Technologický startup DoDo, spadající do portfolia investiční skupiny V-Sharp Michala Menšíka, má za sebou další mimořádně úspěšný rok. Společnost rozvezla více než 2,6 milionu objednávek a navýšila své tržby na 500 milionů korun. V letošním roce chce DoDo na svůj 100% růst navázat a poprvé cílí na miliardový obrat. Kromě dalšího rozšiřování služeb v České republice, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku k tomu má dopomoci i chystaná expanze na německý trh a do Bulharska.
Významný nárůst obratu i objemu přepravených zásilek doprovázelo i nabírání nových kurýrů, kterých DoDo zaměstnává již přes 1 200. Rozrostla se také flotila rozvozových vozů s ekologickým pohonem na CNG – meziročně z 350 na 600. Díky významnému nárůstu poptávky po logistických službách i úspěšné expanzi firma za uplynulý rok odbavila na 2,6 milionu objednávek, což je o 1,4 milionu zásilek více než v předchozím roce.
DoDo chce rychlé tempo růstu i expanze udržet také v roce 2021, pro který si startup jako hlavní ambici stanovil překonat tržbami hranici jedné miliardy korun. K naplnění ambiciózního cíle má výrazně pomoci expanze do Bulharska a Německa. „V Bulharsku a Německu vnímáme velmi vysokou poptávku po službách kvalitní, rychlé a přesné logistiky, a navíc již finalizujeme první obchodní dohody s významnými hráči z retailu i e-commerce, kteří na těchto trzích působí a logistiku chtějí řešit s námi,“ komentuje Michal Menšík, CEO DoDo.
K naplnění ambiciózního cíle má výrazně pomoci expanze do Bulharska a Německa.
Úspěch DoDo a jeho rapidní růst rozhodně není jen výkyvem způsobeným koronavirovou krizí a s ní spojenými změnami v zákaznickém chování. Dokazuje to i fakt, že se technologický startup na podzim minulého roku umístil na 2. místě v žebříčku Deloitte Technology Fast 50, který oceňuje nejrychleji rostoucí firmy ve střední Evropě. DoDo se tak stalo vůbec nejrychleji rostoucí firmou v Česku, přičemž mezi lety 2016 a 2019 firma zaznamenalo růst ve výši takřka 8,5 tisíce procent.
Kontinuální růst DoDo lze připsat jak otevírání nových logistických divizí a zakázek, tak i posilování obchodních vztahů s klíčovými partnery, a to zejména v segmentu rozvozu potravin. Právě rozvoz potravin, pro který startup založil specializovanou divizi DoDo Fresh, byl loni pro DoDo vůbec nejsilnější oblastí. Divize Fresh již při vypuknutí první epidemiologické vlny v březnu 2020 zaznamenala zhruba 50% nárůst objednávek z partnerských online supermarketů Košík či Tesco a nadále svoji pozici v rámci celého startupu posilovala.
„Vedle potravin se nám velmi dařilo také v rozvozu zásilek e-shopů. Koronavirová krize významně urychlila digitalizaci, jíž se mnozí obchodníci dosud vyhýbali, protože ji nepovažovali za nutnou. Už na jaře si ale ověřili, že být online je pro další fungování v byznysu naprosto nezbytné. Jsem rád, že se nám daří služby upravovat na míru potřebám každého konkrétního klienta a oslovovat tak jak velké retailové hráče, tak i malé obchodníky s velmi specifickými požadavky na logistiku. Víme, že právě naší flexibility si naši zákazníci velmi cení,“ komentuje Michal Menšík.
Od roku 2017, kdy firmu převzal Michal Menšík, klade DoDo velký důraz na svůj technologický rozvoj, a to především v oblasti vlastní IT logistické platformy. Díky ní může DoDo maximalizovat efektivitu plánování tras i směn a v reálném čase vyhodnocovat logistický provoz. Také v minulém roce se logistická platforma dočkala významných inovací, přičemž vyvinut byl například automatizovaný robo-dispečer, který zajišťuje koordinaci rozvozů hotového jídla z restaurací KFC, a za pozornost stojí také novinka v podobě sledování polohy kurýra v reálném čase, aby měl zákazník dokonalý přehled o tom, kdy přesně mu zásilka dorazí.
V rámci dalšího rozšiřování svých logistických služeb plánuje DoDo svou logistickou platformu prostřednictvím modelu „software as a service“ nabízet i externím partnerům a chce se soustředit také na rozvoj programu pro franšízové partnery. Díky zapojení externích partnerů bude služba moci rychleji růst a dříve se dostat třeba i do vzdálenějších českých regionů.
Rok 2020 byl rokem, kdy bylo potřeba adekvátně reagovat na příchod pandemie a s ní spojené změny zákaznických potřeb. Hned během prvního týdne po zavedení první celostátní karantény startup DoDo rozběhl rozvoz Hotovek od online supermarketu Košík.cz. Za schopnost rozvážet tisíce jídel týdně a okamžité vytvoření nových pracovních příležitostí si vysloužil umístění v první desítce v kategorii E-commerce inspirace v anketě Křišťálová lupa. Startup během koronakrize pomáhal také prostřednictvím svého projektu DoDobrovolník, v rámci nějž mimo jiné rozvážel ochranné pomůcky i jídlo do nemocnic a potřebným. Před Vánoci pak DoDo s online květinářstvím Florino spustily projekt, díky němuž si lidé mohli objednat individuálně nafocené a natočené vánoční stromky z pohodlí a bezpečí domova.