Londýn, Boston a teď Praha. Hlavní město zavádí AI pro řízení semaforů

7
Londýn, Boston a teď Praha. Hlavní město zavádí AI pro řízení semaforů
Fotografie: pixabay.com
  • Umělá inteligence během pilotního režimu úspěšně řídila dopravu v pražské ulici Patočkova
  • Cílem „chytrého semaforu“ je zajistit plynulejší dopravu

Technická správa komunikací (TSK) oznámila, že aktuálně dokončila první fázi provozu nového systému pro řízení dopravní signalizace (semaforů), jenž využívá umělou inteligenci. Systém financovaný z evropských fondů má přitom přinést nové možnosti a dlouhodobé zlepšení v řízení dopravy.


Technologii zatím otestovala pouze světová velkoměsta jako Londýn nebo Boston. Systém přitom pomocí umělé inteligence (AI) optimalizuje nastavení semaforů pro co nejplynulejší průjezd vozidel. To je velká změna oproti současně praktikovanému přístupu, kdy má každá křižovatka předem nastavený plán, který zohledňuje i okolní oblasti. Umělá inteligence naopak v reálném čase bere v potaz aktuální dopravní situaci a předem stanovené priority. Výsledkem má být minimalizace dopravních zácp.

„Fungující metropole potřebuje chytrý systém řízení dopravy, který pomůže zajistit její hladký chod. Tato investice je tak důkazem našeho závazku k investicím do moderní a udržitelné pražské dopravy. Nový systém v budoucnu přinese Pražanům více komfortu při průjezdu metropolí a sníží zátěž na životní prostředí,“ říká Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Chytré semafory aktuálně pracují na křižovatkách v ulici Patočkova, kde byly v reálném provozu ověřeny funkcionality systému a jeho spolupráce s ostatními telematickými systémy a detektory v Praze. TSK přitom uvádí, že test byl úspěšný a prokázal schopnost novinky spolupracovat se stávajícími systémy a plynule řídit dopravu s možností reagovat na vzniklé dopravní situace.

TSK se dlouhodobě zaměřuje na inovativní řešení při správě města, která usnadňují život. A právě umělá inteligence má určitě v oboru dopravy budoucnost. Příklad si můžeme vzít z Londýna, který za pomoci AI zlepšuje místy velice problematickou dopravu. V tomto směru je na tom Praha určitě lépe než Londýn, ale i tak každý z nás sleduje stále se zhoršující situaci v dopravě, zejména kvůli přibývajícím automobilům, obyvatelům a dojíždějícím za prací a službami. Naším cílem je využít všech dostupných řešení ke zlepšení dopravy na území našeho hlavního města,“ dodává Filip Hájek, generální ředitel TSK.

Díky umělé inteligenci dokáže systém rychle reagovat na měnící se dopravní situace. Optimalizovat průtok vozidel je obrovská výzva do budoucna pro všechna města, ve kterých neustále roste počet obyvatel a vozidel, ale silnice se ve stávající zástavbě nedají dál rozšiřovat. Pilotní instalace systému v Praze ukazuje, jak mohou moderní technologie a umělá inteligence přispět k řízení dopravy. Tento systém má potenciál zlepšit kvalitu života obyvatel Prahy, ale i návštěvníků našeho hlavního města a přispět k udržitelnému rozvoji městské dopravy,“ popisuje výhody systému Martin Pípa, náměstek generálního ředitele TSK.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Cílem těchto "vylepšení" je to samé, jako snížení počtu pruhů na 1 a jejich šířku na co nejužší. Nejlépe 2 m. Dále co nejvíc retardérů a betonových bloků v silnici. Hejna patníků na každém rohu kde byla širší silnice a to i tam kde musí odbočovat autobus.
Děláme maximum pro zlepšení dopravy!
Josef L
Josef L
Souhlas, dojebali totálně dopravu v Praze a teď tam nasadí AI za miliardu, jak je v Praze zvykem. Kdyby tam posadili 20 důchodců, tak by to fungovalo líp a za neskonale menší náklady :)
Jiří Doubravský
Jiří Doubravský
AI by mohlo být naopak velmi levné řešení, záleží jen na zadavateli jak velký vendor lock si nechá postavit. Tréning AI je sice náročný ale následný provoz už vyžaduje jen slabý hardware.
Jiří Doubravský
Jiří Doubravský
Umí to řídit více křižovatek s nějakou vzájemnou návazností nebo to řídí křižovatky jen jako izolované ostrovy?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze