srpen/ 8.1 °C/ 36.8 °C/ 22.07 °C,,,,,
Září/ 5.2 °C/ 26.2 °C/ 14.17 °C,,,,,,
Říjen/ 0.0 °C/ 21.9 °C/ 10.76 °C,,,,,,
Listopad/ -4.5 °C/ 13.8 °C/ 4.89 °C,,,,,
Prosinec/ -8.9 °C/ 12.0 °C.